فواید روزه‌داری و تاثیرات آن بر سلامت جسم

نیشابور ( پانا ) - معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت روزه عبادتی است که در تمام ادیان الهی، با روش‌های مختلف وجود دارد و جزو ارکان اصلی ادیان به شمار می‌آید و در واقع روزه عنایتی است که خداوند به بندگان خود دارد و انجام آن را به مردم سفارش کرده است.

کد مطلب: ۱۳۵۹۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد
فواید روزه‌داری و تاثیرات آن بر سلامت جسم

محمد آذینی تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) در مورد اهمیت ماه مبارک رمضان می فرمایند "اگر بنده خدا می دانست که رمضان چیست و چه برکتی در آن وجود دارد دوست می داشت که همه سال رمضان باشد" و همچنین می فرمایند : "روزه بگیرید تا سالم بمانید" این نشان می دهد که ماه رمضان می تواند علاوه بر فضیلت معنوی که برای روزه داران به همراه دارد، تأثیر زیادی در سلامت جسمی افراد داشته باشد.

مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت با اشاره به آثار و برکات فراوان روزه داری گفت: علم و آگاهی به این برکات،در پرتو ایمان به وحی و مراجعه به آیات قرآن و تحلیل عمیق علمی برای جامعه بشری ممکن است. روزه‌ داری فواید بسیار زیادی برای سلامت انسان دارد و حتی موجب افزایش طول عمر می شود.

معصومه شمس کارشناس آموزش و ارتقای سلامت نیز گفت: روزه‌ داری با مزایای بسیاری برای سلامتی جسمی همراه است که بعضی از آن ها عبارتند از کاهش وزن، کنترل قند خون، سلامت قلب، بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از سرطان.

وی افزود: فواید روزه به خاطر پرهیز از خوردن برای ساعات متوالی و همچنین کاهش انرژی دریافتی برای بدن به دست می آید. از دیگر آثار سلامت جسمی به دنبال روزه داری می توان به تقویت سیستم دفاعی و تقویت سیستم سم زدایی در بدن اشاره نمود.

معصومه شمس تصریح کرد: طبق تحقیقات و بررسی های به عمل آمده، روزه داری باعث تقویت حس بویایی می شود و همچنین آثار روزه داری در کاهش احتمال بروز بیماری هایی همچون پارکینسون، آلزایمر و انواع سرطانها به اثبات رسیده است.

کارشناس آموزش و ارتقای سلامت ادامه داد: ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای ترک عادات پرخطر و ایجاد عادات خوب به عنوان شروعی برای بهبود شیوه زندگی است، به عنوان مثال : کاهش مصرف دخانیات، پرهیز از ریزه خواری و کنار گذاشتن مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار.

وی گفت: برای بهره مند شدن از مزایای جسمی روزه داری باید در ساعات سحری و افطار، غذاهای مغذی بخورید و زیاد آب بنوشید تا بتوانید انرژی لازم را تأمین کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار