معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

مشکل اصلی در معاونت پرورشی، مضیقه شدید نیروی انسانی است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، کمبود شدید نیروی تربیتی را مهمترین مشکل این معاونت در مدارس بیان کرد.

کد مطلب: ۱۳۶۸۲۹۴
لینک کوتاه کپی شد
مشکل اصلی در معاونت پرورشی، مضیقه شدید نیروی انسانی است

اصغر باقرزاده در گفت‌وگو با سایت ‌khamenei.ir با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روز گذشته با معلمان گفت: بحمدلله حضرت آقا نگاه بلند و دقیقی دارند و همیشه داشته‌اند. مساله پرورشی از دیربازترین، بهترین و البته مهمترین برنامه‌ها است و امور تربیتی و پرورشی در طول 40 سال گذشته فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است.

وی با اشاره به بیش از یک دهه گذشته امور پرورشی اظهار کرد: بعد از احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی، قانون احیا به درستی توسط هیچ دولت و مجموعه‌ای اجرا نشد. هر مدرسه در این قانون باید یک مربی پرورشی و تربیتی و مدارس دارای بالای 150 نفر دانش‌‌آموز باید یک معاون پرورشی داشته باشند.

باقرزاده با بیان اینکه متاسفانه از 110 یا 114 هزار مدرسه در سطح کشور فقط 47 هزار مدرسه، مربی تربیتی دارد و تقریبا 60 درصد مدارس، مربی امور تربیتی ندارند و از این تعداد به جهت اینکه هیچ وقت مربی جدید سال‌به‌سال جذب نکرده‌ایم، حدود 50 درصد از این افراد بالای 20 سال سابقه دارند یعنی ظرف امسال و 4 سال آینده بازنشسته می‌شوند و این یک عدد خیلی عجیبی است که حدود 7 یا شاید 9 هزار نفر بازنشسته می‌شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال به همت دولت سیزدهم، مجوز جذب 11 هزار مربی تربیتی را صادر کردند. بنابراین آنچه که در تربیت و مسائل پرورشی مهم است، نیروی انسانی است و ما در نیروی انسانی بسیار ضعف داریم.

وی افزود: تعداد مربیانی که وجود دارند نیز به دلیل دوره‌های غیرحضوری که داشته‌اند شاید نتوانسته‌ایم آنطور که باید و شاید این‌ها را همسان‌سازی کنیم و طبق فرمایش حضرت آقا به بچه‌های آینده فکر کنیم. بنابراین کار دوم این است که تلاش کنیم دوره‌های حضوری برای نیروهای فعلی برگزار کرده و زمینه متناسب‌سازی روحیه، توان و مهارت مربیان با مسائل دانش‌آموزان فعلی را فراهم کنیم.

باقرزاده با بیان اینکه 8 هزار نفر از 11 هزار نفری که جذب خواهند شد برای تامین نیروهایی است که بازنشسته می‌شوند، ابراز کرد: یعنی در مجموع حدود 3 هزار نیرو به مدارس جدید اضافه می‌شود و 60 درصد مدارسی که مربی ندارند به 57 درصد می‌رسد که باز هم عدد نیروی انسانی خیلی کم است.

وی با بیان اینکه با راهکارهای غیردائم هم داریم تلاش می‌کنیم که کمبود نیروی تربیتی را جبران کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از این راهکارها استفاده از مربیان طرح امین است. روحانیونی که بخشی از وقت خود را صَرف فعالیت‌های پرورشی و تربیتی در مدارس می‌کنند که در حال حاضر نیروهای طرح امین از 5 هزار نفر در دوران کرونا به 25 هزار نفر رسانده‌ایم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: حوزه علمیه قم و مجموعه حوزه‌های علمیه خیلی کمک می‌کنند اما واقعیت این است که این کمک، روش غیرثابت و موقتی است و ما باید این را تبدیل به روش دائم کنیم.

وی گفت: دولت وعده کرده که اگر بتوانیم 11 هزار نفری که جذب می‌کنیم را خوب مدیریت کنیم و انتخاب درستی داشته باشیم، بتوانیم تعداد دیگری را هم مجوز بگیریم اما فعلا در مرحله اول، مجوز جذب 11 هزار نفر صادر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار