عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با پانا:

کاهش واردات محصولات کشاورزی در گرو توجه به بومی‌سازی هنرستان‌های کشاورزی است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی معتقد است که اگر آموزش‌های هنرستان‌های کشاورزی متناسب با جغرافیای مختلف ایران باشد نیاز به واردات محصولات کشاورزی کم می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۶۳۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
کاهش  واردات محصولات کشاورزی در گرو توجه به بومی‌سازی هنرستان‌های کشاورزی است

معین‌الدین سعیدی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت هنرستان‌های کشاورزی در تأمین امنیت غذایی کشور گفت: «امنیت غذایی و امنیت ملی کشورها با یکدیگر گره خورده است. کشورها برای تأمین منابع غذایی خودشان به دنبال خودکفایی و حتی صادرات مواد غذایی هستند.»

وی افزود: «ارتباط میان آموزش‌های لازم و محیط کار در همه حوزه‌های فنی و کشاورزی باید در دستور کار قرار بگیرد. لازم نیست همه افراد جامعه حتماً تحصیلات آکادمیک در حوزه کشاورزی داشته باشند. بسیاری از آموزش‌هایی که در هنرستان‌های کشاورزی در دسترس است اگر عملیاتی شود قطعاً در کشاورزی کاربردی می‌شود.»

واردات میوه‌های گرمسیری سالیانه حدود 700 میلیون یورو ارزبری دارد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: «نکته‌ای که درباره هنرستان‌های کشاورزی وجود دارد این است که تعداد این هنرستان‌ها محدود است و نیاز کشاورزی در کشور به نیروی انسانی را تأمین نمی‌کند. همچنین تنوع رشته‌های کشاورزی کم است. برای مثال در حوزه میوه‌های گرمسیری در کل کشور هنرستانی که این رشته را تخصصی آموزش بدهد، نداریم. این در حالی است که در سیستان و بلوچستان یا هرمزگان میوه‌های گرمسیری زیاد است و توجه به آموزش در این حوزه نیاز به واردات میوه‌های گرمسیری را کم می‌کند. در شرایط کنونی واردات میوه‌های گرمسیری سالیانه حدود 700 میلیون یورو ارزبری دارد. اگر تربیت نیروی متخصص در هنرستان‌های کشاورزی متناسب با مناطق جغرافیایی باشد تا حدودی ایران را از واردات کشاورزی بی‌نیاز می‌کند.»

اهمیت کیفیت آموزش در هنرستان‌های کشاورزی

سعیدی با اشاره به اهمیت کیفیت آموزش درهنرستان های کشاورزی گفت:‌«موضوع دیگر کیفیت آموزش‌هاست. عمده آموزش‌های ما تئوریک است و با آموزش‌های عملیاتی که در مزرعه و باغ باید انجام شود، فاصله دارد. طبیعتاً هنرستان‌های کشاورزی باید به این سمت بروند که در محل و در قالب همراهی با کشاورزی در مزرعه و باغ باشد و دانش آموزان با روش‌های سنتی و نوین کشاورزی آشنا شوند. گاها آموزش‌های تئوریک بدون ارزیابی عملیاتی انجام می‌شود که این روش بسیار آسیب‌زا است.»

وزارت آموزش و پرورش و تات باید با هم بیشتر گفت‌وگو کنند

وی درباره اهمیت همکاری وزارت جهاد کشاورزی با برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در موضوع آموزش هنرستان‌های کشاورزی گفت: «بین این دو نهاد ارتباط ارگانیک باید به وجود بیاید و این در حالی است که در وزارت جهاد کشاورزی سازمان تات در شرح وظایفش همین آموزش کشاورزی در سنین جوانی تعریف شده است. ارتباط این دو نهاد منجر به آموزش‌های مهارتی و عملی می‌شود.»

وی درباره آموزش‌های بومی گفت: «عموماً آموزش کشاورز اثرگذارتر است، در حوزه آبزی‌پروری یا صید صیادی و غیره هم همین است. نظر فعالان جامعه در حوزه کشاورزی می‌تواند کاربردی‌تر از افرادی باشد که عملیاتی کار نکرده‌اند.»

وی افزود: «تجربه کشورهای توسعه‌یافته این است که آموزش تکنسین بسیار زیاد برای شان مهم است و عمده افراد جامعه سعی می‌کنند مهارتی کسب کنند نه اینکه صرفاً به مدرک کشاورزی اکتفا کنند. ازاین‌جهت فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی قطعاً اثرگذارتر هستند تا فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و زودتر می‌توانند وارد بازار کار شوند و به توسعه اقتصاد کشاورزی در کشور کمک کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار