معاون برنامهریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان:
برنامههای تمامساحتی سمپاد منطبق با سیاستهای سند تحول بنیادین است
تهران (پانا) - معاون برنامهریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، ترسیم برنامههای متنوع و جذاب و به واسطه آن پیادهسازی مدل تربیتی تمامساحتی را ماموریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سالهای اخیر دانست.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان؛ فرهاد فتحینژاد در بازدید از سیوهشتمین نمایشگاه دستاوردهای علمی، پژوهشی و هنری دبیرستان فرزانگان یک تهران با اشاره به جایگاه پژوهش و تربیت تمامساحتی در مدارس سمپاد اظهار کرد: در بحث پرورش استعدادهای درخشان دانشآموزان و برنامهریزی و اجرای فعالیتهای مربوطه معمولاً با ۲ دیدگاه از ۲ گروه از مطالبات متفاوت خانوادهها مواجه هستیم.
فتحینژاد گفت: در سنوات گذشته مطالبه مرسوم مبتنی بر باور گروهی از خانوادهها این بوده که مثلاً فرزند من وقتی وارد مدارس سمپاد میشود، تربیت او بهگونهای انجام شود که صرفاً بتواند در کنکور و مسابقات و المپیادهای علمی موفقیت کسب کند. معنای ضمنی نگاه اول این بوده که مدرسه، کار تربیتی و پژوهشی چندانی نکند. همچنین اردوها و کارهای گروهی دارای اصالت چندانی نیستند. از این نظر شاید بتوان گفت که پرداختن مدرسه و عوامل آموزشی آن به شکلگیری متعادل و متوازن شخصیت دانشآموز، اهمیت و الزامی نخواهد داشت.
معاون برنامهریزی و مدیریت مدارس سمپاد در ادامه افزود: گروه دوم، اولیا و خانوادههایی هستند که ضمن احترام به دیدگاه گروه اول در بحث اهمیت تمرکز علمی و فناورانه، عمیقاً معتقدند مدرسه باید استعدادهای نهفته دانشآموزان را کشف کرده و این توانمندیها را با اولیا به اشتراک بگذارد. به اعتقاد این گروه از خانوادهها، خانه و مدرسه باید توأمان و در کنار همدیگر برای شکوفایی این استعدادها تصمیم بگیرند. بدیهی است در این رویکرد، صورت اولویتها و برنامههای تربیتی مدرسه عوض میشود، فعالیتهای محیط آموزشی دگرگون میشود و خانواده و مدرسه در راستای یک سری اهداف مشترک با هم همکاری میکنند. در این حالت، «مهارتهای زندگی» و «تربیت نظاممند» در همه ابعاد مطرح میشود. فردی که در مدرسه تحصیل کرده و فارغالتحصیل میشود، احتمالاً شهروندی مسئولیتپذیر، قانونمدار، دلسوز، معتقد به اصول و مبانی تربیتی و شخصیتی متعادلترخواهد بود. چنین محصولی از یک نظام آموزشی تمامساحتی حتماً درک صحیحی از محیط زیست و بوم اطراف خود خواهد داشت. خود را شریک حل مسائل و مشکلات محله، شهر و کشور خودش دانسته و در مسیر اثرگذاری حرکت خواهد کرد.
وی گفت: بر مبنای این مطالبه در سالهای اخیر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ماموریت داشته تا مدل تربیتی تمامساحتی را پیاده کرده و یک رنگینکمان زیبا از برنامههای متنوع و جذاب ترسیم کند. در این رنگینکمان، طیف چشمنوازی از برنامههای تربیتی، اقتصادی، اعتقادی، هنری، کارآفرینی و علمی به نمایش گذاشته میشود، چشمانداز جالب و بهتری بین اولیا و مسئولین مدارس ترسیم میشود و با درک متقابل و مشترک ذیل اجرای چنین مدلی، نمایشگاهها و کارسوقهای پژوهشی، برنامهها و جشنوارههای هنری و ادبی و المپیادهای ورزشی ظهور و نمود مییابند.
وی در پایان دیدار از نمایشگاه در جمع دانشآموزان گفت: بعد از استقرار سمپاد مهارتی در ۱۱ استان در رشتههای شبکه و نرمافزار، فتوگرافیک، الکترونیک و پویانمایی، شاهد تاثیرات مثبت حضور و جلوهگری رشتههای مهارتی در کنار رشتههای دیگر در مدارس هستیم که باعث شده رنگ و عطر و بویی متفاوت و متمایز در فضای فعالیتهای مدارس سمپاد پخش شود. با راهاندازی نمایشگاه دستاوردهای علمی، پژوهشی و هنری، همه در درک و فهم زیباییهای نگاه تمامساحتی سهیم هستیم و جا دارد از مدیران و عوامل اداری و آموزشی و البته تکتک دانشآموزان مصمم، خودانگیخته، باصداقت، اخلاقمدار و خوب مدارس سمپاد که موجبات شکلگیری این فضای مطلوب را فراهم آوردهاند، تشکر و قدردانی کنیم.
ارسال دیدگاه