مشاور تحصیلی دبیرستان حکمت در بهارستان ۲ عنوان کرد:
توصیههایی برای کنترل اضطراب در کمک به بهبود عملکرد دانشآموزان در امتحانات
بهارستان دو (پانا) - مشاور فردی و تحصیلی دبیرستان حکمت ناحیه دو بهارستان، داشتن حد متوسطی از استرس را امری ضروری برای موفقیت و بهبود عملکرد دانشآموزان دانست و گفت استرس در بسیاری از موقعیتها یک نشانه و واکنش مثبت به شمار می رود.
مهناز افراسیابی، مشاور فردی و تحصیلی، در گفتؤگو با با پانا در مورد استرس و اضطراب دانشاموزان بیان کرد: «استرس حالتی است که دانشآموزان و کودکان هنگام قرار گرفتن در موقعیتهای حساس مانند امتحان، انتخاب رشته و... از لحاظ فکری، روحی حتی جسمانی اضطراب را در خود میبینند، استرس زمانی سراغ ما میآید که احساس میکنیم امور از کنترل ما خارج هستند استرس زیاد میتواند مشکلات جدی در سلامتی فرد ایجاد کند.»
وی داشتن حد متوسطی از استرس را لازمه موفقیت در امتحانات دانست و عنوان کرد: «در هر سن و مقطعی داشتن استرس و اضطراب هنگام آزمون امری طبیعی است و اگر استرس نباشد دانشآموز برای موفقیت در امتحان تلاش نخواهد کرد. به این نوع استرس، تسهیل کننده یا تسریع کننده گفته میشود. داشتن کمی استرس باعث میشود ذهن فرد هوشیار شود و برای مقابله با چالشهای ارائه شده عملکرد مناسبی از خود نشان دهد.»
افراسیابی در پاسخ به سوال، آیا استرس تاثیرات منفی بر عملکرد دانشآموزان میگذارد گفت: «در علم روانشناسی افراد بهترین عملکرد خود را هنگامی که حد متوسطی از استرس را تجربه میکنند دارند؛ اگر ما برای انجام کاری هیچگونه نگرانی یا اضطراب نداشته باشیم تلاشی برای به سرانجام رساندن آن کار نخواهیم کرد و از طرفی اگر ما بیش از اندازه مضطرب و نگران باشیم تمرکز کافی را برای انجام کار نخواهیم داشت. اضطراب و امتحان همیشه در کنار هم خواهند بود، نکته قابل توجه مقدار و سطح استرسی است که فرد تجربه میکند اگر استرس به صورت طبیعی و نرمال باشد عملکرد فرد را بالا میبرد اما اضطراب بالا عملکرد فرد را پایین آورده و عملکرد مغز را مختل میکند.»
مشاور تحصیلی دبیرستان حکمت ناحیه دو بهارستان، با تاکید بر این نکته که والدین باید سطح توقعات خود را از فرزندان پایین آورند ادامه داد: «والدین و سایر اعضا خانواده ضمن درک فرزندان باید شرایط مطالعه را نیز فراهم کنند، تا فرزند در آرامش کامل برای امتحان آماده شود. پدر و مادر باید انتظارات خود را متناسب با توان فرزند خود قرار دهند زیرا کودک همواره نگران این خواهد بود که من برای پدر و مادر خود فرزند خوبی نیستم، که در نهایت موجب استرس و اضطراب می شود.»
وی به اهمیت نقش والدین در کاهش استرس دانشآموزان اظهار کرد: «در این زمینه خانوادهها باید نقش خود را پررنگتر از قبل ایفا کنند و نسبت به عوامل کاهش دهنده استرس در کودکان خود حساس و هوشیار باشند و در ایام امتحانات، دانشآموزان نیاز به حمایت عاطفی و اطمینان بخشی بیشتری دارند والدین با ارائه پاداش دانشآموز را تشویق به مطالعه کنند.»
افراسیابی ضمن اشاره به نقش معلمان در اضطراب دانشآموزان عنوان کرد: «معلمان، والدین و سایر افرادی که با دانشآموزان در ارتباط هستند نقش بسزایی در کاهش استرس و اضطراب آنها دارند؛ معلمان باید بدانند که هدف یادگیری بهتر دانشآموزان است نه ایجاد فضای رقابتی بین دانشآموزان با رابطه دوستانه و آزمونهای استاندارد موجب کاهش استرس و اضطراب دانشآموزان در ایام امتحانات شوید تا بتوانند نتایج خوبی کسب کنند.»
این مشاور تحصیلی ضمن تاکید به اهمیت ورزش در کاهش اضطراب گفت: «اهمیت پویا بودن محیطهای آموزشی و ارائه تمرینات خلاقانه و استفاده ازفعالیت بدنی یک راهحل مکمل برای بهبود ویژگیهای روانشناختی، شناختی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان است، فعالیتهایی که ذهن و بدن را بیشتر درگیر میکنند و سلولهای جدید تولید میشود و برای کاهش و درمان استرس و اضطراب، موثر هستند.»
خبرنگار دانشآموز: فاطمه نجفی
ارسال دیدگاه