معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با پانا:

بسیاری از کسانی که جذب بازار کار می شوند فارغ‌التحصیل هنرستان هستند؛ سیاه نمایی نکنیم

تهران (پانا) - معاون اشتغال وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است بسیاری از کسانیکه جذب بازار کار می شوند فارغ‌التحصیل هنرستان‌ها و مراکز و فنی و حرفه‌ای هستند و نباید درباره کیفیت کاری که این مراکز ارایه می‌کنند، سیاه نمایی کرد.

کد مطلب: ۱۳۵۷۳۱۵
لینک کوتاه کپی شد
بسیاری از کسانی که جذب بازار کار می شوند فارغ‌التحصیل هنرستان هستند؛ سیاه نمایی نکنیم

تاثیر بازار کار کم‌رونق هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای باعث شده تا خانواده‌ها استقبال خوبی از این مراکز برای تحصیل فرزندان خود نداشته باشند و همین موضوع باعث شده عموما این تصور غلط ایجاد شود که دانش‌آموزانی که از همه جا رانده ‌شده‌اند و امکان تحصیل در رشته‌های نظری را ندارند، ناگزیر به رشته‌های هنرستانی و فنی و حرفه‌ای پناه می‌برند.

مشکل اشتغال هنرستانی‌ها با برنامه‌های مشترک بین وزارتخانه‌ای حل می‌شود

محمود کریمی بیرانوند، معاون وزیر کار در گفت‌وگو با پانا درباره این موضوع عنوان کرد: «آنچه در کشورما همیشه بوده این است که مهارت‌هایی که آموزش داده می شود چه در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای و چه در آموزش عالی مناسب بازار کار نیست. این مسئله هم درست است و هم غلط است.»

وی افزود: « بخش غلط این موضوع آنجاست که نمی‌توانیم بگوییم هر چه هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای یا دانشگاه‌ها جذب می‌کنند نمی‌توانند وارد بازار کار شوند چون بخش عمده کسانیکه در بازار کار جذب می‌شوند فارغ‌التحصیل همین مراکز و نهادها هستند. طبیعتا یک عدم تطابقی وجود دارد که می‌توان با برنامه‌های مشترک بین وزارتخانه‌ای حل شود.»

فرصت‌های شغلی برای جوانان مرزنشین

معاون وزیر کار درباره فرصت ایجاد اشتغال در مرز ها با آموزش صحیح شغلی به مرزنشین‌ها گفت: «در مناطق مرزنشین باید روی چند متغیر تاکید کنیم یکی ظرفیت مناطق مرزی است که عمدتا شامل پایانه‌های خرید و فروش و بازارچه‌های مرزی است و ما باید بسیاری از اینها را تقویت کنیم. راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی در استان ها باید پیگیری جدی شود.»

وی افزود: «این موضوع بخش مهمی از مشکل اشتغال پایدار در مناطق مرزی را می‌تواند حل کند. دوم اینکه ما باید روی ظرفیت‌های بومی که در این مناطق وجود دارد تاکید کرده و پیگیری کنیم طبیعتا برای این مهم نقش استان های مرزی مهم است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار