رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی:

مدارس غیردولتی حق ندارند درخواستی مبنی بر شهریه دلاری داشته باشند

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت مدارس غیردولتی بین‌المللی شهریه بیشتری نسبت به شهریه سایر مدارس غیردولتی دریافت می‌کنند، اما اینکه به صورت دلاری این مبلغ دریافت شود، درست نیست و هیچ مدرسه غیردولتی تحت هیچ شرایطی حق ندارد درخواست دلار برای شهریه داشته باشد.

کد مطلب: ۱۳۶۵۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد
مدارس غیردولتی حق ندارند درخواستی مبنی بر شهریه دلاری داشته باشند

به‌ گزارش ایلنا، احمد محمودزاده اظهار کرد: یکی از بحث‌هایی که وجود دارد مربوط به مدارس غیردولتی بین المللی ماست که شهریه بیشتری نسبت به شهریه سایر مدارس غیردولتی دریافت می‌کنند، اما اینکه به صورت دلاری این مبلغ دریافت شود، درست نیست. تا قبل از اینکه ما فعالیت‌مان را شروع کنیم، شهریه برای مدارس غیردولتی بین المللی تعیین نمی‌شد و ما امسال آن‌ها را نیز پای کار آورده‌ایم و شهریه این مدارس نیز ساماندهی می‌شود. بنابراین مدارس بین المللی داخل کشور نه شهریه دلاری می‌گیرند و نه اجازه دارند دلار دریافت کنند و باید مبلغ مورد نظر را به صورت تومان درخواست کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تاکید کرد: برخی رسانه‌ها و حتی صدا و سیما با نگاهی که از قبل نسبت به مدارس غیردولتی وجود داشته پیش می‌روند و همچنان همان دیدگاه را ترویج می‌کنند در حالی که ما برای اولین بار شهریه مدارس بین المللی خودمان را هم داخل کشور و هم خارج، مورد بررسی قرار داده‌ایم و با همکاری مرکز مدارس بین المللی این کار انجام می‌شود.

محمودزاده افزود: شاید برخی از مدارس بین المللی ما حدود ۲۰ سال بود که بازدید هم نشده بودند و ما امسال از همه مراکز آموزش از راه دور و بین الملل خودمان بازدید کردیم.

معاون وزیر آموزش و پرروش در ادامه گفت: ما در سامانه به همه اجازه اعتراض داده‌ایم و افراد می‌توانند شکایت خود را وارد کنند یا به اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات منطقه مراجعه کنند و یا اینکه به مدیران مشارکت مردمی در استان و مناطق اطلاع‌رسانی داشته باشند و حتی به وزارتخانه و سازمان مدارس غیردولتی گزارش‌شان را اعلام کنند. به محض اینکه چنین گزارش‌هایی به دست ما برسد، صبح زود روز بعد به صورت گروهی به مدرسه مورد نظر مراجعه خواهیم کرد و قطعا تخلف ذکر شده را بررسی می‌کنیم.

او با تاکید به اینکه هیچ مدرسه غیردولتی و هیچ شخصی، تحت هیچ شرایطی حق ندارد درخواست دلار یا هر ارز خارجی دیگری برای شهریه داشته باشد، ادامه داد: ما فعلا الگوی شهریه را به مدرسه‌ها فرستاده‌ایم اما هنوز به عدد مشخصی نرسیده ایم. مدارس باید الگویی که برایشان ارسال کرده‌ایم را پر کنند و بعد از اینکه به ما برگردانده شود در وزارتخانه مورد تایید قرار می‌گیرد. قبل از این تایید، حق هیچ گونه افزایش شهریه‌ای برای مدارس وجود ندارد.

محمودزاده خاطرنشان کرد: مدارس غیردولتی شهریه را یکساله می‌گیرند یعنی از مهر سال تحصیلی جاری تا مهر سال بعد را محاسبه می‌کنند. فعلا الگوی شهریه ۱۴۰۲ آماده است. این الگو موارد مختلفی را در برمی گیرد که در میزان شهریه تاثیر دارد؛ یکی از این الگوها نیروی انسانی است که فرمول خاص خودش دارد و هم کمیت و هم کیفیت معلم مورد بررسی قرار می‌گیرد. به طور مثال از نظر کمی می‌بینیم که معلم چه مدرک تحصیلی دارد و ساعت کارش در ماه و هفته ضرب می‌شود و بر اساس فرمول خاصی یک عددی به دست می‌آید که بعد کمی نیروی انسانی و معلم است.

