مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانغربی:
آموزش و پرورش آذربایجانغربی با ایجاد تحول در مسیر ارتقای شاخصها گام برمیدارد
۳۰۰ هزار بی سواد بالای ۶ سال در آذربایجانغربی وجود دارد / در ریشهکنی بیسوادی جایگاه شایستهای نداریم و در ردیف استانهای آخر کشور هستیم/برای داشتن آموزش و پرورش موفق، فراهم کردن زیرساختها ضروریست
ارومیه (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانغربی گفت آموزش و پرورش آذربایجانغربی با ایجاد تحول در مسیر ارتقای شاخصها گام برمیدارد.
علی مطهری در گفتوگو با پانا اظهار کرد: « ۱۱۴ هزار و ۴۵۲ نفر از دانش آموزان استان در مدارس غیردولتی و مابقی در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند.»
وی ادامه داد: «۱۸۳ هزار و ۳۱۸ نفر از دانش آموزان در مدارس روستایی و ۴۷۱ هزار نفر از آنان در مدارس شهری مشغول به تحصیل هستند که ۳۱۷ هزار دختر و بقیه دانش آموزان پسر هستند.»
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به شاخصهای مطرح در آموزش و پرورش گفت: «سرانه فضای آموزشی استان ۴.۲ مترمربع، میانگین کشوری ۵.۲ است که این شاخص در مدیریت ناحیه یک شهر ارومیه ۲.۷ و ناحیه ۲ ارومیه ۲.۸ بوده که پایینتر از میانگین استانی است.»
علی مطهری با اشاره به اینکه سرانه فضای ورزشی در آذربایجان غربی۱۳سانتیمتر مربع و سرانه کشوری ۳۴ سانتیمتر مربع است اضافه کرد: «برای داشتن آموزش و پرورش موفق فراهم کردن زیرساختها ضروریست.»
وی با بیان اینکه لازم است از ظرفیت دستگاهها و خیرین برای رفع مشکلات زیرساختی و فضا استفاده شود گفت: «مشارکت خیرین مدرسهساز امسال بیش از ۸ برابر سنوات قبل بوده است و از این فرصت باید به نحو مطلوب استفاده کرد.»
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به اینکه لازم است با شتاب بیشتر و با اخذ اعتبارات مشکل پروژههای نیمهتمام را حل کرد گفت: «با اتمام این پروژهها شاخص فضا ارتقا مییابد.»
مطهری با بیان اینکه شتاببخشی به سوادآموزی باید در اولویت باشد اظهار کرد: «در ریشهکنی بیسوادی و سواد پایه جایگاه شایستهای نداریم و در ردیف استانهای آخر کشور هستیم و بیش از ۴۰۰ هزار نفر براساس تعریف انجام شده، بیسواد بالای ۶ سال در استان وجود دارد که بعد از پالایش آماری و انطباق با جامعه هدف(۱۰ تا ۴۹ سال) به ۳۰۰ هزار نفر تقلیل پیدا کرده است.»
وی تاکید کرد: «جامعه هدف در سوادآموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال هستند، ولی مشکل بیسوادی در استان ما مشهود است که نیازمند بهرهمندی از ظرفیتهای گوناگون دستگاهها و ائمه جمعه در شهرها و جماعات در روستاها هستیم تا با ترغیب بیسوادان به سوادآموزی، از این ظرفیتها استفاده شود.»
مطهری گفت: «برای توسعه آموزش و پرورش استان بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: برای اینکه بتوان تحول بنیادین ایجاد کرد باید پنج اصل را به عنوان اصول بنیادی در نظر گرفت، بومی بودن، اسلامی بودن، حفظ هویت ملی، حفظ اصالتها و ریشهها و انقلابی بودن ضروریست.»
در این راستا و در جهت تحول در آموزش و پرورش استان و استفاده از مشارکت فکری و حمایت همه فرهنگیان از برنامه های تحولی، ۳۵ کارگروه تخصصی در سطح استان تشکیل شده است. وی در این خصوص اضافه کرد: «برای سال پیش رو اولویتهایی مد نظر داریم که شامل توسعه سوادآموزی و آموزش بزرگسالان، توسعه متوازن در دوره متوسطه در بخش آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش است و آنچه که امروزه در آموزش و پرورش پیگیری می شود سوق دادن دانش آموزان به سمت آموزش های مهارتی به دلیل کارآفرین بودن این رشته هاست.»
وی تاکید کرد: «طبق هدفگذاری ۴۵ تا ۴۶ درصد دانش آموزان باید به سمت رشتههای فنی و حرفه ای بروند، در حالیکه این رقم در حال حاضر ۳۵ درصد است.»
به گفته مطهری توسعه عدالت آموزشی و ایجاد فرصتهای برابر یادگیری در مناطق شهری و روستایی، که آموزش و پرورش برای این منظور قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، تشکیل داده است، از دیگر اقداماتی است که در این راستا گامهای بلندی برداشته شده است.»
وی با بیان اینکه توسعه دولت الکترونیک و آموزشهای مجازی، توسعه مشارکتهای مردمی و بخش غیردولتی از اولویتهای بعدی این اداره کل است، ادامه داد: «استفاده از ظرفیت مدارس غیردولتی اولویت دیگری است که پیگیری می شود.»
مطهری با اشاره به اینکه توسعه زیرساختهای پرورشی و تربیت بدنی از اولویتهای دیگر است، اضافه کرد: «سرانه فضای ورزشی در مدارس آذربایجان غربی ۱۳ سانتیمتر مربع و میانگین سرانه در کشور ۳۴ سانتیمتر مربع است.»
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه توسعه و ساماندهی فضاهای کارگاهی و آزمایشگاهی نیز مد نظر است، اظهار کرد: «در برخی مناطق رشته یا رشتههایی وجود دارد که مورد نیاز نیست و در برخی نقاط رشتههایی دارد که تقاضا زیاد بوده و باید ساماندهی شوند.»
ارسال دیدگاه