رئیس قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر:

تعلیم و تربیت، یک کار تخصصی است

رئیس قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر گفت تعلیم و تربیت یک، کار تخصصی است و حتما باید کار در دست افراد متخصص باشد.

کد مطلب: ۱۳۷۳۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
تعلیم و تربیت، یک کار تخصصی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ گردهمایی اعضای کارگروه کوثر قرار گاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر سراسر کشور با حضور انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری؛ حمیدرضا خان‌محمدی، معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور و قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی و سیداحمد عبودتیان، دستیار رئیس‌جمهوری در امر مردمی‌سازی دولت برگزار شد.

خان‌محمدی در این نشست ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه(س) گفت: توفیق سازمان نوسازی مدارس، میزبانی این جلسه در این روز خجسته و در راستای مسئولیت اجتماعی خویش با حمایت از قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر است.

وی ابراز کرد: اصل و ماهیت جلسه بر پیشبرد اهداف تشکیل کارگروه کوثر قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر است که مسئولیت آن تمرکز بر مسائل آموزشی و تربیتی دختران دانش‌آموز است.

معاون وزیر آموزش وپرورش افزود: این قرارگاه، حلقه مفقوده وزارت آموزش و پرورش بوده است. دستگاهی که به دلیل گستردگی از حیث تعداد مخاطبان با بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز و بیش از 800 هزار فرهنگی که طبیعتاً نیمی از این‌ها دختران و بانوان محترم هستند با جلب حمایت و همت خانواده‌ها منشا اثرات بیشتر و عمیق‌تری خواهد بود.

خان‌محمدی با اشاره به اینکه قبلا نیز کارهای مختلف و پراکنده در نقاط مختلف کشور انجام می‌شد، اظهار کرد: موضوع راه‌اندازی قرارگاه، یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم بود که در طول یک سال و نیم که از تاسیس آن گذشته کارهای خوبی در حال تکامل است که مورد استقبال و تاکید سرپرست جدید وزارتخانه نیز قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: طرح این بود قرارگاهی با رویکرد مردمی به عنوان تنظیم‌گر، هدایتگر و حمایتگر در حوزه تعلیم و تربیت و ارتقای عدالت آموزشی و تربیتی شکل بگیرد که از ظرفیت‌های مردمی و بین دستگاهی بهره‌مند شود که الحمدلله در طی این مدت، قرارگاه توانسته هماهنگی بین دستگاهی و بین بخشی ایجاد کند و برخی قالب‌ها را بشکند و ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کند.

معاون‌ وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تعلیم و تربیت، یک کار تخصصی است و حتما باید کار در دست افراد متخصص باشد. سال‌ها درب‌های آموزش و پرورش بر روی نیروهای مردمی متخصص بسته بود و اکنون این ظرفیت با وجود قرارگاه فراهم شده است.

وی بیان کرد: در شرایطی که آموزش و پرورش با کمبود منابع مواجه است، نگاه ما به جریان‌های مردمی و داوطلب که خود حلقه میانی و واسط هستند و ساختار منظمی دارند بسیار مفید خواهد بود. در نوروز سال گذشته ۶۸۶ گروه مردمی و جهادی برای فعالیت در حوزه آموزش و پرورش اعلام آمادگی کردند. مشکلاتی که گروه‌های جهادی در فعالیت داشتند با تشکیل قرارگاه تا حدود زیادی مرتفع شده و با اصلاح این ساختار و تمرکز بر مردمی‌سازی توانسته با تشکیل 8 کارگروه، اقدامات خوبی انجام دهد.

خان‌محمدی اظهار داشت: در برخی مسائل کنشگری خوبی نسبت به اتفاقاتی که دشمن برای آن برنامه ریخته بود نداشتیم در حالی که کنشگری ما باید فعالانه‌تر باشد و منفعلانه نباشد. در قضیه چند ماه گذشته در بحث مسمومیت‌ها که پیش آمد می‌توانستیم فعالانه‌تر ورود کنیم.

رئیس قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر خاطرنشان کرد: برای رفع این نقصان، کارگروه کوثر تشکیل شد تا بتواند در زمینه موضوعات دختران و مسائلی که برای آن‌ها ایجاد می‌شود آسیب‌شناسی و حل مساله را دنبال کند. دشمن در دستگاه تعلیم و تربیت برنامه‌ای برای دختران داشت تا از خلأهای احتمالی دشمن ساخته که برای دختران عزیز ایجاد شد سوءاستفاده کنند اما کارگروه سریع تشکیل شد و آسیب‌شناسی کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: طبق سند تحول نظام تعلیم و تربیت، نقش معلم به مربی باید تغییر کند تا ارتباط عاطفی بهتر و قوی‌تر شود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت جایگاه معلمان‌ و مربیان، درباره لزوم اهتمام به برگزاری باشکوه جشن تکلیف دختران تصریح کرد: مقطع ابتدایی بسیار مهم و حساس است. ۶ سال حیاتی برای بچه‌ها که خیلی مهم است و باید با سواد عاطفی بالای معلمان بر مبنای محور دینی و مرام اهل بیت(ع) آماده و حمایت کنیم. به خصوص در سن تکلیف و نهایتا جشن تکلیف باید برنامه داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز که ولادت حضرت معصومه(س) به عنوان روز دختر نامیده شده است جا دارد اشاره کنیم این حضرت حدود ۲۱ سال تحت تربیت امام بوده است. امروز هم ما امام زنده داریم و باید تحت نظر امام خود تربیت شویم. دومین ویژگی مبارزه که ساختار ذهنی و تشکیلاتی اهل بیت در همه سطوح بوده و در این رویکرد بانوان می‌توانند در حوزه جهاد تبیین و قلم فعالیت کنند. حضرت معصومه هم با این ساختار ذهنی همراهی خودشان را با امام رضا (ع) نشان داد. سوره کوثر مصداق جهاد است و به نوعی تحدی کردن علیه دشمن را نشان می‌دهد. حضرت زهرا(س) از لحظه تولد تا شهادت در مسیر و جریان مبارزه و مرز حق و باطل قرار داشت. زیست جهادگونه حضرت فاطمه معصومه(س) نیز اینچنین بوده است.

خان‌محمدی به نقش مهم بانوان در اجتماع اشاره کرد و گفت: بانوان این سرزمین در دوران دفاع مقدس در تشییع شهدا چه فضایی را به وجود آوردند؟ در اینجا نیز ساختار به جریان مردمی متصل است و مشکلات را به کمک مردم حل می‌کند. بناست مدرسه‌محور باشد و پیوند دادن و نزدیک کردن مراکز فرهنگی مساجد و هیات‌ها با مدرسه را داشته باشیم و دیواری نباشد تا با مردمی‌سازی و تجربیات این حوزه‌ها بر بسیاری از مشکلات غلبه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار