مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران:
بهرهگیری از حضور دانشجو معلمان در مدارس، نوعی کارورزی تربیتی است
تهران(پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، آموزش و پرورش را رکن اصلی اداره کشور دانست و بهرهگیری از حضور دانشجو معلمان در مدارس را، امری راهبردی-تربیتی برشمرد.
مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در حاشیه برنامه سپاس معلم در اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در گفتوگو با دانش آموز خبرنگار پانا اظهار کرد: «در حقیقت تقدیر و تشکر در راستای قدردانی از پروردگار برای نعماتی که به ما بخشیده صورت میگیرد؛ از این رو هنگامی که طی مراسمی از دبیران بهعنوان نمونه تقدیر بهعمل میآوریم، قاعدتا نشانه سپاسگزاری از خدای متعال برای وجود دبیرانی چنین ارزشمند است؛ از سوی دیگر، این اجرای مهم سبب ایجاد انگیزه در دیگر دبیران شده و آنان را برای انجام فعالیتهای باکیفیتتر تشویق میکند.»
وی، رکن اصلی برنامهریزیهای ادارهکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان را، بهرهگیری از پیشنهادات و انتقادات دبیران دانست و عنوان کرد: «رسالت اصلی آموزش و پرورش گوشسپاری به نقطه نظرات دبیران است؛ زین روی مسئولان اجرایی وزارت آموزش و پرورش خود را از دبیران جدا ندانسته و موظف به گوشسپاری به نقطه نظرات و گفتمان دو سویه با آنان هستند؛ رکن و فلسفه اصلی برنامهریزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران همواره برپایه گوشسپاری به نقطه نظرات و طریق راههای دبیران و پیگیری مشکلات موجود است؛ بدین روی دبیران بهواسطه حضور بیشتر در میان دانشآموزان میتوانند بهترین گزارهها را برای تصمیمسازی در آینده به مسئولان اجرایی نظام تعلیم و تربیت ارائه دهند.»
این مقام فرهنگی، با بیان اینکه رکن اصلی اداره کشور آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: «عبور از گردنههای دشوار پیشرفت کشور، نیازمند کمک آموزش و پرورش است؛ از این رو هرگاه که آموزش و پرورش قوی عمل کرده مابقی نظامها و زیرنظامهای مملکت موفق بوده و در صورت عکس این موضوع، دیگر بخشهای کشور نیز دچار تضرر شدهاند؛ زین سبب میبایست این نگاه در تمامی نهادهای مربوطه جریان داشته باشد تا بهواسطه آن مشکلات آموزش و پرورش بیش از پیش مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.»
وی در پاسخ به اینکه یک دبیر چگونه میتواند سند تحول را در مدرسه به جریان اندازد، ابراز کرد: «برای اینکه سند تحول در مدارس اجرایی شود، نیازمند توجه به دو موضوع "تبیین اهداف سند تحول بنیادین" و "اجرای فرآیند یاددهی-یادگیری براساس سند تحول بنیادین" است؛ از این رو یک دبیر نمونه میبایست با آگاهی کامل از اهداف و چگونگی اجرای سند تحول بنیادین در مدرسه آشنایی داشته و در گام بعد با استفاده از خلاقیت خود، تربیت ۶ ساحته را در هنگام تدریس به دانشآموزان اجرایی سازد.»
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، حضور دانشجو معلمان را در مدارس، امری راهبردی-تربیتی دانست و تصریح کرد: «با توجه به اینکه دانشجو معلمان مسیر تربیتیشان در دانشگاه فرهنگیان اتفاق میافتد و نسبت به سایر دانشجویانی که در سایر دانشگاهها مشغول تحصیل هستند به حال و هوای دبیری نزدیکترند، بهترین گزینهها برای حضور در مدارس هستند؛ لذا حضور دانشجو معلمان علاوه بر این مهم، یک دوره کارورزی مناسب برای آینده شغلی آنان است که تاثیر بسزایی دارد.»
این مقام مسئول، تعامل میان آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مربوطه را، امری ضروری دانست و بیان کرد: «تعامل میان آموزش و پرورش و دیگر دستگاهها و نوع نگاهی که به مسئله تعلیم و تربیت دارند، موضوع مهمی است که میبایست مورد توجه همگان قرار گیرد؛ از این رو باید دستگاههای مرتبط نگاه مصرفی و هزینهبر به آموزش و پرورش نداشته و نقش آن را والا و سرمایهگذارانه پندارند؛ در صورت اجرای این مهم، قطعا آوردههای نیکی برای برای دستگاه تعلیم و تربیت و کشور وجود خواهد داشت.»
وی در همین راستا، افزود: «تلاشها و حمایتهای صورت گرفته از سوی مجلس، دولت و دیگر سازمانهای پشتیبان از وزارت آموزش و پرورش جای سپاسگزاری دارد؛ اما اقدامات صورت گرفته کفاف انتظارات این نهاد را نداده که میبایست در راستای حل مشکلات نظام تعلیم و تربیت اهتمام ورزند تا بهواسطه آن پیشرفت همهجانبه کشور اجرایی شود.»
دانشآموز خبرنگار: فاطمه بختیاری
ارسال دیدگاه