در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

سیمای مطلوب الگوی سوم زن چیست؟

تهران (پانا) – مشاور امور زنان وزیر آموزش و پرورش معتقد است که زن با توجه به الگوی سوم هم باید به دنبال شناخت حقوق خود باشد و هم مسئولیت‌های خود در جامعه را بشناسد.

کد مطلب: ۱۳۵۷۶۷۷
لینک کوتاه کپی شد
سیمای مطلوب الگوی سوم زن چیست؟

رابعه امامی‌رضوی در تبیین سیمای مطلوب الگوی سوم زن و زن تراز انقلاب اسلامی به پانا گفت: «زنان برای اینکه به این تراز برسند، اول باید خودباوری و خودشناسی داشته و از خودشناسی به خودباوری برسند. بدانند که نقش آن‌ها در جامعه چیست.»

وی اظهار کرد: «زنان باید بدانند که آیا زن تراز انقلاب اسلامی، زنی است که فقط خانه‌نشین باشد و خانه‌داری کند؛ که این نگاه فقط مادر و همسر بودن، نگاه شرقی است در حالی که ما در الگوی سوم می‌گوییم نه شرقی - نه غربی؛»

امامی‌رضوی خاطرنشان کرد: «زن غربی هم زنی است که فقط به فکر این است که در بیرون از خانه و آزاد باشد و حقوقش را ببیند و به دنبال تساوی و برابری باشد در صورتی که ما فقط به دنبال این مساله نیستیم. زن هم باید دنبال شناخت حقوق خودش باشد و هم مسئولیت‌های خود را بشناسد.»

مشاور امور زنان وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نگاه ما به زن به عنوان حق در برابر تکلیف است، گفت: «زن در جامعه باید حضور داشته باشد برای اینکه نیاز جامعه است. بالغ بر 65 درصد دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند و دختران بیشتر از پسران در دانشگاه هستند. نتایج و خروجی این دختران در جامعه باید حضور داشته و نقش فعال و کنشگر اجتماعی داشته باشند.»

وی تصریح کرد: «نیاز به معلمِ زن، استادِ زن، متخصص پزشکیِ زن و متخصص رشته‌های مختلف زن در جامعه داریم اما در کنار این‌ها وقتی زنان با حقوق خود آشنا می‌شوند در کنار آن متوجه می‌شوند که در قبال جامعه، مسئولیت دارند و باید پاسخگو هم باشند و در واقع در کنار اینکه حقوق خودش را یاد می‌گیرد، مسئولیت‌های خودش را هم آموزش می‌بیند.»

امامی‌رضوی با بیان اینکه هویت زنانه و دخترانه هم باید شناخته شود، ابراز کرد: «درست است که زن، مطالبه حقوق خود را باید داشته باشد اما بحث برابری جنسیتی نیست بلکه بحث عدالت آموزشی است. بحث این است که زنان با حضورِ نه تنها آزاد بلکه حضورِ مسئولانه و متعهدانه نسبت به انقلاب اسلامی در جامعه، خودباوری و خودشناسی هم داشته باشند و هم نقش خود را در خانواده به عنوان همسر و مادر بشناسند.»

وی خاطرنشان کرد: «زن وقتی بداند تاثیرگذاری‌اش از نظر رحمت و مودت به عنوان تربیت‌کننده و مربی در خانواده چقدر اثرگذار است، مسلما زمانی که فرزند می‌آورد، اصل برایش فرزندپروری و بعد کنشگری اجتماعی است. همانطور که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیر خود راجع به سیاستگذاری و تصمیم‌سازی زنان فرمودند زن وقتی کنشگر اجتماعی است، مسلما در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نیز اثرگذار است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار