در گفتوگو با پانا عنوان شد؛
امور تربیتی بهترین ظرفیت برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان مازندران ضمن تشریح راهکارهای احیاء امور تربیتی در این استان گفت امور تربیتی بهترین ظرفیت برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب است.
علی شمس ناتری در گفتوگو با پانا با اشاره به ارزیابی وضعیت موجود آموزشوپرورش استان مازندران در زمینه میزان تحقق اهداف امور تربیتی اظهار کرد: «از آنجا که امور تربیتی بهترین ظرفیت برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب است، تلاشهای فراوانی صورت گرفته تا تربیت از حاشیه به متن وارد شود. بنابراین برای تحقق این نگرش به حرکت جهادی و برنامهمحوری نیاز است که حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی تلاشهای خوبی در این رابطه انجام داده است.»
وی کمبود نیروی انسانی کارآمد، جوان و باانگیزه، کمبود نیروی اداری پرورشی بر اساس چارت سازمانی و فاصله تربیتی خانه و مدرسه را از چالشهای موجود درباره احیاء امور تربیتی استان مازندران عنوان کرد.
راهکارهای احیاء امور تربیتی
شمس ناتری درباره راهکارها برای احیاء امور تربیتی نیز توضیح داد: «جذب نیروی انسانی کارآمد و علاقمند به امور تربیتی و پرورشی، کاهش فاصله تربیتی خانه و مدرسه، توجه ویژه به مفاهیم تربیتی در کتب درسی، احیاء زنگ پرورشی در مدارس و احیاء نقش تربیتی مربی را میتوان به عنوان راهکاری برای احیاء امور تربیتی دانست.»
به گفته معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان مازندران، توجه ویژه به هویت ملی، انقلابی و اسلامی دانشآموزان و فرهنگیان از جمله رسالت و ماموریت اصلی معاونت پرورشی و فرهنگی این استان در زمینه هویتبخشی است.
وی در ادامه با اشاره به چالشهای پیشروی موضوع هویتبخشی به مدارس گفت: «با توجه به نگاه هویتبخشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران، برنامههای محوری آن هم بر مبنای هویتبخشی به قشر نوجوان و جوان است.»
شمس ناتری در پاسخ به این سوال که آموزشوپرورش استان مازندران برای هویتبخشی در سطح مدارس استان چه راهکاری دارد، بیان کرد: «استفاده از ظرفیت مدیران و دانشآموزان و معلمان جهادی، توجه به فعالیتهای فوق برنامه مدارس در راستای هویتبخشی و استفاده از برنامههای خلاقانه و فعالیتهای فرهنگی از جمله این راهکارها است.»
اقدامات آموزشوپرورش استان مازندران برای جذاب بودن فعالیتهای پرورشی
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان مازندران درخصوص جذابیت میزان فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در این استان نیز گفت: «تمام تلاش مجموعه این بوده است که فعالیتها و برنامهها با رویکرد دانشآموز محوری و نگاه خلاقانه باشد که نمونه آن را در طرح ملی لالههای روشن در اردوگاه دانشآموزی بادله دیدیم.»
وی درباره دلیل جذاب نبودن فعالیتهای پرورشی در برخی مدارس اظهار کرد: «نبود نگاه خلاقانه به برنامهها و نداشتن برنامه برای نسل نوجوان امروز، نبود ارتباط عاطفی بین دانشآموزان با مربیان به دلیل فاصله سنی و کمبود نیروی انسانی توانمند و خلاق میتواند دلایلی برای جذاب نبودن فعالیتهای پرورشی باشد.»
شمس ناتری گفت: «استفاده از ظرفیت ذینفعان در برنامهها و فعالیتهای مدرسه، توجه ویژه به مشارکت دانشآموزان و فرهنگیان در برنامهها و مدرسه محور کردن برنامهها با استفاده از ظرفیت دانشآموزان و فرهنگیان برای جذابسازی فعالیتهای پرورشی و جذب دانشآموزان و فرهنگیان، در دستور کار قرار دارد.»
ارسال دیدگاه