او اضافه کرد: از نظر کیفی نیز باید بدانیم معلم مدرسه غیردولتی در چه رشته‌ای درس خوانده است و رشته‌اش چقدر با تدریسش مرتبط است و چه دوره‌های مهارت افزایی گذرانده و… یک الگویی هم در خصوص فضای مدرسه داریم که برای ساختمان‌های استیجاری و غیر استیجاری شرایط خود را دارد. الگوی دیگر، کیفیت بخشی مدارس است که ۱۵۰ مورد و شاخص را در برمی گیرد. برخی خبرگزاری‌ها نوشته بودند که اقامه نماز یکی از موارد آن است که اشتباه ذکر کرده اند؛ این مورد اقامه نماز نیست بلکه ترویج نماز است.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد: شهریه فوق برنامه و مکمل و تجهیزات کافی در مدرسه نیز هرکدام جداگانه امتیازی دارند. موسسان مدارس باید فرم تعیین شهریه را بر اساس الگوها به دقت پر کنند و این فرم را برای تایید به منطقه بفرستند. در ادامه کار فرم پرشده به استان می‌رود و در این راه ممکن است برخی فرم‌ها برگشت بخورد و نیاز به اصلاح داشته باشد و در نهایت به وزارتخانه می‌رسند تا به یک عددی برای شهریه برسیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر اگر خانواده‌ها بخواهند در مدرسه غیردولتی پیش ثبت نام کنند، مدارس مجاز هستند بر اساس شهریه سال قبل مبلغی را دریافت کنند، گفت: اگر دانش آموزی قبل از آغاز ثبت رسمی و قانونی از پیش ثبت نامش انصراف داد، مدرسه حق ندارد از پولی که خانواده پرداخته، مبلغی را کسر کند.

محمودزاده در مورد چگونگی رسیدن به عددی برای تعیین شهریه و اینکه آیا درصدی برای این افزایش اعلام خواهد شد؟ اظهار کرد: عملکرد مدرسه شهریه را تعیین می‌کند یعنی ما عددی به عنوان درصد افزایش شهریه مدارس غیردولتی اعلام نمی‌کنیم بلکه تک تک مدارس ما شهریه‌ای متناسب با عملکرد و وضعیت خود دارند. فرض کنید ما ۱۸۰۰ مدرسه غیردولتی در کشور داشته باشیم و براین اساس ممکن است ۱۸۰۰ شهریه مختلف هم داشته باشیم. پس اینطور نیست که مثلا اعلام کنیم شهریه مدارس غیردولتی کل کشور ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و اصلا احتمال دارد در مورد مدرسه‌ای کاهش شهریه رخ دهد. ما ۶ ماه روی این الگوهای عملکرد مدارس کار کرده‌ایم و ۱۴ فروردین ماه سال جدید بخشنامه به مراکز غیردولتی و ۲۲ فروردین ماه به مدارس اعلام شد. مدارس باید نتایج خود را تا اواسط تیر اعلام کنند و فرم‌های خود را به مناطق بفرستند تا بتوانیم در پایان تیرماه شهریه را ابلاغ کنیم.

او عنوان کرد: مدارس غیردولتی سامانه‌ای دارند و در پنجره خدمات دولت نیز همه افراد می‌توانند با کد و نام مدرسه، شهریه‌ای که ما برای آن مدرسه تعیین کرده‌ایم را ببینند و از صحت آن مبلغ شهریه‌ای که مدرسه از والدین درخواست کرده باخبر شوند. اگر والدین دیدند مغایرتی در این رابطه وجود دارد، حتما خیلی سریع به ما اعلام کنند.

معاون وزیر در آخر تاکید کرد: این اقدامات ما در راستای شفاف‌سازی است. ما اولین بار است که برای مراکز غیردولتی نیز الگوی شهریه تعیین کرده‌ایم و بعد از ۴۳ سال چنین کاری انجام می‌شود و انتظار داریم مردم و اولیا با ما همکاری کنند و فقط شهریه‌ای که خودمان اعلام کرده‌ایم و در سامانه می‌توانند رصد کنند را بپردازند و اگر تخلفی بود بی‌توجه نباشند و پیگیری کنند. همچنین مدیران مناطق و مراکز و استان‌ها لازم است نظارت خود را دقیق‌تر کنند. هفته بعد نیز جلسه توجیهی برای مدیران مشارکت‌های مردمی در شیراز خواهیم داشت و در تهران نیز یک جلسه دیگر برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار