معاون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی:
اهتمام ویژه به مسائل فرهنگی، از مهمترین اولویتهای امروز کشور است
تهران (پانا) - معاون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رویدادها، حوادث و ضرورتهای جامعه میتوانند اولویتهای کشور را در مقاطع مختلف تغییر دهند، اهتمام ویژه نسبت به مسائل فرهنگی را از مهمترین اولویتهای امروز کشور عنوان کرد.
محمدرضا باقری؛ معاون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه کمیته تعلیم و تربیت ضمن اشاره به تدوین سند ملی مهندسی فرهنگی، گفت: «تدوین نقشه سند مهندسی فرهنگی کشور برای اولین بار حدود ۲۰ سال پیش توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و سرانجام پس از تاکیدات ایشان این سند در سال ۱۳۹۱ به تصویب رسید که البته سال ۱۳۹۳ هم بخش هایی به آن اضافه و پس از تصویب، ابلاغ شد. این سند ۱۳ راهبرد کلان، ۱۰۳ راهبرد ملی و ۳۰۴ برنامه دارد و موضوعات مختلف حوزه فرهنگ کشور را مورد توجه قرار داده است، تدوین برش استانی این سند هم از چند سال پیش مطرح شد.»
وی ضمن اشاره به نقش سند مهم مهندسی، فرهنگی در تربیت فرهنگی دانش آموزان اظهار کرد: «این سند نقش مهمی در بهینه کردن حوزه فرهنگ و شکلگیری ساختارهای جدید که محصول ادغام یا تلفیق و حتی حذف بعضی از نهادهای فرهنگی تکراری است، دارد. مهم ترین دستاوردهای این سند، جلوگیری از موازی کاری و شناسایی دستگاههای فرهنگی از ظرفیتهای موجود در استان است.»
باقری با بیان اینکه معمولاً رویدادها، حوادث و ضرورت های جامعه می توانند اولویت های کشور را در مقاطع مختلف تغییر دهند، توجه به مسائل فرهنگی را از مهم ترین اولویت های امروز کشور دانست و افزود: «تا زمانی که به مسائل فرهنگی به عنوان یک اولویت جدی توجه نشود، شاهد رفع مشکلات این حوزه نظیر اصلاح سبک زندگی و برطرف شدن آسیب های اجتماعی نخواهیم بود، دولت با جدیت، عملیاتی سازی و اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور را پیگیری می کند.»
وی با بیان اینکه بسترسازی فرهنگی در کشور باید با اتخاذ اقدامات مناسب و برنامه ریزی های متناسب با اقلیم های فرهنگی و سرزمینی کشور انجام شود، بیان کرد: «بسیاری از مشکلات کشور و دغدغه های مقام معظم رهبری مربوط به همین دو حوزه است که متأسفانه تاکنون به تأکیدات و منویات اقتصادی و فرهنگی ایشان توجه کافی نشده است و ضروری است با برنامه ریزی و اولویت بندی اهداف با توجه به اسناد بالادستی کاستی های گذشته جبران شود.»
معاون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان ضمن اشاره بر اینکه همنوایی و هماهنگی دستگاههای اجرایی به ویژه دستگاههای فرهنگی برای عملیاتی سازی اهداف این نقشه ضروری است؛ اذعان کرد: «مسائل جزئی، اجرایی و کاربردی در سند مهندسی فرهنگی کشور، از جمله جایگاه قشر جوان و نوجوان و ارتقای آن در این سند لحاظ شده است و در واقع تدوین سند مهندسی فرهنگی استان، از دغدغههایی بوده که در طرح تحولی فرهنگ و ارشاد اسلامی هم آمده است، از این رو همنوایی و هماهنگی دستگاههای اجرایی به ویژه دستگاههای فرهنگی در اجرای این سند، امری ضروری است.»
بسیاری از دغدغه های حوزه فرهنگی معطوف به آموزش و پرورش است
در ادامه سید مهدی ساداتی نژاد؛ رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه بسیاری از دغدغه های ما در حوزه فرهنگی معطوف به آموزش و پرورش است، گفت: «در دوره امروز فرهنگ دارای تعارف مختلفی است؛ که براساس آن نقش و جایگاه های مدارس در بین دستگاهای فرهنگی، مطبوعات و دانشگاهها مهم تر در نظر گرفته شده است؛ چرا که پایه و اساس تربیت بعد از خانواده در مدرسه است که اگر سنگ بنا را درست بگذاریم، دانش آموز با فرهنگی غنی وارد جامعه می شود و در دوران تحصیل، سربازی و ورود به بازار کار با ناهنجاری و آسیب روبه رو نشده و می تواند انتظارات فرهنگی را برآورده سازد.»
وی ادامه داد: «عدم تطابق و هماهنگی بین آموزش و پرورش با خانواده، والدین و فرهنگ غالبی که از طریق رسانه های پرنفوذ از جمله فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مجازی ترویج داده می شود، منجر به گسست فرهنگی می شود که بیشترین آسیب آن متوجه دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه است.»
ساداتی نژاد افزود: «به نظر میرسد شرایط کنونی برای تحقق انتظارات و مطالبات رهبری در حوزه فرهنگی بر مبنای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از هر جهت مناسب و آماده باشد؛ بر این اساس مسئولان آموزش و پرورش با همکاری دیگر دستگاه های فرهنگی باید با سرعت در شناسایی دقیق موانع و نواقص و تلاش جهادی برای اجرای برنامه های فرهنگی نسبت به رضایت خاطر مقام معظم رهبری اقدام نمایند.»
رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پایان در خصوص فرهنگ سازی با نگاه های واقع گرایانه بجای رویای پردازی، گفت: «عدم اهتمام جدی دستگاه های ذی ربط فرهنگی به مسائل تعلیم و تربیت نمیتواند به فرهنگ سازی درست ختم شود، از این رو توجه جدی به نشست های کمیته تعلیم و تربیت می تواند منجر به خروجی مثبت در زمینه توسعه فرهنگ اسلامی و مورد تایید جامعه در بین دانش آموزان شود؛ در این راستا دانشگاه های تهران از هر گونه کمکی که منجر به فرهنگ سازی درست در بین دانش آموزان شود، دریغ نخواهند کرد؛ چرا که دانش آموزان امروز ورودی های فردای دانشگاه ها هستند.»
در پایان این نشست نیز اعضای جلسه نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص چگونگی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی، تبیین مباحث فرهنگی در جامعه علمی و اساتید کشور، توجه به انسجام فرهنگی و اتخاذ رویکرد برنامه و نتیجه محور مطرح کردند.
خبرنگار دانشآموز: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه