«قلعه چم» روستایی با جاذبه‌های گردشگری در قم

قم (پانا) - روستای قلعه چم از توابع بخش سلفچگان در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر قم قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار است.

کد مطلب: ۱۳۵۸۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد
«قلعه چم» روستایی با جاذبه‌های گردشگری در قم

روستای قلعه چم در محدوده جلگه ای جنوب غربی شهرستان قم استقرار یافته و ارتفاع آن از سطح دریا در حدود 1180 متر است و اقلیمی معتدل دارد.

وجود آرامگاه های قدیمی مانند امامزاده عبدالله و یک آب انبار قدیمی مربوط به دوره های صفویه و قاجاریه نشان از قدمت تاریخی این روستا دارد.

روستای زیبای قلعه چم بر روی دامنه های تپه ای واقع شده و کالبد مسکونی آن بافتی متراکم و به هم چسبیده است.خانه های روستایی دارای ایوان، سقفی مسطح با دیواره های نسبتا ضخیم هستند و به منظور استفاده از نور خورشید، رو به جنوب ساخته شده اند.

روزنه ها و پنجره ها اغلب کوچک و از جنس چوپ دارند و از آنجا که چوب عایق خوب و مناسبی برای ایجاد فضای زندگی مطلوب است و مصالح به کار رفته در این خانه به طور عمده از خشت، گل و چوب است.

این روستا به دلیل موقعیت طبیعی و اقلیم مناسب، در نیمه اول سال چشم اندازها و مناظر طبیعی زیبای دارد. قم رود یکی از جاذبه های طبیعی و جالب توجه روستای قلعه چم است و این رودخانه به نام های انار بار، گل افشان، لعل رود، و لعل بار معروف است. از زرد کوه بختیاری سرچشمه می گیرد و پس از طی 288 کیلومتر به دریاچه نمک می‌ریزد.

این رودخانه در محدوده شهرستان های گلپایگان، خمین، محلات، دلیجان و قم جاری است و اراضی این نواحی را سیراب می‌کند.

طبیعت زیبا و سرسبز پیرامون آن فضای مناسبی برای تفریح، تفرج و اقامت گردشگران نیز است.

دانش آموز خبرنگار: رقیه سادات موسوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار