معلم تلویزیونی ایران در گفت وگو با پانا:
مهمترین شاخصه موفقیت همهجانبه دانشآموزان، تحصیل هدفمند است
دماوند (پانا) - معلم مدرسه تلویزیونی ایران، از شاخصههای موفقیت همیشه و همه جانبه دانشآموزان را تحصیل و یادگیری درست و نیز احترام به پدر و مادر برشمرد که موجب اعتلای شخصیتی جامع و تکاملی دانشآموزان در عرصه زندگی شخصی و اجتماعی خواهد شد.
راضیه توکلی معلم مدرسه تلویزیونی ایران در گفت وگو با پانا، با اشارهای کوتاه به زندگی شخصی خود گفت: «متولد فروردین ماه سال ۱۳۵۴ شهرستان مهولات خراسان رضوی متولد شد. از کودکی به دانشگاه فرهنگیان و به شغل معلمی علاقه داشتم، دیپلم تجربی را در دبیرستان الزهرا شهرستان فیضآباد گرفتم و سپس وارد تربیت معلم الزهرا شهر گناباد شدم، در سال ۱۳۷۴پس از اتمام دوره تربیت معلم برای زندگی به شهر مقدس مشهد رفتم و در نهایت در سال ۱۳۷۷ به دلیل شغل همسرم ، به تهران منتقل شدم.در حال حاضر معاون آموزشی مدرسه شهید فکوری منطقه پنج تهران هستم.»
وی افزود: «از کودکی به شغل معلمی علاقه بسیاری داشتم و درحال حاضر خوشحال هستم که موفق شدم در کسوت معلمی به شغلی که به آن علاقمند هستم، فعالیت داشته باشم، معلمی شغلی مقدس است و در کنار دانشآموزان بودن و همپای آنان در مسیر دانشاندوزی و یادگیری حرکت کردن، عشقی وافر میخواهد، اهداف متعالی تعلیم و تربیت در کلاس درس وقتی محقق میشود که رابطه معلم و دانشآموز علاوه بر داشتن تمامشاخصههای علمی، اصولی و تخصصی آموزش و یادگیری، در سایه احترام و علاقه دوطرفه معلمی و دانشآموزی باشد، این حس به بهترین شکل ممکن از طرف معلم به دانشآموز باید منتقل شود تا بتوان در جذب دانشآموز به تحصیل و یادگیری موفق عمل کرد.»
این معلم توانمند و علاقمند به شغل خود در بخشی از صحبتهایش با اشارهای به دوران کرونا بیان کرد:«در دوران کرونا به عضویت مدرسه تلویزیونی ایران درآمدم که تحول و تجربه کاری بزرگ و شگرفی در عرصه معلمی را برایم فراهم کرد، آموزش و پرداختن به حرفهمعلمی در قاب تصویر، بعدی متنوع و البته سخت برای یک معلم به شمار میآید و توانستم در این برهه از تجربهاندوزی و مهارتآموزی، موفق عمل کنم و نقشی در یادگیری و آموزش به تمام دانشآموزان کشور به عنوانمخاطب خاص این برنامه در دوران سخت کرونا باشم.»
معلم مدرسه تلویزیونی ایران در بخشی دیگر از صحبتهایش درباره روابط خود با دانشآموزان بیان کرد:«در تمام دوران خدمتم سعی کردم ارتباط نزدیک و صمیمی با دانشآموزانم داشته باشم، معتقد هستم که مهمترین قسمت کار معلمی این است که بتواند رابطه خوبی با دانشآموز برقرار کند و این رابطه را حفظ کند، چرا که لازمه یک جریان یادگیری هدفمند، ثمربخش و با بازدهی کیفی و کمی رضایتبخش، ارتباط متقابل اصولی میان معلم و دانشآموز است و من به عنوان یک معلم همیشه در تلاش بودهام که اول این ارتباط را ارتقا دهم و در مرحله دوم آموزش را پیگیری و اجرایی کنم.»
توکلی در ادامه عنوان کرد: «این ارتباط بین معلم و دانشآموزان هست که شغل معلمی را جذاب میسازد و بدون شک اگر شغل معلمی را با عشق و علاقه انجام شود، هر روز شاهد و خالق صحنههای جذاب و خوشایند از زندگی شخصی دانشآموزان و زندگی تحصیلی آنان در مدرسه و کلاس هستیم، که در واقع کولهبار معنوی و احساسی یک معلم میشود که با هرسال خدمت این کولهبار سنگینتر و غنیتر میشود، این کولهبار افتخار شغلی و وجدانی یک معلم است.»
در ادامه این بحث با نگاه به گذشته شغلی خود بیان کرد: با تمام سختیها کار در دوران کرونا به اتمامرسید و این سختیها اکنون فقط به عنوان خاطرههایی متنوع و شگرف برای ما معلمین و دانشآموزان از روزهای کرونا باقی مانده است. روزهای سختی بود اما با همت و پشتیبانی والدین به پایان رسید،با یکمشارکت گسترده با اولیای دانشآموزان تمام تلاشها صورت گرفت که به دانشآموزان کمترین آسیب آموزشی وارد شود و یادگیری روند مطلوبتری را با توجه وضعیت وجود بیماری در کشور، طی کرده و به ثمر بنشیند.»
معلم مدرسه تلویزیونی ایران، در پایان تصریح کرد: «ما معلمان با عشق و علاقه حرفه خود را انتخاب کرده و انجام میدهیم، هیچ چیزی در مدرسه و کلاس و جامعه به اندازه موفقیت دانشآموزان ما را خوشحال نمیکند، همیشه به دانشآموزان توصیه میکنم، آنان میتوانند با درس خواندن هدفمند و عمیق و احترام به پدر و مادر و بزرگترهای خود، زحمات آنان را جبران کنند و مطمئن باشند اگر با برنامه به دنبال تحصیل باشند و یک هدف را برای خود در نظر بگیرند قطعا به تمام اهداف خود خواهند رسید. من هم همانند تمام معلمان با علاقه زیاد به دانشآموزان، تنها انگیزهام برای ادامه دادن این مسیر تعلیم و تربیت، موفقیتها و شادی آنان است که امید است هر کدام از آنان از پشت همین میز و صندلیها بر قلههای افتخار و عزت کشور عزیزمان ایران در آینده بدرخشند.»
خبرنگار دانشآموز: مریم ملاکریمی
ارسال دیدگاه