معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا:

بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری، مسیر فعالیت‌های پرورشی و تربیتی را روشن می‌سازد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مسیر فعالیت‌های ما را روشن می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۷۳۰۹۷
لینک کوتاه کپی شد
بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری، مسیر فعالیت‌های پرورشی و تربیتی را روشن می‌سازد

اصغر باقرزاده درباره بیانات اخیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در رابطه با فعالیت وزارت آموزش و پرورش و همچنین معاونت پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه، به پانا گفت: «مخاطب بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تمامی بخش‌های وزارت آموزش و پرورش بود، برای مثال در بخشی از فرمایشات ایشان، بر تقویت هویت ملی، توجه به پرچم و زبان و نیز تعریف یک خط کلی معرفتی در همه برنامه‌های آموزش و پرورش تاکید شد. طبیعتا یکی از نقش‌های مهم برای تعریف این خط فکری برعهده معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.»

وی در ادامه به بخشی دیگری از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره فعالیت‌های خوب پرورشی در ستاد اشاره و اظهار کرد: «ایشان فرمودند فعالیت‌ها در حوزه ستاد خوب است اما در مدرسه خبری نیست؛ چنین فرمایشی از سوی حضرت آقا به نوعی کمک به آموزش و پرورش است.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه رکن اصلی کارهای پرورشی و فعالیت‌های تربیتی در مدارس، مربی است، عنوان کرد: «طبیعتا فقدان مربی کار مدرسه‌ای را کمرنگ می‌کند. تاکید حضرت آقا بر این بود که کار در مدرسه انجام نمی‌شود و در ادامه نیز فرمودند دلیل این مشکل این است که معاون پرورشی در مدرسه نداریم. چنین سخنان حکیمانه‌ای، مسیر ما را روشن می‌کند و این به معنای کمک به آموزش و پرورش است.»

باقرزاده با تاکید بر ضرورت تامین نیرو برای کار مدرسه‌ای، افزود: «در بخش تامین نیروی انسانی، از سال 1386 که قانون احیای معاونت پرورشی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، متاسفانه برنامه مدونی تنظیم نشد تا به‌طور دقیق مشخص شود که چه تعداد نیرو نیاز است و چه تعداد از افراد، بازنشسته می‌شوند. لذا انباشت این نیازها امروز ما را به نقطه‌ای رسانده است که نزدیک به 60 هزار مربی پرورشی در کشور کم داریم؛ به این معنا که در 105 هزار مدرسه کشور فقط 46 هزار مربی پرورشی حضور دارند که در سال تحصیلی آینده بیش از 8 هزار نفر از آن‌ها بازنشسته می‌شوند.»

وی در ادامه به نحوه جذب نیروی انسانی در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش پرداخت و گفت: «مجوز جذب 11 هزار نفر تا این لحظه اخذ شده است اما پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت حضور مربیان پرورشی، این امید در آموزش و پرورش ایجاد شد که درخواست جدیدی به سازمان امور استخدامی کشور و ریاست محترم جمهوری تنظیم و ارسال شود. در این درخواست جدید به موضوع جبران کمبود نیروی انسانی ظرف سه سال آینده اشاره شده است؛ به این صورت که مجوز اخذ 11 هزار نیروی پرورشی به 20 هزار نفر افزایش یابد تا در پایان سه سال، ان‌شالله کمبود 60 هزار نفر جبران و همه نیروهای مورد نیاز تامین شود.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نباید راه‌های موقت در امر پرورشی را فراموش کرد، گفت: «یکی از این راهکارها، استفاده از ظرفیت روحانیون طرح امین است. این مربیان با همراهی ارزشمند حوزه علمیه قم سازماندهی و به مدارس اعزام می‌شوند که البته نیاز است این عزیزان دوره‌هایی را بگذرانند. امسال امیدواریم با تعامل دفتر همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش دوره‌های ویژه‌ای تدارک دیده شود که روحانیون عزیز در آن شرکت کنند تا در زمان حضور در مدرسه عهده‌دار برنامه‌های تربیتی، فرهنگی، دینی و معرفتی شوند.»

باقرزاده افزود: «در سطح حداقلی می‌توان از ظرفیت 15 هزار نفر و در سطح حداکثری از ظرفیت 25 هزار نفر روحانی طرح امین برای خدمت‌رسانی در حوزه پرورشی بهره‌مند شد.»

وی با اشاره به اینکه توانمندی نیروهای فعلی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز باید ارتقا یابد، عنوان کرد: «با برگزاری رویدادهایی که مربیان در کنار یکدیگر قرار گیرند و تجارب موفق خود را به اشتراک بگذارند، توانمندی‌های حرفه‌ای و مهارتی ارتقا خواهد یافت. الحمدلله فضای مناسبی در این زمینه آماده شده است و ان‌شالله پس از امتحانات خردادماه، دوره‌هایی برای توانمندسازی مربیان برگزار خواهد شد.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در بخشی دیگر از سخنان خود به طرح استقبال از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان پرداخت و خاطرنشان کرد: «در این طرح از مربیان و مشاورانی که به‌زودی به جمع مربیان پرورشی می‌پیوندند و از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل خواهند شد، دعوت می‌شود تا در فوق برنامه‌های پرورشی، فرهنگی و تربیتی این معاونت شرکت کنند. این طرح در تهران آغاز شده است و در استان‌های دیگر نیز معاونان پرورشی، این فوق برنامه‌های مهارت‌افزایی و کارگاهی را برای دانشجویان برگزار می‌کنند.»

باقرزاده با یادآور شدن این موضوع که باید فعالیت‌ها و برنامه‌های مدرسه‌ای تقویت شود، بیان کرد: «به همین منظور امسال سبک برنامه‌ریزی معاونت پرورشی در راستای تغییری که در سال گذشته آغاز شده بود، ادامه پیدا می‌کند. در سال گذشته سیاست‌های اعلام شده شامل مشارکت فعال دانش‌آموزان در طراحی و اجرای برنامه‌ها، ارزشیابی کیفی برنامه‌ها و فعالیت‌های پرورشی، مشارکت خانواده‌ها، رسانه‌ها و مساجد و سایر نهادهای تربیتی در امور پرورشی و فرهنگی، تلفیق کارهای پرورشی و آموزشی بود اما امسال فراتر از این می‌رویم و از استان‌ها می‌خواهیم تا به مدارس اجازه دهند که دانش‌آموزان از طریق مربیان، معاونان و مدیران به طراحی و اجرای برنامه‌ها بپردازند. در این فرصت لازم می‌دانم تاکید کنم امسال حتی نظام حمایت مالی، اعتباری و سخت افزاری معاونت پرورشی و فرهنگی براساس فعالیت‌های مدرسه‌ای تعریف می‌شود.»

وی افزود: «همچنین سامانه نورینو اجازه می‌دهد تا رصد و پایش دقیقی از وضعیت مدارس در امور پرورشی و فرهنگی داشته باشیم؛ بر همین اساس، حمایت همه‌جانبه‌ای از مدارس خواهیم داشت. چنین کارهایی می‌تواند ما را به تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص امتداد فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در مدرسه نزدیک کند.»

باقرزاده در پاسخ به این سوال که برای جذابیت فعالیت‌های پرورشی باید چه اقداماتی انجام داد، گفت: «یکی از راهبردها برای جذاب شدن فعالیت‌های پرورشی، مشارکت دادن دانش‌آموزان در اجرای برنامه‌ها است. اگر همایشی طراحی شود و دانش‌آموزان فقط به عنوان مهمان به آن دعوت شوند، قطعا جذابیتی ندارد اما اگر طراحی برنامه‌ها به دانش‌آموزان سپرده شود، برای آنها جذابیت خواهد داشت. راهبرد دیگر فراهم کردن میدان و موقعیت‌های متنوع تربیتی است؛ برای مثال در برنامه‌های اوقات فراغت تابستان همه فعالیت‌هایی که در سامانه نورینو ثبت می‌شود در قالب فرصت‌های متنوع تربیتی در پایگاه‌های داخلی و خارج از مدرسه تعریف می‌شود.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «این تنوع باعث جذابیت می‌شود و قشرهای مختلفی از دانش‌آموزان را به سمت خود جذب می‌کند. همچنین حوزه دیگر، استفاده از رویکردهای جدید در طراحی بازی‌ها، مسابقات و رویدادهای فرهنگی است، برای مثال تئاتر درسی یک موقعیت جذاب و دلچسب فرهنگی و تربیتی برای دانش‌آموزان است. بازی‌های تاما نیز که طی آن فعالیت‌های فکری و گروهی انجام می‌شود، برای دانش‌آموزان جذابیت دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار