در راستای گسترش فرهنگ تحقیق، پژوهش و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزی؛

دانش‌آموزان پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در مسابقات علمی -پژوهشی، به رقابت می‌پردازند

تهران(پانا) - چهارمین دوره مسابقات علمی - پژوهشی، پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با ۱۰ گرایش و با هدف گسترش فرهنگ تحقیق، پژوهش و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزی کشور برگزار می‌شود و دانش‌آموزان پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در مسابقات علمی - پژوهشی، به رقابت می‌پردازند.

کد مطلب: ۱۳۷۰۹۱۷
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در مسابقات علمی -پژوهشی، به رقابت می‌پردازند

با توجه به اینکه فناوری های روز دنیا با علوم کامپیوتری به خصوص برنامه نویسی در ارتباط هستند؛ کدنویسی، مهارتی اساسی و بخش جدایی ناپذیر از تمامی تکنولوژی های محیط اطراف ماست، از این رو یکی از راه های آشنایی دانش آموزان با نحوه کارکرد این فناوری ها، آموزش اصول برنامه‌ نویسی است، از این رو به منظور ایجاد، توسعه و غنی سازی واحد اطلاعات و منابع آموزش و پرورش در سطح مدرسه، مسابقات کدنویسی برگزار می شود.

این مسابقات در دو مرحله منطقه ای و استانی؛ به صورت حضوری و غیرحضوری بر اساس شرایط و صلاحدید استان، مطابق با تقویم اجرایی مندرج در بند ۸ شیوه نامه اجرایی برنامه ها و رویداد های کیفیت بخشی مدارس متوسطه، طرح شهید کاظمی آشتیانی تحت عنوان «چهارمین دوره جشنواره علمی - پژوهشی و نمایشگاه دستاوردهای پژوهش‌سراهای دانش آموزی» و با گرایش های مبتنی بر ترویج، آموزش، پژوهش، مهارت و کارآفرینی برگزار می شود.

مرحله منطقه ای این مسابقات، هر گرایش با موضوعات ساخت بازی های رایانه ای در محیط اسکرچ‌، برنامه نویسی ویندوز با تفکر الگوریتمی، طراحی نرم افزار و بازی تلفن همراه در محیط Inventor App، کدنویسی برای کنترل سخت افزار، برنامه نویسی وب، برنامه نویسی تولید برنامه های بومی بر روی سیستم عامل اندروید، برنامه نویسی با پایتون به صورت تیمی و ۲ نفره توسط پژوهش‌سرای دانش‌آموزی و با نظارت معاونت آموزش متوسطه منطقه و بر اساس استانداردهای داوری برگزار می شود.

مرحله استانی این مسابقات نیز توسط قطب های استانی و با نظارت کارشناس نظارت و پیگیری امور پژوهش‌سراهای دانش آموزی استان و با هدف اشاعه فرهنگ تفکر الگوریتمی و کدنویسی در بین دانش آموزان، شناسایی استعدادها و خلاقیت‌های دانش آموزان در زمینه برنامه نویسی و آشنایی دانش آموزان با فناوری‌های روز در جهت توسعه برنامه های کاربردی برای محیط های مختلف بر اساس نمون برگ های داوری برگزار خواهد شد.

شرایط عمومی مسابقات به این صورت است که هر تیم به شرط ارائه آثار متفاوت، مجاز به شرکت در بیش از یک گرایش از مسابقات است و اعضای تیم شرکت‌کننده در مسابقات متعهد می شوند که یک اثر مشخص را تنها در یکی از مسابقات چهارمین دوره جشنواره علمی - پژوهشی شرکت دهند. همچنین از ارسال اثری که در سنوات قبل موفق به کسب رتبه استانی یا کشوری در مسابقات جشنواره علمی- پژوهشی و جشنواره نوجوان خوارزمی شده اند، باید خودداری شود، در صورت عدم رعایت، اثر مربوطه حذف شده و در مرحله استانی مورد ارزیابی قرار نمی گیرد.

با عنایت به ماهیت ترویج کار گروهی در مسابقات، مقتضی است تمامی اعضای تیم در کل فرآیند مسابقه شرکت کرده و بر نحوه انجام کار و ارائه مطالب علمی مربوطه، تسلط کامل داشته باشند. بنابراین عدم رعایت این موضوع، موجب کسر نمره برای تیم می شود. از آنجا که اشاعه و بهبود فعالیت های آزمایشگاهی در واحدهای آموزشی و پژوهش‌سراهای دانش آموزی از اهداف مهم برگزاری این مسابقات بوده و آثار گردآوری شده جهت استفاده دانش آموزان کشور مورد بهره‌برداری قرار می گیرد. بر این اساس، رعایت پوشش و لباس دانش آموزان دختر و پسر شرکت‌کننده در جشنواره وفق ماده ۸۵ و تبصره آن در آئین نامه اجرایی مدارس، ضروری است.

دوره ها و کارگاه های آموزشی رایگان به تفکیک گرایش، توسط قطب کشوری و پژوهش‌سراهای فعال استان‌ها اعلام و برگزار می شود. این آموزش ها از طریق کانال اطلاع رسانی قطب کشوری کدنویسی، قابل پیگیری است. در داوری مرحله استانی مسابقات؛ قطب کشوری کدنویسی با هماهنگی کارشناس نظارت و پیگیری امور پژوهش‌سراهای دانش آموزی استان، به عنوان ناظر و مطابق با نمون برگ بر روند اجرای برخی از گرایش ها نظارت می‌کند.

شرکت در مسابقه به منزله موافقت و رضایت اعضای تیم نسبت به هرگونه بهره‌برداری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از آثار شرکت کنندگان و نشر آنها با ذکر نام تولید کنندگان آثار، است.

شایان ذکر است؛ شرکت در این‌ دوره از مسابقات رایگان است و دانش آموزان دوره دوم ابتدایی، متوسطه اول و دوم و دانش آموزان کار و دانش و فنی و حرفه ای می توانند در محورهای مورد علاقه خود ثبت نام کنند.

خبرنگار دانش آموزان: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار