در گفتوگو با پانا عنوان شد؛
برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت برای معلمان منجر به تقویت هویتبخشی دانشآموزان میشود
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان اینکه احیاء امور تربیتی به بازنگری در فرآیند اجرا مبتنی بر بهرهگیری از جهاد تبیین بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری نیاز اساسی دارد، گفت برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت برای معلمان و مربیان میتواند به تقویت هویتبخشی دانشآموزان منجر شود.
محمود حقدوست در گفتوگو با پانا در خصوص ضرورت احیاء امور تربیتی اظهار کرد: «میزان تحقق اهداف امور تربیتی با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه و ضرورت آگاهی نوجوانان و جوانان به آن در شرایط فعلی و احیاء امور تربیتی به بازنگری در فرآیند اجرا مبتنی بر بهرهگیری از جهاد تبیین بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری نیاز اساسی دارد و امورتربیتی در برهه تاریخی فعلی باید کارکردهای ششگانه ساحتهای تربیتی سند تحول بنیادین در مدارس را بر اساس نیازهای دانشآموزان عملیاتی کرده و برای تحقق آن از همه ظرفیتهای درونسازمانی و برونسازمانی بهره بگیرد بهگونهای که ضمن ایجاد روحیه شور و نشاط اجتماعی، امکان برخورداری و همگونسازی مخاطبان با آموزههای دینی و اسلامی فراهم شود.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان بوشهر درباره راهکارها و پیشنهادها برای احیاء امور تربیتی گفت: «تدوین برنامههای کوتاهمدت منطبق بر برنامههای توسعهای پنجساله ملی با رویکرد احیاء امور تربیتی، بازتعریف نقش اولیاء، عوامل تربیتی و معلمان در تحقق اهداف امور تربیتی و سند تحول بنیادین در بازههای زمانی ۳ تا ۵ ساله و استفاده از رسانههای کمکآموزشی چندرسانهای و فضای مجازی با توجه به علاقهمندی و نیاز مخاطبان از جمله راهکارها برای احیاء امور تربیتی است.»
نیازمند بازخوانی نقش موثر اولیاء دانشآموزان هستیم
وی با اشاره به چالشهای موجود در زمینه احیاء امور تربیتی اظهار کرد: «نیازمند بازخوانی نقش موثر اولیاء دانشآموزان هستیم. همچنین آموزش، تعامل و همراهی خانوادهها که به نظر میرسد در شرایط فعلی مطلوب نبوده و باید نقش کاربردی خود را مجددا به دست آورد.»
حقدوست اضافه کرد: «فقدان نقش کاربردی همه عوامل موثر تربیت در مدرسه و بازآفرینی نقش معلمان در تحقق اهداف امور تربیتی از دیگر چالشها برای احیاء امور تربیتی است.»
وی درخصوص رسالت و ماموریت آموزشوپرورش استان بوشهر در زمینه هویتبخشی خاطرنشان کرد: «انتقال و نهادینهسازی مفاهیم تربیت دینی و فرهنگی به مخاطبان مبتنی بر ارزشهای ملی و بومی، نهادینهسازی هویت بومی و محلی بر اساس مفاهیم و ارزشهای مورد انتظار استان از قبیل جشنها و آیینهای منطقهای، بازیهای بومی و محلی، سوگوارهها، تعزیهها و عزاداریهای خاص بومی، آشنایی با هویت استعمارستیزی و مبارزه با دشمنان داخلی و خارجی در ۵۰۰ سال تاریخ مقاومت جنوب ایران و نقش شهدای شاخص استان در دفاع مقدس و مدافع حرم از جمله ماموریتهای تعریف شده است.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزشوپرورش استان بوشهر همچنین به راهکارهای هویتبخشی اشاره کرد و گفت: «برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت برای معلمان و مربیان میتواند به تقویت هویتبخشی دانشآموزان منجر شود. علاوه بر این استفاده از ظرفیت رسانههای استانی و فضای مجازی در بازخوانی هویت اجتماعی جامعه به ویژه دانشآموزان، راهکاری برای هویتبخشی دانشآموزان است. ضمن اینکه ارتباط موثر مدرسه، اولیاء و صاحبنظران حوزه ارتباطات جمعی و برگزاری میزگردهای علمی - آموزشی در طول سال تحصیلی و استفاده از دیدگاه دانشآموزان در ارائه راهکارهای عملی نیز یکی از راهکارهای هویتبخشی دانشآموزان تلقی میشود.»
