دبیر جامعه‌شناسی دبیرستان باهنر ناحیه دو کرج:

معلمی فقط یک شغل نیست، بلکه ایثار و فداکاری است

کرج (پانا) - دبیر جامعه‌شناسی دبیرستان باهنر ناحیه دو کرج عنوان کرد معلمان تنها علم و دانش نمی‌آموزند بلکه درس زندگی می‌دهند؛ هر رفتار معلم در ذهن دانش‌آموز حک می‌شود و معلم را الگوی خود قرار می‌دهد، بنابراین معلمی فقط یک شغل نیست، بلکه ایثار و فداکاری است.

کد مطلب: ۱۳۶۷۶۷۴
لینک کوتاه کپی شد
معلمی فقط یک شغل نیست، بلکه ایثار و فداکاری است

راضیه یعقوب، تنها دبیر جامعه شناسی دبیرستان باهنر ناحیه دو کرج در گفت و گو با پانا عنوان کرد: «شغل معلم یعنی عجین شدن روح انسان با ایثار و فداکاری و در عین حال غمخوار دیگران بودن و مشکل آن‌ها را مشکل خود دانستن. یعنی شما وقتی به عنوان یک آموزگار، مربی یا دبیر قدم به مسیر پرتلاطم تدریس و آموزش می‌گذاری باید در کنار فکر به خود به دیگران هم بیاندیشی تا بتوانی در این راه هم بهترین خودت باشی و هم به عنوان الگو به دیگران معرفی شوی. امروزه هفته‌ای که به منظور گرامیداشت مقام معلم نامگذاری شده است هفته‌ای که به نام تمام زنان و مردانی است که در کلاس درس، الفبای زندگی می‌آموزند. معلم همان است که از چشمه معرفت و علم به دانش آموزانش می نوشاند و درهای دنیای دانش را به رویشان می‌گشاید. خاطره شیرین اولین کلماتی که دانش‌آموز می‌خواند و می‌نویسد، هیچگاه از یادش نخواهد رفت؛ روزی که احساس می‌کند وارد دنیای دیگری شده است و زندگی جدیدی را تجربه می‌کند. معلمان تنها علم و دانش نمی‌آموزند، بلکه درس زندگی می دهند؛ هر رفتار معلم در ذهن دانش‌آموز حک می‌شود و معلم را الگوی خود قرار می‌دهد.»

یعقوب تنها در پاسخ به اینکه شما به عنوان یک معلم دلسوز و کاربلد چه کارهای خداپسندانه‌ای در طول سال‌های خدمت انجام دادید، افزود: «در حالت کلی کمک کردن به بچه‌های بی بضاعت، همدردی و ایجاد حال خوب با بچه‌هایی که پدر یا مادر آنها بر اثر سوانح یا حوادث فوت کردند، برگزاری کلاس خصوصی درسی برای دانش آموزانی که معیشت خانواده کفاف تحصیل آن‌ها را نمی‌دهد و همچنین کمک در کارهای خیریه جزو اموری محسوب می‌شود که در طول خدمت با همکاری دیگر عزیزان از جمله مدیران و همکاران در مدارس انجام شده است.»

وی در پاسخ به اینکه در صورت رخداد یک اشتباه از سوی دانش‌آموز با توجه به بار روانی تحمیل شده به آن‌ها در این روزها، چطور باید با او رفتار کرد، گفت: «وقتی می‌گوییم دانش آموز، از اسمش پیداست یعنی شلوغ می‌کند، اذیت می‌کند و ممکن است کار اشتباهی انجام دهد، قرار نیست که ما او را تنبیه کنیم و بهتر است در قدم اول علت کاری را که انجام داده بپرسیم و با گفت‌وگو و برقراری رابطه عاطفی سعی کنیم که او را متوجه کار اشتباهش کنیم.»

وی در ادامه بیان کرد: «من در طول دوران خدمت به همین شیوه عمل کردم و سعیم بر این بوده تا رابطه عاطفی عمیق را جایگزین داد و بیداد و تنبیه کرده و از روش‌های مثبت استفاده کنم که در این زمینه گرفتن دست دانش‌آموز به آرامی و برقرار کردن ارتباط چشمی یا یک نگاه محبت‌آمیز به خوبی می‌تواند در عین حال که او را متوجه اشتباهش می‌کند، سبب دلزدگی او از مدرسه و کلاس درس نیز نشود.»

یعقوب تنها اضافه کرد: «من به عنوان یک معلم به تمام دبیرانی که تجربه تدریس چندین ساله دارند یا تازه وارد این مسیر پر از عشق شدند توصیه می‌کنم که برقراری رابطه عاطفی با دانش آموزان را هرگز فراموش نکنند و به یاد داشته باشند که فرداهای این دانش آموزان به رفتار امروز با آن‌ها بستگی دارد.»

وی یک دبیر فداکار را اینگونه توصیف کرد: «این مواقع با برجسته کردن فداکاری معلم، معمولاً نقایص و کمبودها پنهان می‌شوند و همه چیز به مسیر حماسه منتقل می‌شود. تصویر معلم قهرمان و فداکار، تصویری واقعی نیست. معلمی که به کلاس درس می‌رود دلیلی ندارد که فداکار و ایثارگر باشد. البته اگر باشد ایرادی ندارد، اما معلم مدرسه باید در درجه اول بتواند وظایف حرفه‌ای خود را مطابق شرح وظایف انجام دهد. یعنی بدون عصبانیت و پرخاشگری درسش را بدهد. از کار خود کم نگذارد. تلافی مشکلات معیشتی و اداری خود را سر دانش‌آموزان در نیاورد و در کلاس رفتار معقولی داشته باشد.»‌

وی در پاسخ به اینکه در امر آموزش چه مسائلی می‌تواند باعث ارتقای سطح کیفی آموزش‌ها در مدارس باشد، افزود: «در این راستا باید بگویم که بهره‌گیری از شیوه‌های نوین و فعال تدریس و مشارکت دادن دانش آموزان در فرایند تدریس و یادگیری به خوبی می‌تواند سبب ارتقای سطح کیفی آموزش‌ها در مدارس ما در تمامی پایه‌ها به ویژه پایه ابتدایی شود.»

یعقوب تنها در پایان یاد آوری کرد: «بهترین خاطره من در کنار دانش آموزان بودن است و هر لحظه‌ای که با این دانش آموزان وقت می‌گذرانم برای من یک خاطره شیرین و بزرگ است که واقعاً نمی‌توانم با گلچین کردن یک رویداد خاص یا یک لحظه ناب خاطرات خوب و بد را از هم تفکیک کنم، چون هر لحظه‌ای که من در کنار دانش‌آموزانم هستم و آن‌ها همراه من هستند، برایم جذابیت و شیرینی بسیار زیادی دارد. عشق ورزیدن به مردم زیباترین ترنم گفتگو با خالق است، حالا اگر توفیق خدمت به عزیزانی نصیب انسان شود که دنیایشان پر از رنگ‌های زیبا و شور زیبای کودکانه است، لطفی وصف‌ناپذیر دارد و معلمی شغلی است که به زیبایی در این تعبیر جا می‌گیرد.»

دانش آموز خبرنگار: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار