غار کهک، جاذبه گردشگری با قندیل‌های رنگارنگ

قم(پانا)- غار کهک یکی از جاذبه‌های گردشگری استان قم با انواع پدیده‌های دیدنی از جمله پرتگاه‌های بلند و قندیل‌های رنگارنگ محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۹۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
غار کهک، جاذبه گردشگری با قندیل‌های رنگارنگ

کشور ایران به‌واسطه جغرافیای غنی و متنوع، غارهای زیادی دارد که تفریحی پررمز و راز و هیجان‌انگیز را به‌علاقه‌مندان هدیه می‌کنند.

غار کُهَک از مقاصد گردشگری و جاذبه‌های قم است که در نزدیکی اتوبان قم - اصفهان و ۸۶ کیلومتری جنوب شهر قم قرار دارد. این غار در حوالی شهر کهک، در ۵۵ کیلومتری دلیجان واقع شده است.

برای دسترسی به دهانه غار کهک از سلفچگان تا سه‌راهی سمت راست که تابلو سیمان دلیجان قرار دارد، حدود ۲۰ کیلومتر فاصله است. پس از رد شدن از سه‌راهی و پشت سر گذاشتن روستای راوه، از مسیر جاده آسفالته می‌توان به کهک رسید و از مسیر بالای قبرستان، جاده خاکی پهنی شما را تا دهانه غار هدایت خواهد کرد.

این غار در 86 کیلومتری جنوب شهر قم و در جاده قم - اصفهان و 55 کیلومتری دلیجان واقع شده است .

اسم این بنا به دلیل ارتفاع کوه آن ناحیه که از ارتفاع خیلی کمی برخوردار است به آن کوهک یا کوه کوچک و به اختصار کهک گفته می‌شود.

این غار به نام غار سرخ و سفید نیز بین مردم مشهور است و دمای آن همیشه بین 13 تا 17 درجه سانتی گراد است.

از مکان های دیدنی برای غارنوردان و عموم مردم در تابستان است اما ورود به این غار به تنهایی میسر نیست و نیازمند آمادگی جسمانی و ابزار غارنوردی لازم است.

این غار شامل سنگ‌های عجیب، پرتگاه‌های فراوان، آبشارسنگ‌های بلند و قندیل یا چکیده‌های رنگارنگ و عظیم‌الجثه، یکی از غارهای منحصربه‌فرد ایران و از قدیمی‌ترین غارهای زایش‌یافته کشور است.
ستون های آهکی این غار جزو بلندترین ستون‌های غارهای آهکی ایران به شمار می‌روند که حدود 14 متر ارتفاع دارند.

برای پیمودن این غار 8 متر اولیه را باید با طناب طی کرد اما مسیر بازدید کردن از این غار به علت وجود لایه ای از خاک رس، مرطوب و کمی لغزنده است.

برای ورود به غار باید حدود هشت متر اولیه را با طناب به پایین رفت. مسیر بازدید غار به‌علت وجود لایه‌ای از خاک رس، مرطوب و لغزنده است. نکته‌ای که در پیمایش این غار اهمیت دارد، وجود دو چاه عمیق در نیمه نخست مسیر است که در صورت بی‌دقتی و عدم مهارت، احتمال سقوط به داخل آن‌ها وجود خواهد داشت.

پس از تالارهای اصلی و بزرگ غار و عبور از مسیرهای زیبا و شگفت‌انگیز، می‌توان به‌وسیله طناب حمایت و وسایل فنی، دیواره ۱۰ متری انتهای غار را به‌صورت تراورسی به‌سمت راست صعود کرد و از مسیر تونلی بسیار تنگ و باریک و به‌صورت درازکش به تالارهای انتهایی غار دست یافت.

با طی مسیر ۲۵۰ متری، تالار غار به پایان می‌رسد و گودالی از آب زلال واقع در دخمه‌ای پوشیده از چکنده‌های مرمرین و بلورین به چشم می‌خورد. این گودال عمیق‌ترین نقطه غار است و ۸۰ متر پایین‌تر از دهانه غار قرار دارد. مسیر غار پس از گودال آب در جهت عکس و به طرف بالا، به طول ۱۰۰ متر امتداد می‌یابد و غار به انتها می‌رسد.

دانش آموزان خبرنگار: بهار یعقوبی، رقیه سادات موسوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار