سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

معلمان می‌توانند مسائل کلان کشور را حل کنند

در تربیت معلم خوب باید بیش از پیش فعال بود

تهران (پانا) - آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری با حضور سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۶۷۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد
معلمان می‌توانند مسائل کلان کشور را حل کنند

رضامراد صحرایی در این مراسم ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای معلم و درود فرستادن به روح پرفتوح شهید مطهری (ره) اظهار کرد: خدارا شاکرم که امشب در خدمت گزیده‌ای از معلمان این سرزمین گهربار هستم. ایام هفته معلم را خدمت به همه همکاران خود تبریک می‌گویم و کار، ماموریت و منزلت این عزیزان را گرامی می‌دارم.

وی ادامه داد: تکریم معلم، تعظیم در مقابل شعائر است‌. معلم خیر و نیک، چراغ هدایت جامعه خود است. معلم در ادبیات دینی ما بسیار مورد تکریم قرار گرفته چون ماموریت او این است که جهل، همان درد بی درمان بشر را از بین ببرد و در هر جایی با آن مبارزه کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال به طور ویژه روز معلم را گرامی می‌داریم، چون شرایط کنونی نشان می‌دهد که معلمان می‌توانند مسائل کلان کشور را حل کنند. امروز اگر مسئله‌ای اجتماعی و فرهنگی وجود دارد، راه حل و کلید آن در دست معلمان است. پیام ما به همه بازگشت به مدرسه است و باید اگاه بود که ریشه حل مشکلات اجتماعی ما در مدرسه است و این مشکلات و معضلات توسط مدیران قابل حل خواهد بود.

وی با بیان اینکه در زمانی زندگی می‌کنیم که فرزندان ما در عمر کوتاه خود تحولاتی را تجربه می‌کنند ما تا ۵۰ سالگی تجربه نکرده‌ایم، عنوان کرد: این موضوع باعث به وجود آمدن یک خلاء عاطفی، احساسی و ادراکی در بین ما و فرزندانمان شده است، ما باید همه چیز را متناسب با نیازهای این نسل بازبینی کنیم.

صحرایی ادامه داد: نظام اموزشی ترکیبی است و معلم، کتاب، دانش‌آموز، فضای آموزشی و شیوه‌های ارزشیبابی را شامل می‌شود که باید رابطه آن‌ها باهم سازگار باشد، اما متاسفانه سازگار نیست. شیوه‌های مدیریتی با واقعیت‌های میدان و مدرسه هماهنگ نیست اما تمامی این اجزا را هماهنگ خواهیم کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در تربیت معلم خوب باید بیش از پیش از فعال بود، خاطرنشان کرد: باید کاری کرد که بهترین دانش‌آموزان و دانشجویانمان معلم شوند. انشالله در ۱۴۰۳ کنکور اختصاصی تربیت معلمی خواهیم داشت.

این مقام مسئول با یادآور شدن این موضوع که باید فرق عالم و معلم مشخص شود، گفت: معلمان در بازنگری بهترین و صاحب نظرترین افراد هستند. حتی بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها باید با کسب نظر از معلمان باشد. تجربه معلمان یک میراث معنوی و نامسلموس است و باید این میراث گرانبها را جمع‌آوری کرد تا به عنوان یک گنجینه مفید مورد استفاده قرار گیرد.

صحرایی در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به مبحث رتبه‌بندی بیان کرد: رتبه‌بندی یک قانون مترقی است اگرچه اشکالاتی نیز به آن وارد است. باید تمامی اشکالات آن برطرف شود اما به این شرط که این قانون تا انتها باید اجرا شود.

وی افزود: این دولت رتبه‌بندی را با پنج برابر بودجه‌ای که پیش‌بینی شده بود اجرا کرد و شاهد بودیم که در اجرا اشکالاتت مشخص شد. ان شالله پس از اتمام فرایند اجرا، فرایند اصلاح آیین‌نامه انجام خواهد شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ابراز کرد: زین پس آموزش‌های ضمن خدمت بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. آموزش و پرورش دارای سرمایه‌های نابی است که باید پویا بماند و به همین دلیل آموزش.های ضمن خدمت حائز اهمیت است و ان‌شالله رتبه‌بندی با آموزش‌های ضمن خدمت پیوند خواهد خورد.

وی با اشاره به اهمیت هنرستان‌ها و توسعه آموزش فنی‌حرفه‌ای اظهار کرد: گسترش هنرستان‌ها بسیار مورد توجه گرفته و یک مورد آن احداث ۴۶ هنرستان جوار صنعت در سال گذشته بود. خوشبختانه طی یکسال اخیر نزدیک به ۶۵ هزار دانش‌آموز به هنرستان‌ها وارد شدند که نشان از رشد قابل قبول هنرجوها دارد.

صحرایی در قسمتی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: توقع ما از معلمان عزیز این است که گره‌های ذهنی دانش‌آموزان را باز کنند. معلم هدایتگر، کنشگر و فعال اجتماعی و فرهنگی است، حتماباید دانش‌اموز توسط معلم هدایت شود که اگر این امر صورت نگیرد دیگران گره‌های دیگری را اضافه خواهند کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: تمامی ۶ ساحت سند تحول بنیادین باید مورد توجه قرار گیرد، البته قبل از آن اجرای سند باید وارد فاز عملیاتی شود. امسال سال اجرای سند در مدرسه است و ۲۰۰ هزار معلم در همین راستا آموزش می‌بینند‌. خوشبختانه سال گذشته شبکه رهیاران تحول تشکیل شد و ان‌شالله در مسیر اجرای سند این شبکه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های درسی باید متناسب با تحولات تغییر کند، گفت: سعی ما این است که حجم آن‌ها کم و کفیتشان بیشتر شود. باید به فکر پیوند آموزش عمومی به آموزش عالی باشیم. باید از خود پرسید که آیا واقعا شیوه اجرای دوره آموزش عمومی به همین سبک ادامه پیدا کند یا باید متحول شود؟ این سوال کلیدی است که باید در هفته معلم به آن پاسخ داده شود و معلمان نظرات خود را ارائه دهند، ما نیز در شنیدن این نطرات کوشا هستیم و خوشحالیم که این ‌جمع ها شکل گیرد و حرف‌ها گفته شود.

صحرایی تاکید کرد: تحول بنیادین از اتاق وزیر خارج نمی‌شود، بلکه از اتاق مدیر مدارس خارج می‌شود. باید برای تربیت مدیر مدرسه برنامه‌ریزی شود، همچنین کلنیک‌های آموزشی راه اندازی شود و دانشگاه‌های بزرگ مدارس خود را راه اندازی کنند.

وی با اشاره به اینکه صلاحیت حرفه‌ای معلمان بالا برده شده است، گفت: این صلاحیت‌ها به نحوی بالا برده شده که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارع‌التحصیل نخواهند شد مگر ۱۲ مهارت را یاد بگیرند، همچنین نمره قبولی در دین دانشگاه ۱۴ و ۱۵ خواهد بود و هر دانشجو در انتهای دوره تحصیلی خود در آزمون جامعی شرکت می‌کند که قبولی در ان منجر به دریافت گواهینامه پیش از ورود به مدرسه خواهد بود. همچنین تمامی دانشجویان پیش از استخدام قطعی باید رتبه خود را دریافت کنند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان یادآور شد: افرادی که در آزمون استخدامی شرکت می‌کنند نیز باید دارای ویژگی‌های خاص باشند. آزمون استخدامی در ارزیابی ۴ مرحله خواهد داشت و تمام تلاش ما این است که علاوه بر برجستگی علمی، فرد علاقه به معلمی نیز داشته باشد و صلاحیت خود را احراز کند، در این صورت معلمی وارد دستگاه تعلیم و تربیت می‌شود که پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار