از آبگوشت سنتی «قُنَبید» تا لباس های محلی و فرش قم

قم (پانا) - آبگوشت قنبید و لباس‌های محلی بومی و فرش دستی قم بعلاوه دیدنی‌های تاریخی همچون مسجد جامع و مسجد امام حسن عسکری(ع) از جاذبه‌ها و ویژگی‌های تاریخی و گردشگری استان قم محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۶۰۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد
از آبگوشت سنتی «قُنَبید» تا لباس های محلی و فرش قم

آبگوشت قنبید از غذاهای سنتی ایرانی و اصالتا برای قم است که تاریخچه بسیار قدیمی در دوره قاجار دارد و ثبت ملی نیز شده است.

قمنبیت به معنای نبات قم است. مردم استان قم به خاطر شوری آب قم(در زمان های گذشته) و خاصیت قمنبیت (کلم قمری) در از بین بردن املاح مضر از کلیه‌ها در بعضی از غذاها مانند آبگوشت و لابه‌لای بعضی از پلوها از کلم قمری استفاده می‌ کردند.

این غذای سنتی از محبوب ترین و رایج ترین غذاهایی است که در قم تهیه و استفاده می‌شود. ترکیبات این غذا شامل نخود، لوبیا سفید، سیب زمینی، قنبید، لیمو عمانی، گوجه فرنگی، گوشت، پیاز، نمک و زردچوبه است و همراه سبزی خوردنی، پیاز، ماست یا انواع ترشیجات مصرف می شود.

لباس‌های محلی قم

لباس های محلی قم بیشتر در گذشته استفاده می‌شد. زنها در روستاها لباس های بلند بر تن می کردند که تا زانوی آنها می‌رسید و معمولا این لباسها سفید گل دار بود و در زیر آن شلوار به پا می‌کردند و حتی در خانه روسری سفید بر سر داشتند.

مردان قم در گذشته کلاه هایی به نام بافتنی، نخی، پوستی، نمدی، پهلوی و شابگاه(لبه دار) به سر می‌گذاشتند. تن پوش مردان در شامل پیراهن یقه شیخی، جلیقه و کت و قبا بود که به همراه شلوارهای ساده و گشاد به تن می‌کردند. پاپوش مردان قمی را نیز گیوه و نعلین تشکیل می‌داد.

فرش دستی قم مشهور در ایران و جهان

فرش یکی از سوغاتی های مشهور قم بعد از سوهان است. صنعت فرش بافی در بین ایرانیان طرفداران زیادی دارد ولیکن در قم از شهرت و آوازه ای بلند برخوردار است. سابقه فرش در ایران به ۸۰ سال پیش بازمی‌گردد. فرشبافی بعد از آن رونق گرفت و صادرات آن به کشور های خارجی آغاز شد.

صادرات فرش اگر چه در سال‌های اخیر با تحریم روبه رو شد ولی فرش ایرانی هنوز جایگاه ویژه ای در بین انواع فرشها دارد.

فرش استان قم را می‌توان در نمایشگاه فرش آلمان مشاهده کرد. یکی از ویژگی های فرشهای قم را می‌توان به وجود نظم زیبا در تار و پود آنها اشاره کرد و این دلیل اصلی محبوبیت فرش قم است.

مسجد تاریخی امام حسن عسکری(ع)

مسجد امام حسن عسکری(ع) از قدیمی ترین مساجد قم است که دستور ساخت آن را امام حسن عسکری( ع) دادند و به دست احمد بن اسحاق قمی وکیل آن حضرت ساخته شد.

این مسجد یکی از پایگاه های مهم برگزاری مراسم اعتکاف استان قم است، قدمت برگزاری مراسم اعتکاف در این مسجد به بیش از ۹۰ سال پیش برمی‌گردد. علمایی همچون آیت الله گلپایگانی توجه خاصی به مسجد داشتند و به عنوان مسجد با عظمت یاد می‌کردند.

مسجد امام حسن عسکری(ع) هم اکنون بیش از ۲۵ هزار متر مربع مساحت دارد و از یک طرف در چهارراه بازار قم و از سوی دیگر در ضلع مقابل حرم مطهر حضرت معصومه(س) قرار گرفته است.

مسجد جامع کهن قم، شاهکار معماری

مسجد جامع قم از جاهای تاریخی و دیدنی قم محسوب می‌شود که در محله پشت میدان کهنه قم قرار دارد. تاریخچه ساخت مسجد جامع قم به نیمه دوم قرن سوم برمی‌گردد.

مسجد فوق شامل بناهایی است که از دوره های مختلف به جا مانده است. در دوره فتحعلی شاه تغییراتی در مسجد شکل گرفت که در بنای مسجد آثار آن دیده می‌شود.

این مسجد حدود ۶ هزار متر مربع مساحت دارد و دارای قسمت های مختلف مسجد شامل سر در ورودی، صحن، ایوان، گنبد خانه و شبستان است.

گنبد خانه مسجد قبل از دیگر بخش های آن ساخته شده است.با توجه به نوشته های حک شده در کتیبه های گچبری مسجد سال احداث گنبد خانه به سال ۵۲۹ هجری قمری مقارن با قرن ششم است.

گنبد مسجد در مرتفع ترین قسمت مسجد قرار دارد.این بخش زیبایی و شکوه چشم نوازی را برای مسجد رقم زده و می‌توان آن را به عنوان یکی از مجلل ترین گنبد های زمان خود در نظر گرفت.

دانش آموز خبرنگار: فاطمه فانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار