معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان اصفهان:
اجرای سرود و ایجاد نماد به هویتبخشی در مدارس کمک میکند
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان معتقد است که راهکارهای غیرمستقیم مانند اجرای سرودها، ایجاد نمادها و تولید ویژندها میتواند به هویتبخشی در سطح مدارس کمک کند.
مهدی نمنبات در گفتوگو با پانا در خصوص احیاء امور تربیتی گفت: «وضعیت موجود در زمینه میزان تحقق اهداف امور تربیتی خوب نیست.»
وی با اشاره به چالشهای موجود در زمینه احیاء امور تربیتی استان اظهار کرد: «چالش اول؛ نیروی انسانی، چالش دوم؛ عدم تعریف اصول اولیه تربیت به صورت کاربردی و چالش سوم؛ عدم اهمیت موضوع در نگاه مسئولیت به تبع والدین و چهارم؛ منابع مالی است.»
نمنبات، مشخص کردن مبانی جزئیتر از قرآن اسلام و حتی سند تحول، تهیه ابزار مورد نیاز و سپس شناخت راه استفاده از آن و استفاده بهینه از ابزار محدود را از راهکارها پیشنهاد برای احیاء امور تربیتی بیان کرد.
وی در خصوص هویتبخشی بیان کرد: «رسالت و ماموریت اصلی معاونت پرورشی و فرهنگی استان در زمینه هویتبخشی، ابتدا تعریف و شناخت هویت و سپس تبیین و در آخر هم ترویج است.»
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: «عدم شناخت و همت مسئولیت نسبت به هویت از چالشهای این حوزه است و اکنون ذهن دانشآموزان نسبت به هویت مخدوش، غیرمنطقی است و این کار را سخت کرده که راهکار غیرمستقیم مانند سرودها، ایجاد نمادها و تولید ویژندها میتواند به هویتبخشی در سطح مدارس کمک کند.»
وی در خصوص میزان جذابیت فعالیتهای پرورشی و فرهنگی استان اظهار کرد: «سعی زیاد میشود اما نتیجه کم است چرا که امکانات و افراد و تفکرات با تحولات پیش نرفته و علت اصلی جذاب نبودن فعالیتهای پرورشی در برخی مدارس، نیروی انسانی است.»
نمنبات در پاسخ به اینکه برای جذابسازی فعالیتهای پرورشی و جذب دانشآموزان و فرهنگیان چه اقداماتی در دستور کار دارید، خاطرنشان کرد: «حذف نیروی انسانی غیرکارآمد و متعهد، آموزش و توانمندسازی نیروها، حذف طرحهای غیرکارآمد و ایجاد طرحهای جذاب تربیتی از جمله این اقدامات است.»
وی، نقش معاونت پرورشی و فرهنگی استان در ارتقاء سطح امید بین دانشآموزان، همکاران و اولیاء را نقشی اصلی و قابل توجه خواند و افزود: «تبیین برتریها و پیشرفتها و همچنین پاک کردن غبار ناامیدی از وظایف این معاونت است چرا که تبلیغات گسترده فضای مجازی و رسانهها و روحیه نااُمیدانه برخی والدین و همکاران از بزرگترین معظلات امیدآفرینی در مدارس استان و در بین دانشآموزان است.»
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه جهاد تبیین در شرایط کنونی تنها راهکار برای امیدآفرینی در مدارس و در بین دانشآموزان است، گفت: «در خصوص مدرسهای کردن فعالیتها نیز مهم، مدرسهمحور بودن فعالیتها است نه مدرسهای کردن؛ سعی بر این است اما به علت کمبود نیروی انسانی در مدارس عملاً کمتر امکانپذیر بوده است.»
وی، برنامههای تمرکزگرای وزارتی و همچنین کمبود نیروی انسانی را از چالشهای اصلی مدرسهای کردن فعالیتهای استان بیان کرد و افزود: «تقسیم بخشنامهها به واجب و مستحب و منطقهای و قطبی برگزار کردن برخی فعالیتها از جمله اقداماتی است که برای مدرسهای شدن فعالیتها در استان انجام شده است.»
نمنبات با بیان اینکه اکنون جایگاه امور تربیتی در حرف و سخن، رفیع اما در کل مدرسه، ضعیف است، خاطرنشان کرد: «عدم اعتقاد عملی تصمیمگیران و تصمیمسازان به امور تربیتی و نیروی انسانی و منابع مالی از مشکلات پیش رو در زمینه ارتقاء فعالیتهای امور تربیتی استان است و برای عمقبخشی به فعالیتها و جایگاه امور تربیتی در استان اقداماتی مانند تشکیل هیات اندیشهورز پیشکسوتان و جوانان، آموزش نیروی انسانی و هویتبخشی به امور تربیتی انجام شده است.»
وی با بیان اینکه تلاشهایی برای مردمیسازی فعالیتها در استان اصفهان صورت گرفته اما خیلی عقب هستیم، ابراز کرد: «نگاه تمرکزگرا در دولت و بعضاً برداشت اشتباه از مردمیسازی با تحمیل بار دولت بر مردم از مهمترین مشکلات پیش روی استان در مردمیسازی فعالیتهای پرورشی است.»
نمنبات ادامه داد: «قطبی برگزار کردن برخی مسابقات، استفاده از ظرفیت والدین در برخی فعالیتها و عضویت گروههای جهادی دانشآموزی و دانشجویی و همکاران از جمله برنامهها جهت مردمیسازی فعالیتها در مدارس استان است.»
ارسال دیدگاه