روایت یک خبرنگار از جاذبه‌های تاریخی استان خراسان جنوبی /فیلم

بیرجند؛ بهارستان علم و ادب

تهران(پانا) - در فرهنگ ایرانیان از گذشته‌های دور، سفر همیشه از جایگاه و اهمیت خاصی بین مردم برخوردار بوده است. این اهمیت و جایگاه بیشتر به دلیل  گسترش اطلاعات، شناخت سرزمین‌های دیگر، آگاهی از وضعیت شیوه زندگی دیگران و تفریح و استراحت بوده است، به گونه‌ای که در شعرها و ضرب‌المثل‌های ایرانی همواره به سفر تاکید شده و آن را نوعی کسب تجربه و دانش عنوان کرده است.

کد مطلب: ۱۳۵۹۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد
بیرجند؛ بهارستان علم و ادب

آگاهی نسبت به تاریخ و کاوش درباره گذشته‌ یک مکان و ناحیه مشخص، برای بسیاری از مردم به خصوص برای آنهایی که به تاریخ علاقمند هستند، دلیل بسیار مهمی برای سفر‌کردن است. انجام این‌کار به ما کمک می‌کند که درک درستی نسبت به احوال امروزمان داشته باشیم و پاسخی برای بسیاری از پرسش‌هایمان در خصوص فرهنگ و جوامع‌ پیدا کنیم. واضح است که بسیاری از این شهرهای قدیمی با قدمت طولانی دلیل مهمی برای جذب گردشگر هستند و رابطه مستقیمی با فرهنگ و جاذبه‌های تاریخی آن شهرها دارند. در این مطلب سعی‌کرده‌ایم فهرستی از جاذبه های تاریخی شهر بیرجند را گردآوری کنیم تا تنها کار شما، انتخاب این استان چهار فصل برای سفر باشد.

بیرجند شهری زیبا و کهن نشسته بر شرقی ترین کرانه ایران زمین است که قدمت آن به دوران باستان می رسد و به گواه تاریخ دانان معبر یا سکونتگاه ایرانیان در دوران پیش از تاریخ بوده است‌. بیرجند به باور برخی از تاریخ دانان توسط بیژن پسر گیو بنیان گذارده شده و از ایالات شاهنشاهی هخامنشی اشکانی و سپس ساسانی بوده است، علاوه بر این ردپای قوم ساگاردی یکی از اقوام کوچ نشین پارسی را در خود به یادگار دارد. نخستین بار یاقوت حموی در قرن ششم از بیرجند به عنوان شهری تاریخی یاد کرده است و پس از آن حافظ ابرو در قرن نهم هجری این شهر را از عمده ایالات قهستان شمرده که کشاورزی و بازرگانی در آن رونقی فراوان داشته است.

شهر که معطر از بوی زعفران با یاقوت های خوش رنگ عناب و طعم دلچسب زرشک اعلای ایرانی است.

بیرجند سال ها به دلیل موقعیت خاص خود به عنوان شهری نظامی شناخته می شده، اما با گذری کوتاه در دل این شهر زیبا به خوبی می‌توان دریافت که بیرجند شهر تاریخی باغ هاست که گل سرسبد آنها باغ عمارت اکبریه است.

وجود نمادهای زیبای معماری هنرمندانه و بناهایی همچون ارگ کلاه فرنگی، تالار آینه ها و تزئینات مقرنس لانه زنبوری و بسیاری از آراستگی های دیگر در این باغ، جهان و جهانیان را به تحیر واداشته است. این بنا در دوره قاجاریه و به دستور شوکت الملک با معماری استاد؛ الله داد جعفری در دو طبقه ساخته شده است که وجود زیبایی های خارق العاده در این بنا این باغ را در فهرست میراث عالم جای داده است.

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار