کاهش ۱۵درصدی کشت‌ محصولات آب‌بر در استان البرز

کرج (پانا) - سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز از کاهش ۱۵درصدی کشت‌ محصولات آب‌بر در استان البرز خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۰۰۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد
کاهش ۱۵درصدی کشت‌ محصولات آب‌بر در استان البرز

ایرج الماسی با اشاره به وضعیت کشت محصولات آب‌بر استان اظهار کرد: امسال برای اولین بار ابلاغیه‌ای در ارتباط با الگوی کشت به سازمان جهاد کشاورزی البرز ابلاغ شد.

وی افزود: با توجه به گرمای هوا و سقف محصولات آب‌بر در شرایط کنونی در این فصل و کشت ذرت و سبزیجات که محصولات آب‌بری هستند حدود 20 درصد در الگوی مصرف کاهش داشته‌ایم.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان البرز گفت: با توجه به کمبود آب در سال جاری حدود 15 درصد کشت‌های آب‌بر در استان کاهش پیدا کرده‌اند. با توجه به کم آبی در استان البرز و شهرستان‌های توابع حدود 35 درصد سطح کشت استان نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

الماسی با بیان اینکه در بخش سبزی و صیفی با استفاده از سیاست کشت‌های نشایی 30 تا 40 روز رشد گیاهان زودتر صورت می پذیرد، بیان کرد: این نوع کشت در راستای صرفه‌جویی و کاهش آب بسیار مهم تلقی می‌شود و در حال حاضر آبیاری محصولات صیفی و سبزی در استان به صورت قطره‌ای و نواری انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سطح زیر کشت ذرت 9هزار هکتار بوده است، اما در سال جاری این میزان به 7 هزار هکتار رسیده است، عنوان کرد: در سطح کاشت سبزی و صیفی از 8 هزار هکتاری که در سال گذشته داشته‌ایم به کمتر از 6هزار هکتار رسیده‌ایم که یکی از دلایل اصلی آن کاهش آب بوده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز با اشاره به اینکه برای استان برنامه‌های جایگزینی سرگون به جای ذرت را داریم، ادامه داد: این محصول بسیار شبیه به ذرت است و هم در بخش دانه‌ای و هم بخش علوفه‌ای برای دام استفاده می‌شود که نسبت به ذرت آب کمتری استفاده می کند.

دانش آموزخبرنگار: ابوالفضل جانی پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار