معلم نمونه منطقه‌ای ملارد در هفته معلم:

تربیت اسلامی و آموزش مهارت‌های فنی تخصصی، مهم‌ترین هدف هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای است

همراه بودن عوامل و معلمان‌ مجموعه، در اجرای برنامه‌های پرورشی و فرهنگی در مدارس مهم‌ترین عامل در موفقیت هنرجویان است

ملارد (پانا) - معلم نمونه منطقه‌ای شهرستان‌های استان تهران از شهرستان ملارد،‌ تربیت اسلامی و آموزش مهارت‌های فنی تخصصی را مهم‌ترین هدف هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای، خواند.

کد مطلب: ۱۳۶۹۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد
تربیت اسلامی و آموزش مهارت‌های فنی تخصصی، مهم‌ترین هدف هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای است

مهدی بشیرنژاد دهقان، مدیر هنرستان کارآفرینان ملارد و معلم نمونه منطقه‌ای در سال تحصیلی جاری، بیان کرد: «آموزش و پرورش هر کشور، هویت هر کشور را می‌سازد، هویتی که آیندگان به عنوان فرهنگ آن کشور از آن یاد می‌کنند. معلمان و مدیران نقش بسزایی در این امر مهم دارند چرا که با برنامه‌ریزی درست و اجرای آن در سطح مدرسه و کلاس‌های درس باعث کمک در شخصیت‌سازی و هویت‌سازی افراد می‌شوند که این افراد در آینده هویت جامعه را می‌سازند. سرمایه‌گذاری برای کودکان نوجوانان و جوانان هرچه بیشتر و با کیفیت باشد قطعاً امر تعلیم و تربیت موثرتر بوده و در آینده جامعه پویا و فرهنگ قابل قبولی خواهیم داشت.»

وی ادامه داد: «یکی از مراکز مهم تعلیم و تربیت تخصصی، هنرستان‌های کشور است، چرا که در این مراکز ساحت‌های شش‌گانه تربیتی سند تحول بنیادین کامل قابل اجراست که به لطف پروردگار ما امسال در هنرستان موفق به اجرای این مهم شدیم و نتایج بسیار خوبی را گرفته‌ایم، در ساحت تربیتی، اعتقادی، عبادی و اخلاقی، با اجرای برنامه‌های مذهبی و برگزاری مرتب نماز جماعت در مدرسه تلاش بر این امر شد تا از لحاظ ابعاد معنوی و خودشناسی، اخلاق‌مداری هنرجویان تقویت شوند و در این امر با توجه به مسابقات فرهنگی شهرستان حائز رتبه شدند.»

بشیرنژاد افزود: «‌در ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، با توجه به اینکه در هنرستان‌ها، هنرجویان مهارت و تخصص را آموزش می‌بینند و هم‌زمان با توجه به مهارت‌های کسب‌شده در طول سه سال هنرجویی، در درک مسائل اقتصادی خود و جامعه تلاش برای استقلال، رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری را دارند که با توجه به رصد هنرجویان سال‌های گذشته‌، در موضوع اشتغال با مهارت‌های کسب‌کرده از زمان تحصیل، باعث خوشحالی مجموعه می‌شوند.»

مدیر هنرستان کارآفرینان شهرستان ملارد، تشریح کرد: «ساحت تربیت علمی و فناوری که برای تحقق آن، در امر تعلیم تخصصی و مهارتی هنرجویان از یافته‌های علمی و فناورانه بهره گرفته و همیشه ایجاد خلاقیت و نوآوری در هنرستان یک امر کاملا عادی به حساب می‌آید. این امر در جشنواره‌های دانش‌بنیان و المپیادهای هنرستانی‌ها به وضوح قابل مشاهده است، همچنین در ساحت‌های تربیتی، اجتماعی و سیاسی، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در طول سال، هنرجویان هنرستان در امور جمعی مشارکت کرده و حوزه‌های سیاسی و اجتماعی از جمله راهپیمایی‌ها، نمازجمعه‌ها‌، مراسمات ملی و مذهبی، اردوهای علمی و تفریحی فعال بوده‌اند.»

این معلم نمونه گفت: «‌در ساحت تربیت زیستی و بدنی، با برنامه‌ریزی‌های کادر هنرستان حتی روزهای جمعه هنرجویان هم با ورزش شروع می‌شود و اعتقاد بر این است که عقل سالم در بدن سالم است و تلاش پیوسته جهت ارتقای سلامت و بهداشت جسمی و روانی هنرجویان از مهمترین دغدغه‌های این عزیزان بوده است؛ به طوری که در تمام مسابقات ورزشی منطقه، هنرجویان این هنرستان شرکت کرده‌اند و چه بسا مسابقات ورزشی متعددی جهت ارتقای سلامت هنرجویان در سطح مدرسه برگزار شده است و هنرجویان هنرستان حائز مقام‌های مختلف منطقه‌ای در رشته‌های ورزشی شده‌اند.»

بشیر‌نژاد تصریح کرد: «‌در مورد ساحت تربیتی زیباشناختی و هنری؛ در هنرستان‌ها به لحاظ وجود رشته‌های مختلف و ارتباط مستقیم بعضی از رشته‌ها با طبیعت و هستی و درک معنای پدیده‌ها و هدف رویدادهای طبیعت با استفاده از قدرت تخیل هنرجویان و خلق آثار هنری کامل قابل مشاهده می‌باشد، نمایشگاه‌های هنرجویان در طول سال تحصیلی گویای حقیقت این هنرمندان کوچک و عزیز هنرستانی‌ها است. با توجه به تجربه شخصی بنده که یک هنرجوی هنرستانی بوده‌ام و به عنوان ‌هنرآموز و استادکار رشته‌های هنرستانی استخدام شده‌ام و تجربه معاونت‌های فنی، آموزشی، آموزگاری، هنرآموزی، سرپرستی خوابگاه، مدرس دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و مدیریت هنرستان را داشته‌ام، توصیه‌ام به خانواده‌ها این است که در انتخاب رشته فرزندان‌شان نیم‌نگاه مثبتی به رشته‌های هنرستانی داشته باشند، رشته‌هایی که در کشور مهم و دارای بازار کار هستند و فرزندانشان از ابتدای نوجوانی یک مهارت و تخصص را آموزش ببینند و فکر اشتغال‌زایی و کارآفرینی باشند.»

این مدیر موفق خاطرنشان کرد: «در یک مدیریت موفق در مجموعه سازمانی بهترین مسئله رهبری گروه است، جایی که می‌توان بر قلب‌ها نفوذ کرد و همراه بودن عوامل و معلمان در مجموعه در اجرای برنامه‌های پرورشی و فرهنگی در مدارس مهم‌ترین عامل در موفقیت هنرجویان است، جایی که در جامعه متاسفانه نگاه‌های خوبی به هنرستان‌های کاردانش نمی‌شود. ما امسال با هنرجویان همین هنرستان‌ها با کسب رتبه‌های برتر فرهنگی، پرورشی، ورزشی و درسی و معدل‌های بسیار خوب ثابت کردیم که هنرجویان هنرستان، نه تنها کمتر از بقیه دانش‌آموزان و مدارس دیگر نمی‌باشند بلکه می‌توانند و توانسته‌اند که بهتر و بالاتر باشند چرا که قرار گرفتن در یک مجموعه با برنامه پویا می‌تواند همه را به جنب و جوش درآورد و اگر این مهم همسو با پرورش ذهن‌ها و تربیت اسلامی باشد نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت.»

وی ضمن اشاره به اهمیت نقش پژوهش در ریشه‌یابی موضوعات، گفت: «در چند سال گذشته اقدام‌پژوهی‌های زیادی برای هنرجویان هنرستان‌ها ‌شده است که بنده هم در چندین مورد آنها فعالیت داشته‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام ‌که مدیریت و کلاس‌داری در هنرستان‌ها نیازمند یک مهارت بسیار بالا و در عین حال روانشناسی بسیار قوی است؛ به طوریکه در مرحله اول با توجه به دیدگاه منفی جامعه باید انگیزه و امید‌، بین هنرجویان ایجاد کرد و خودشناسی مرحله دوم این امر در هنرجویان است و در نهایت تربیت اسلامی و آموزش تخصص و مهارت‌های فنی برای هنرجویان که امروزه مهمترین مسئله مهم در آموزش و پرورش به‌شمار می‌رود.»

بشیرنژاد تأکید کرد: «‌‌از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان می‌توان به اهمیت هنرستان‌ها و مهارت‌آموزی و یادگیری تخصص در زمان تحصیل اشاره کرد. جایی که بنده و همکارانم به آن افتخار می‌کنیم، در زمانی که دانش‌آموز همزمان با تحصیل بعد از دیپلم مستقیم وارد بازار کار می‌شود و نیازهای خود و جامعه را برطرف می‌کند؛ این یک اصل برد-برد است.»

دانش‌آموز خبرنگار: محمدسبحان خسروی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار