امیرحسین اشرفی*

سازمان لیگ نه محله برو بیا؛ احترام به برنامه‌ریزی حلقه گمشده فوتبال ایران

تهران (پانا) - این روزها لیگ برتر به اوج حساسیت خود رسیده و ۳ تیم پرسپولیس، سپاهان و استقلال مدعی قهرمانی محسوب می‌شوندو همین امر باعث شده است که مدیران، بازیکنان و حتی مربیان نسبت به برنامه‌ریزی سازمان لیگ اعتراضاتی داشته باشند.

کد مطلب: ۱۳۶۸۲۹۲
لینک کوتاه کپی شد
سازمان لیگ نه محله برو بیا؛ احترام به برنامه‌ریزی حلقه گمشده فوتبال ایران

در هفته‌های گذشته سازمان لیگ هیچ‌گاه نتوانست نسبت به برنامه‌ریزی که داشته وفادار بماند و این روزها که به پایان لیگ نزدیک می‌شویم شاهد این موضوع هستیم که تیم‌ها هرکدام اعتراضاتی نسبت به برگزاری بازی‌ها و نوع مدیریت و برنامه‌ریزی سازمان لیگ دارند.

اگر به برنامه ریزی لیگ بنگریم به این نتیجه می رسیم که طی هفته‌های قبلی لیگ، در بعضی از هفته‌ها پرسپولیس زودتر از استقلال بازی می‌کرد و در بعضی از هفته‌ها هم آبی‌ها زودتر از رقیب سنتی به میدان می‌رفتند به عنوان مثال هفته قبل از دربی، پرسپولیس زودتر از استقلال بازی کرده بود.حالا طبق برنامه‌ریزی سازمان لیگ در هفته بیست‌وهشتم رقابت‌ها استقلال و سپاهان زودتر از پرسپولیس به میدان می‌روند.

همین موضوع سبب شد تا اعتراض استقلالی‌ها و سپاهانی‌ها بلند شود و این دو باشگاه با انتشار بیانیه‌ای با اعتراض به سازمان لیگ، خواستار همزمان شدن بازی‌های ۳ هفته پایانی شوند. اعتراضی که واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است. قنبرزاده نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه با برنامه شب‌های فوتبالی از همزمانی بازی‌های لیگ برتر در ۳ هفته پایانی خبر داد؛ البته اعلام کرد این اتفاق در صورت موافقت شورای تامین خواهد افتاد.

سازمان لیگ نیز منتظر بود که از برنامه‌ریزی که خودش انجام داده کوتاه بیاید و بدش نمی‌آید بازی‌ها به صورت همزمان برگزار شوند.

باشگاه پرسپولیس که حالا صدرنشین لیگ است تحت هیچ شرایطی حاضر به تغییر برنامه ازپیش‌اعلام‌شده نیستند و زیربار این موضوع نمی‌روند. رضا درویش بعد از صحبت‌های قنبرزاده با انتقاد شدید از این تصمیم اعلام کرد سازمان لیگ باید به برنامه‌ریزی خودش پای‌بند باشد.

البته این تنها مشکل برگزاری بازی‌های لیگ نیست مشکل اساسی که در این 27 هفته تماشاگران و تیم ها داشتند تغییر پیاپی ساعات بازی‌ها یک روز یا همان روز توسط سازمالن لیگ بود به عنوان مثال بارها دیدیم که سازمان لیگ اعلام می‌کرد که این بازی در ساعت فلان در یک ورزشگاه خاص برگزار می‌شود اما می‌دیدیم که زمانیکه تنها یک روز به برگزاری بازی‌باقی مانده ساعت آن تغییر می‌کند و این موضوع با انتقادات بسیاری توسط اهالی فوتبال مواجه شد.

بسیاری از علاقمندان به فوتبال معتقد بودند که این رفتار سازمان لیگ یک رفتار شتر گاو پلنگ است و به نوعی این مثل را به یاد آدم می اورد که امامزاده حرمت خودش را حفظ نمی‌کند و بارها برنامه‌ریزی‌اش تغییر می‌کند و این موضوع باعث شده که باشگاه‌ها اعتراضات بسیاری به این نوع برنامه ریزی داشته باشند و هر کدام خود را محق بدانند.

حال اگر به برنامه‌ریزی سازمان لیگ بنگریم به این نتیجه می‌رسیم که در سال‌های گذشته دو هفته پایانی به صورت همزمان برگزار می شده است و نکته عجیب ماجرا اینجاست که سازمان لیگ بیشتر از یک‌ماه قبل برنامه هفته‌های پایانی را اعلام کرده و چطور در آن زمان به فکر برگزار کردن همزمان ۳ هفته پایانی نبوده است! طبق قانون سازمان لیگ بازی‌های ۲ هفته پایانی باید به صورت همزمان برگزار شود که در برنامه‌ای که از سوی سازمان لیگ به باشگاه ها ابلاغ شده هم این موضوع لحاظ شده است.

تقریبا در هیچ جای دنیا نمی‌بینیم که تیم‌ها به خاطر برنامه مسابقات با یکدیگر دعوا کنند و بیانیه صادر کنند. ولی متاسفانه در ایران، دوستان هیچ احترامی برای قانون قائل نیستند و هر کسی ساز خودش را می زند. به بهانه حاشیه بزرگی که برگزاری همزمان بازی‌ها به وجود آورده و جنجالی که ایجاد شده می‌خواهیم ببینیم در لیگ‌های معتبر اروپایی و آسیایی بازی‌های همزمان چه زمانی برگزار خواهد شد.

مثلا در آلمان و انگلیس فقط بازی‌های هفته پایانی به صورت همزمان برگزار می‌شود و در ایتالیا و فرانسه هم ۲ هفته پایانی همزمان خواهد بود. در آسیا هم عربستان ۲ هفته پایانی و قطر و امارات فقط هفته پایانی را همزمان برگزار می‌کنند و مشکلی هم پیش نمی‌آید. کاری به این‌که چند هفته به صورت همزمان برگزار می‌شود و این‌که بالاخره تکلیف بازی‌های این هفته چه خواهد شد نداریم، ولی برای فدراسیون و سازمان لیگی که صدای ادعای آن گوش آسمان را هم کر کرده خیلی بد است که به برنامه‌ریزی خودش هم پای‌بند نباشد.

ضمنا ذکر این نکته هم ضروری است که در صورتی که سازمان لیگ زیر بار حرف استقلال و سپاهان برود، این اجازه را به سایر تیم‌های لیگ برتری می‌دهد که هر وقت برنامه‌ریزی مسابقات باب میل آن‌ها نبود، معترض شوند، بیانیه دهند و سازمان لیگ هم مجبور است به خواسته آن‌ها تن دهد.

این موضوع باعث شده که هیچ تیمی جدول برنامه ریزی لیگ برتر و بازی ها را جدی نگیرد و تیم‌ها با نگرش خود برای لیگ برنامه داشته باشند و سازمان لیگ به یک محله برو بیا تبدیل شده است محله گل و بلبلی که هر کس ساز خودش را می‌زند و این ارکستر به هیچ عنوان هارمونی ندارد و روح و روان تیم ها و طرفداران فوتبال را مخدوش می‌کند.

در پایان باید به دوستان سازمان لیگ گفت آقایان قانون و برنامه‌ریزی بد بهتر از بی قانونی است و لطفا بر آنچه نگارش کرده اید وفادار بمانید تا هر تیمی ساز خودش را نزند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار