رئیس دانشگاه فرهنگیان:
معلم، اصلیترین عامل تحول نظام تعلیم و تربیت است
تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید برجایگاه و نقش معلم و توجه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران به معلم گفت مدرسه، قرارگاه تحول در نظام تعلیم و تربیت و معلم، اصلیترین عامل این تحول است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ رضامراد صحرایی در سخنرانی خود در اجلاس آیسسکو که ۲۸ و ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ در پاکستان برگزار شد، ضمن ابلاغ سلام وزرای آموزش و پرورش؛ علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران به بیان مطالبی در خصوص تعلیم و تربیت، علم و فرهنگ پرداخت.
وی با اشاره به نقش و جایگاه معلم گفت: آینده هر کشوری را میتوان از وضعیت آموزش و پرورش کنونیِ آن پیشبینی کرد و معلم، اصلیترین عنصر و عامل تحول آن است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اهمیت و اثرحرفه معلمی افزود: کار معلم به حدی مهم و تأثیرگذار است که پیامبر اعظم(ص) خود را معلم میدانست.
وی معلم را مورد تاکید و توجه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران نام برد و خاطرنشان کرد: مدرسه، قرارگاه تحول در نظام تعلیم و تربیت و معلم، اصلیترین عامل این تحول است.
صحرایی با اشاره به دانشگاه فرهنگیان که ماموریت تربیت معلمان آینده کشور را برعهده دارد، تصریح کرد: در این دانشگاه برای تربیت معلمان آیندة کشور، رویکردی توحیدی مبتنی بر مبانی تربیت اسلامی، پایهگذاری شده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، "شخصیت معلمان در آنجا ساخته میشود".
وی با بیان تحصیل ۱۰۰ هزار دانشجومعلم در شعبههای مختلف این دانشگاه در سراسر ایران گفت: دانشجویان این دانشگاه از بین دانشآموزان ممتاز و سرآمد مدارس کشور و از طریق آزمون سراسری پذیرش میشوند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان ضمن استقبال از اشتراک تجارب، آن را موجب پیشرفت در نظام تعلیم و تربیت کشورهای جهان اسلام دانست و از آمادگی دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری نخستین اجلاس معلمان موفق و سرآمد جهان اسلام در صورت تأیید توسط ریاست عالی آیسسکو، خبر داد و افزود: یکی از پیامدهای این اجلاس، دیپلماسی نخبگانی است.
وی با اشاره به یافتهها و تجربههای زیسته خود در آموزش زبان فارسی و با بیان واژههای مشترک زبان فارسی با زبان عربی و سایر زبانهای جهان اسلام تصریح کرد: واژههای هر زبان، آیینة تمامنمای فرهنگ گویشوران آن زبان هستند و این واژههای مشترک، گواه و نشانه روابط عمیق فرهنگی و دینی ما هستند. برای درک اشتراکات فرهنگی مردم ایران با سایر ملتهای مسلمان، کافی است به واژههای فارسیِ موجود در این زبانها دقت کنیم.
صحرایی از زبان فارسی به عنوان زبان دوم جهان اسلام نام برد و با اشاره به نقش آن در گسترش دین مبین اسلام از شرق به غرب عالم گفت: بسیاری از ملتهای جهان به ویژه در شبه قارة هند و چین، ابتدا از طریق زبان فارسی با دین اسلام آشنا شدهاند و یکی از دلایل ایفای چنین نقشی توسط زبان فارسی، ارتباط عمیق و تنگاتنگ آن با زبان عربی است.
وی با ارائه پیشنهاد توسعة روابط علمی بر پایة گفتوگوهای بینازبانی به دانشگاههای جهان اسلام تصریح کرد: گفتوگوی ما پیرامون زبانهای ملیمان و روابط آنها با همدیگر ۲ اثر مهم دارد؛ نخست آنکه ما را با زبانهای هم آشنا میکند و دیگر آنکه باعث درک عمیق ما از همدیگر و تاریخ و فرهنگ مشترکمان میشود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان همچنین پدیده جهانی شدن که با استعمار زبانی (Linguistic Imperialism) آمریکا و انگلیس شتاب فزایندهای گرفته را موجب دوری تدریجی نسلهای جدید از فرهنگی غنی و تاریخ پرافتخار کشور، فراموشی زبانهای مادری و شکاف نسلی گسترده در جوامع عنوان کرد.
وی توسعه روابط بینافرهنگی را از اهداف مهم آیسسکو عنوان و اظهار کرد: تلاش ما برای مطالعه و یادگیری زبان همدیگر میتواند پلی به دین، فرهنگ و تاریخ مشترکمان باشد.
صحرایی، زبان، به عنوان آیینة اصلی فرهنگ را بهترین پنجره برای گشودن رابطه بینافرهنگی برشمرد و ادامه داد: زبان، خصوصاً زبان مادری، ارزشمندترین میراث هر ملت است. مطالعة زبانها و بهکارگیری آنها توسط مردم عادی و نخبگان باعث زنده ماندن و احیای آنها میشود.
وی با بیان اینکه مادامی که زبان یک ملت، زنده باشد، فرهنگ و تاریخ و بنیانهای اجتماعی آن نیز زنده است، خاطر نشان کرد: عکس این هم صادق است. پس همه تلاش کنیم تا زبانهای ملی و مادریمان را زنده نگه داریم، این آرمان، مغایرتی با یادگیری زبانهای بینالمللی ندارد بلکه نوعی استقلال فکری و فرهنگی بوده که جهان امروز سخت محتاج آن است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه با تاکید بر جایگاه خانواده به ویژه در فرهنگ دینی و ملی مسلمانان، تأثیر معلم و بقای زبان مادری را به آن وابسته دانست و گفت: استحکام خانواده ضامن سلامت جوامع است زیرا اصلیترین محل تربیت انسان، خانواده است.
وی از دامان مادر به عنوان اولین مدرسة انسان و زبان مادری نیز اولین رسانة آموزشی بشر یاد و خاطر نشان کرد: خانوادة سالم، یکی از مهمترین عناصر انتقال فرهنگ و ایجاد آرامش در جامعه است.
صحرایی با بیان اینکه متاسفانه در جهان امروز، مفهوم خانواده تحت تاثیر فرهنگهای کممایه جدید با خطر بسیار جدی مواجه شده است، تصریح کرد: سبکهای جدید زندگیِ غربی به دنبال از بین بردن ترکیب بنیادین خانواده و تحریف مفهوم اصلی آن هستند.
وی با اشاره به ارائه قرائت جدیدی از حقوق زنان توسط فرهنگ غرب که تقریباً با مبانی هیچ یک از ادیان الهی تناسب ندارد و عملاً مفهوم خانواده را به نابودی کشانده است، افزود: در این تعریف، نقش پدر به عنوان ستون خانواده هر روز کمرنگتر شده؛ تا جایی که رسماً خانوادههای بدون پدر به رسمیت شناخته میشوند! این تعریف از خانواده، نشانة روشنی از غروب عشق و قحطی عاطفه در فرهنگ غرب است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، خانواده در فرهنگ اسلامی را یک کلمة طیبه و تشکیل آن را فریضه عنوان و اظهار کرد: در این فرهنگ، ازدواج یک ارزش الهی است زیرا باعث انتقال فرهنگها و تمدنها میشود.
وی با بیان اینکه تحریف جایگاه پدر در خانواده، خطری جدی است که همة فرهنگهای اصیل و ریشهدار را تهدید میکند بر نقش مهم آیسسکو در احیای مفهوم خانواده در معنای اصیل آن و همچنین احیای نقش پدر در خانواده تاکید کرد.
صحرایی در ادامه تصریح کرد: با توجه به سرعت تحولات اجتماعی، بیم آن میرود که تعریف فاسدِ مکاتب غربی از مفهوم خانواده به جوامع اسلامی ما نیز راه پیدا کند. باید تعریف اصیل و دقیق خود از خانواده را به جهان منتشر کنیم و مانع بروز چنین فسادی در جامعة جهانی شویم.
وی در ادامه با تاکید بر لزوم ارائه تعریف اصیل اسلام از زن و مقام او به عنوان مادر به جهان آمادگی برای برگزاری یک رویداد جهانی جهت ترویج نگاه اسلام به زن و خانواده را اعلام کرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، فرهنگ اسلامی را گرهگشای بسیاری از مسائل اجتماعی جهان معاصر دانست؛ مشروط بر آنکه فعالانه نگاه اسلام اصیل و ناب محمدی به مقولة زن و خانواده به جوانان و اندیشمندان سراسر جهان ارائه شود.
وی در پایان ضمن قدردانی از اقدام شایستة آیسسکو در تأسیس شبکة زنان دانشمند جهان اسلام (NWSIM)، تقویت این شبکه را اقدام مهمی در تبیین جایگاه زنان موفق جهان اسلام عنوان کرد.
ارسال دیدگاه