بهرهمندی از دیدگاه صاحبنظران برای شناسایی و جذب دانشآموزان مستعد در فعالیتهای پرورشی ضرورت دارد
وی درباره جذابسازی فعالیتهای پرورشی اظهار کرد: «برای تاثیرگذاری فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در مدارس استان تلاش شده تا از ظرفیتهای بومی و محلی مانند اقلیم و طبیعت منحصربهفرد دریایی و خشکی بهره گرفته شود و دانشآموزان به تناسب نیاز و پیشینه فرهنگی خود با تولیدات و محصولات بومی مرتبط شوند و در مواردی بحث تطبیقی فعالیتهای بومی و ملی مورد توجه است. اگرچه در بسیاری موارد در این خصوص موفق عمل شده ولی تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه طولانی و شاید سختی در پیش رو داریم.»
به گفته حقدوست، بهرهمندی از دیدگاه صاحبنظران، شرکتکنندگان، دانشآموزان و معلمان در ارزیابی فعالیتها، برگزاری کارگاههای میدانی و آموزشهای فرآیندی مربیان مدارس و تخصصی کردن مربیان در فعالیتهای مذهبی، فرهنگی، هنری، علمی و خلاقیتهای گروهی برای شناسایی و جذب دانشآموزان مستعد در فعالیتهای پرورشی ضرورت دارد.
حقدوست در ادامه با بیان اینکه امیدآفرینی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی از ضرورتهای قابل توجه برنامهریزان و مجریان جامعه امروز است، تاکید کرد: «امور تربیتی با بیش از ۴ دهه سابقه پژوهشی، مطالعات میدانی و حضور دراجرا بر این باور است که مهمترین عامل موفقیت برنامههای تربیتی، امیدآفرینی است. امور تربیتی برای موفقیت برنامهها باید از ۳ عنصر معلم، دانشآموز و اولیاء در تحقق برنامهها بهره ببرد و برای مشارکت این ۳ عنصر موثر تدوین برنامههای امیدآفرین و تقویت این روحیه به شکل عملی از جمله اهداف امور تربیتی است.»
وی یکی از معضلات اساسی در امیدآفرینی را عدم هماهنگی موثر و به موقع خانواده، مدرسه و اجتماع و در مواردی تعارض دیدگاهها و طرز تلقی آنان از مفهوم امیدآفرینی عنوان کرد و افزود: «آموختههای دانشآموزان از فضاهای مجازی، گروه همسالان و جامعه، باورپذیری آموزشهای رسمی مدرسه را با چالش جدی مواجه میسازد و این سردرگمی دانشآموز و تعارض یافتهها به کاهش امید منجر خواهد شد که راهکار اساسی در تقویت روحیه امیدآفرینی در مدارس و در میان دانشآموزان، پرداختن به موفقیتهای بهدستآمده، معرفی چهرههای شاخص ملی و استانی، تجلیل از صاحبان ایدههای نو و کاربردی در بین معلمان و دانشآموزان، تقویت روحیه مطالبهگری بر اساس تعالیم دینی و پرهیز از رفتارهای غیرمتعارف به منظور ایجاد روحیه امید و نشاط در جامعه است. علاوه بر این ترویج تالارهای گفتوگو و هماندیشی در بین معلمان و دانشآموزان بر مبنای رسالت جهاد تبیین و ارائه برنامههای عملی در خصوص تحقق گام دوم انقلاب اسلامی ضرورت دارد.»
حقدوست با تاکید بر محوریت مدرسه در فعالیتهای پرورشی خاطرنشان کرد: «به جهت اهمیت و ضرورت اجرای فعالیتها در سطح مدرسه در تلاش هستیم که برنامههای استانی نیز تا حد امکان مدرسهای دیده شود. از این رو برگزاری مسابقات قرآنی، فرهنگی و هنری در مراحل منطقهای و استانی به میزبانی مدارس، برگزاری آیینها و برنامههای شعر، سوگوارهها، یادمانها و یادوارههای شهدا در مدارس بهمنظور مدرسهای شدن فعالیتها در طول سال برنامهریزی و اجرا میشود.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: «از چالشهای این حوزه، تامین منابع مالی مورد نیاز اجرای برنامهها، تداخل با برنامههای رسمی مدرسه و عدم استقبال معلمان و اولیاء در اجرای گسترده برنامهها در مدارس و نبود فضای مناسب اجرای برنامههای عمومی است که شناسایی مدارس مستعد برای اجرای فعالیتها، توجیه عوامل مدرسه به ویژه مدیران، تامین سرانه و منابع مالی مورد نیاز مدارس، استفاده از ظرفیت خیرین و نهادهای همکار و فرهنگسازی برای انتقال این پیام که مدرسه، هدف و مطلوبترین مأمن برای اجرای فعالیتهای تربیتی است باید مورد توجه قرار بگیرد.»
امور تربیتی از مقبولیت لازم در بین دانشآموزان معلمان و اولیاء برخوردار است
وی همچنین درباره اعتباربخشی به فعالیتها و جایگاه امور تربیتی اظهار کرد: «امور تربیتی به جهت نقش، قدمت و اعتبار در سالهای حضور خود در مدارس در بین دانشآموزان، معلمان و اولیاء از جایگاه و مقبولیت لازم برخوردار است اما بیتردید برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان و انتقال مفاهیم دینی و تربیتی در مدارس به بازبینی و هدفگذاری متناسب با شرایط احتیاج دارد. اگرچه شناخت و آگاهی لازم در خصوص فعالیتهای امور تربیتی و مربیان پرورشی در درون و بیرون نظام تعلیم و تربیت وجود دارد.»
حقدوست ادامه داد: «اگر چه فعالیتهای امور تربیتی با تمام مشکلات پیش رو در حال انجام و پیشرفت است اما محدودیت منابع انسانی کافی در مدارس، محدودیت منابع مالی، عدم مشارکت مستمر و موثر نهادهای همکار برونسازمانی، عدم وجود زمان مطلوب برای ارائه فعالیتهای پرورشی در مدارس، بخشی از مشکلات پیش رو در این حوزه است. از این رو لازم است نشستهای پژوهشی، فرهنگی و اداری با نهادهای موثر و تحلیل و تفسیر و کاربست دیدگاههای کاربردی، برگزاری همایشها، جشنوارهها و برنامهها با رویکرد فرهنگی، هنری و اجتماعی ویژه دانشآموزان و اولیاء و برگزاری کارگاههای تخصصی کیفیتبخشی فعالیتها و برنامههای امور تربیتی باید در دستور کار قرار بگیرد.»
وی استفاده از ظرفیتهای مردمی را یکی از راههای گسترش فعالیتهای تربیتی عنوان کرد و افزود: «در استان بوشهر با بهرهگیری از ظرفیت نهادهای مردمی، خیرین، هیاتهای مذهبی و سازمانهای مردمنهاد، زمینه گسترش فعالیتهای تربیتی فراهم شده است. گفتوگو و نشستهای تعاملی با اولیاء و مربیان و نحوه مشارکت آنها در برنامههای مختلف و توسعه و ترویج فرهنگ مشارکت همواره مورد توجه است. اکنون تلاش میشود تا در بیشتر مدارس اجرای فعالیتها با نقشآفرینی اولیا، شوراهای شهر و روستا و نهادهای مردمی صورت پذیرد. البته مشکلات پیش روی ما در این بخش، فرهنگسازی و رشد این باور در عموم جامعه و در بین اولیاء است که اگر چه توفیق نسبی در این زمینه میسر شده اما به شکل یک فرهنگ کامل درنیامده است. از دیگر سو نقشآفرینی در عرصههای گوناگون نیاز به آموزشهای مستمر، هماهنگی و تامین منابع مالی دارد که بهطور معمول با مشکل روبهرو هستیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان بوشهر تصریح کرد: «برای استفاده از ظرفیتهای مردمی میتوان تعریف جامعی از شیوههای فعالسازی مشارکت بیشتر مردم در قالب یک طرح عملیاتی میانمدت و تعیین سهم همراهی نهادها و بخشهای مرتبط در حوزه مردمیسازی فعالیتهای مختلف انجام داد و افزایش نقش معلمان و دانشآموزان در نهادینهسازی و انتقال این فرهنگ و استفاده از ظرفیت رسانههای ارتباط جمعی و فضای مجازی و سایر ابزارهای اطلاعرسانی را مورد توجه قرار داد.»
ارسال دیدگاه