عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پانا:

میانگین کشوری تحصیل در هنرستان‌ها 37 درصد است

آموزش و پرورش همت کند تا ۷۰ درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها تحصیل کنند/ نزدیک به ۵۰ درصد از دانش‌آموزان گناباد در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند/ هنرستانی‌ها چرا باید به‌جای بازار کار به دانشگاه رفتن فکر کنند؟

تهران (پانا) -عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم گناباد با بیان اینکه حدود 48 و نیم درصد از دانش آ‌موزان این شهر در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند از اهمیت در نظر گرفتن مشوق‌ها برای تحصیل در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای سخن گفت.

کد مطلب: ۱۳۶۶۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد
میانگین کشوری تحصیل در هنرستان‌ها 37 درصد است

اعظم پویان - محمد صفایی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره نقش آموزش و پرورش در کم کردن آسیب‌های اجتماعی ناشی از عدم آشنایی افراد جامعه با قوانین اقتصادی عنوان کرد: «با توجه به اینکه آموزش و پرورش با قشر گسترده‌ای از جامعه ارتباط دارد اعم از دانش آموزان و والدین آن‌ها، می‌تواند نقش مهمی در بالا بردن آگاهی مردم نسبت به قوانین اقتصادی و بازار کار مانند قوانین چک یا قراردادهای بانکی ایفا کند.»

اهمیت آموزش قوانین مالی از نوجوانی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: «آموزش قوانین مالی در سنین نوجوانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا همین نوجوان‌های دانش‌آموز وقتی به سنین کار می‌رسند بازار کار را مدیریت و هدایت می‌کنند. آشنایی آن‌ها با قوانین مالی کمک می‌کند که پرونده‌های قضایی درزمینهٔ صدور چک بی‌محل یا موارد مشابه این‌چنین به حداقل ممکن برسد.»

نزدیک به 50 درصد از دانش‌آموزان گناباد در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند

دلویی عنوان کرد که در گناباد با مدیرکل آموزش و پرورش این استان صحبت کرده تا برای ورود به هنرستان‌ها مشوق در نظر گرفته شود و هم‌اکنون 48 و نیم درصد دانش آموزان گناباد در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند.

میانگین کشوری تحصیل در هنرستان‌ها 37 درصد است

وی افزود: «این در حالی است که در کل کشور 37 درصد از دانش آ‌موزان در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند و گناباد 11 و نیم درصد از میانگین کشوری بالاتر است.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «باید سیاست‌های تشویقی آموزش‌وپرورش به‌گونه‌ای باشد که 70 درصد از دانش آ‌موزان ما جذب هنرستان و فنی و حرفه‌ای شوند تا بعدها به‌راحتی وارد بازار کار شوند.»

وی افزود: «مابقی و درصد کمتری به رشته‌های علوم نظری بروند اما این درصد در شرایط کنونی برعکس است.»

هنرستانی‌ها چرا باید به‌جای بازار کار به دانشگاه رفتن فکر کنند؟

دلویی درباره اهمیت سابقه کاری برای جذب شدن هنرستانی‌ها به بازار کار گفت: «متأسفانه از موضوع مهمی غفلت کرده‌ایم. دانش‌آموزی که هنرستان یا فنی و حرفه‌ای درس‌خوانده و تخصص انجام یک کار عملی را دارد چرا بعد از دیپلم باید به دانشگاه رفتن فکر کند. خیلی از این دانش‌آموزها از روی ناچاری و چون بازار کار انتخابشان نمی‌کند به دانشگاه می‌روند و این با فلسفه شکل‌گیری فنی و حرفه‌ای و هنرستان تناقض دارد.»

وی افزود: « باید درون هنرستان‌ها کسب‌وکارهای درآمدزا انجام شود. درواقع دانش‌آموز از همان دوران تحصیل لوازم اولیه‌ای را تولید کرده و وارد بازار کند. درواقع با کسب‌وکار و درآمدزایی به‌صورت عملی آشنا شود.»

نیروی آماده بازار کار تربیت نمی‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: «در شرایط کنونی حتی دانشگاهی‌های ما هم در جای خودشان نیستند و نیروی آماده بازار کار تربیت نمی‌کنیم و بیشتر آدم‌های جویای کارداریم.»

وی افزود: «در گناباد رشته‌های تحصیلی که در هنرستان‌ها ارائه می‌شود با شرایط بومی این استان هماهنگی دارد و متناسب با شرایط اقتصادی این استان است و دانش‌آموز بلافاصله می‌تواند جذب بازار کار شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار