مدیر آموزش و پرورش کلات:

مولفه‌های مربی، برنامه و متربی، لازمه ایجاد شرایط مساعد برای تربیت است

کلات (پانا) - مدیر آموزش و پرورش کلات عنوان کرد مولفه‌های مربی، برنامه و متربی، لازمه ایجاد شرایط مساعد برای تربیت است.

کد مطلب: ۱۳۷۴۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
مولفه‌های مربی، برنامه و متربی، لازمه ایجاد شرایط مساعد برای تربیت است

اردوی یک روزه بصیرتی، آموزشی و تفریحی معاونین و مربیان پرورشی مدارس شهرستان کلات برگزار شد.

رمضان پروانه، مدیر دستگاه تعلیم و تربیت شهرستان کلات در جمع‌ معاونین و مربیان‌ پرورشی ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر و گرامیداشت دهه کرامت گفت: لازم است از زحمات همه شما همکاران گرانقدر که در طول سال تحصیلی در حوزه پرورشی زحمات بسیاری را کشیده که موجب بدست آمدن توفیقات و اقدامات مهمی شد،صمیمانه تشکر و قدردانی کرده و با حضور شما تغییرات محسوسی در مدارس احساس کردیم.انجام کار تربیتی الزاما نیازی به مادیات ندارد،اگر تربیت درست شود آموزش نیز درست خواهد شد،اگر از تربیت غافل شویم اتفاقات ناگوار و ناهنجاری های بسیاری رخ خواهد داد.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام علی (ع) اشاره که آن حضرت می فرمایند:"با فضیلت ترین تربیت،شروع از خود است" که برخی از علمای تعلیم و تربیت نیز به آن اعتقاد کامل دارند، افزود: اگر خودمان الگوی مناسبی نباشیم نباید توقع رفتار درست از دانش آموزان داشته باشیم. باید دانش آموز به عینه رفتار تربیتی درست را از ما ببیند،باید جمع های صمیمی و دوستانه را در بین دانش آموزان تقویت کنیم.

وی تاکید کرد: مربی تربیت باید میدانی باشد و کار تربیت درست را آموزش دهد تا دانش آموزان بدانند اگر در ریاضی دو ضرب در دو چهار می شود، این جواب در اهداف بعدی اش نیز به کار می آید و این نگرش باید در او ایجاد شود تا در پی آموختن ریاضی ، علوم، فیزیک و ...باشد در غیر این‌صورت آموختن اعداد و حروف به تنهایی برای آنها هیچ توفیق و دستاوردی نخواهد داشت.

پروانه، مربی تربیتی را یک معمار دانست و افزود: اگر این معمار خشت اول را راست بگذارد، دیواری که از پی بنا نهاده شده تا ثریا راست خواهد بود. ما در بیانیه گام دوم انقلاب از تمدن نوین اسلامی حرف به میان می آوریم، نباید برای ما سوال ایجاد شود که آیا تمدن نوین اسلامی دست یافتنی است یا خیر؟تمدن نوین اسلامی از خواندن و نوشتن آغاز می شود و تولید محتوا می خواهد. ما اگر کار فرهنگی انجام دهیم به نتیجه خواهیم رسید، چرا که پایه گذار تمدن نوین اسلامی آموزش و پرورش است.

وی بزرگترین سرمایه در هر کشوری را منبع انسانی بیان و گفت: اگر در هر کشوری منبع قوی انسانی و تربیت شده وجود نداشته باشد، کارها به درستی انجام نمی شود، ما نیز باید افرادی را تربیت کنیم که در آینده به دنبال کمک به پیشرفت جامعه باشند.از تربیت نیرو و سرمایه انسانی غافل نشویم که اگر اینگونه باشد دچار مشکل خواهیم بود.

رمضان پروانه در ادامه به کلید واژه مهم خودسازی اشاره و افزود: در سند تحول بنیادین به این کلیدواژه مهم پرداخته شده استذات نایافته از هستی بخش،کی تواند که شود هستی بخش.اگر ابتدا نتوانیم در پی خودسازی باشیم نمی توانیم دیگران را بسازیم و اثری در دیگران نخواهیم داشت.

این مقام مسئول به داشتن روحیه جهادی و انقلابی در مربیان و معاونین پرورشی تاکید و اظهار کرد: انجام کار جهادی سخت نیست، اگر کاری وظیفه ما نیست، اما به کمک دیگران بشتابیم کار جهادی انجام داده ایم.

مدیر آموزش و پرورش کلات در جمع معاونین و مربیان پرورشی افزود: یکی دیگر از مقوله هایی که برای ادامه مسیر ما لازم و ضروری است داشتن "اعتماد به نفس" است،برای انجام کار تربیتی هیچ بهانه ای نباید داشته باشیم و برای پیشبرد اهداف وابسته به منابع مالی نباشیم، چرا که بسیاری از امورات با اعتماد به نفس و مدیریت درست حل خواهد شد و نیازی هم به سرمایه آنچنانی ندارد.

پروانه تشریح کرد: غیرت‌ملی و هویت‌دینی در وجود تمامی شما عزیزان به خوبی نمود دارد که این لازمه کار تربیتی است. نظام جمهوری اسلامی ایران خدمات بسیاری را برای این جامعه بویژه قشر فرهنگیان انجام داده است،باید قدردان این خدمات بوده و از خودمان بپرسیم ما برای این نظام چه کاری انجام داده ایم و چقدر به تقویت نظام پرداخته ایم؟ ما معلمان باید هویت دینی‌ و‌ ملی را جدی بگیریم، نباید اجازه دهیم دشمنان این نظام با حربه های خود به کشور ضربه بزنند.

وی گفت: در چند روز اخیر پنج نفر از جوانان رشید این مرز و بوم با غیرت دینی و ایرانی خود از ورود اشرار به کشور جلوگیری کرده و در این راه نیز به فیض شهادت نائل آمدند، چرا سلبریتی هایی که از همین مملکت ارتزاق می کنند هیچ واکنشی نشان ندادند؟ حال اگر برخوردی با قاتلین این جوانان رشید انجام گیرد، جریان را در بوق و کرنا کرده و جامعه را به التهاب و آشوب هدایت می کنند، ما معلمان نباید بگذاریم جای قاتل و مقتول،بی گناه و گناهکار و... عوض شود، وظیفه ما به عنوان مربیان تربیتی جلوگیری از اینگونه مسائل است، ما نباید در امر رسانه منفعل باشیم، غیرت دینی و مذهبی ما ایجاب می کند در برابر هر گونه شائبه ای موضع گرفته و اذهان همکاران را به سمتی ببریم که به ناحق به نظام و خود آنان آسیبی نرسد. باید سواد_تحلیلی داشته باشیم و تمام موضوعات را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم و از کنار هر موضوعی به آسانی نگذریم و آن را به راحتی نپذیریم.

وی افزود: یک مربی تربیتی باید تمام ساحت های سند تحول بنیادین را بداند و بتواند آن را تحلیل کند و به دانش آموزان بیاموزد و به سوالاتی که در ذهن آنها ایجاد می شود به درستی پاسخگو بوده تا شبهه ای در ذهن آنها ایجاد نشود، چرا که در غیر اینصورت نمی توانیم اثر تربیتی خوبی بر آنها بگذاریم. باید در محیط مدرسه جو صمیمی و دوستانه ایجاد کرده و با دانش آموزان به خوبی ارتباط برقرار کنیم.

مدیر دستگاه تعلیم و تربیت شهرستان در ادامه "سه مولفه مهم" را برای ایجاد شرایط مساعد تربیت را به شرح ذیل عنوان کرد. مربی باید مخاطب خود را از همه لحاظ (روحی، روانی،‌ شخصیتی، پدر،مادر، اجتماعی،تفاوت های فردی و...) را به خوبی بشناسد،توجه به تفاوت های هر فردی باید مورد توجه قرار گیرد.پس مربی یکی از مولفه های اصلی در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت است.

کسی که در اصول مدیریتی خود برنامه دارد موفق تر است، بدون داشتن برنامه هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد.

وی افزود: معمولا اگر ما درست عمل کنیم همراهی هر دانش آموز با هر گونه رفتار و اخلاقی را با خود خواهیم داشت. با قدرتی که کلام دارد، می توانیم کارهای خارق العاده ای انجام دهیم، پس از تمام توان خود برای پیشبرد اهدافی که داریم استفاده کنیم تا به امید خدا همچون همیشه کارهای بزرگ و خوبی را انجام داده و به آنچه که مدنظرمان است برسیم.

در ادامه این جلسه هر یک از همکاران و مدعوین به بیان تجارب کاری خود، دیدگاه ها،نظرات و پیشنهادات سازنده و موثر در زمینه کار پرورشی در دستگاه تعلیم و تربیت پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار