وحیدی به‌مناسبت هفته امور تربیتی در گفت‌وگو با پانا:

مسیر تربیت باید به‌گونه‌ای پیش برود که «مدرسه» کانون تحول شود

تربیت امری فرابخشی است و همه دستگاه‌ها باید در این زمینه کمک‌کار آموزش و پرورش باشند/ همه دستگاه‌ها باید روی مدرسه متمرکز شوند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر ضرورت همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلف با آموزش و پرورش برای تحقق امر مهم تربیت تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۵۱۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد
مسیر تربیت باید به‌گونه‌ای پیش برود که «مدرسه» کانون تحول شود

محمد وحیدی در گفت‌وگو با پانا به‌مناسبت هفته امور تربیتی اظهار داشت: «هشتم اسفندماه روز امور تربیتی، یادگار شهیدان باهنر و رجایی است، یک پایه‌گذاری در اول انقلاب در آموزش و پرورش صورت گرفت تحت عنوان معاونت تربیتی که بعدها به معاونت پرورشی تغییر یافت و یک دوره‌ای هم تعطیل شد. مجددا با تاکیداتی که مقام معظم رهبری داشتند و در سند تحول بنیادین هم آمد، احیای معاونت پرورشی یا تربیتی کلید خورد.»

وی با بیان اینکه تربیت امری فرابخشی است و همه دستگاه‌ها باید در این زمینه کمک‌کار آموزش و پرورش باشند، گفت: «در حوزه فرابخشی و آن‌چه که لازم بوده است سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی انجام دهند، حمایت‌هایی شده اما شاهد حمایت لازم نبودیم، اکنون در مدارس نیروهای که در معاونت پرورشی هستند، شامل مربیان پرورشی، معاونان پرورشی مدارس، مشاوران مدارس در این سه حوزه با کمبود نیرو مواجه هستیم.»

وحیدی افزود: «بخشی از نگاه به تربیت نیز به درون خود آموزش و پرورش بازمی‌گردد که باید به این موضوع اهمیت داده شود. اساسا تربیت امری جدای از آموزش نیست و در سند تحول به صراحت موضوع مربیان ذکر شده است یعنی نقش تربیتی معلم که بر نقش آموزشی و پرورشی حاکمیت دارد. سند تحول برای هر معلم نقش تربیتی قائل شده است.»

این نماینده مردم در خانه ملت تاکید کرد: «در مدارس علاوه بر نیروهای تربیتی و فعالیت‌های تربیتی، نیروهای پرورشی و فعالیت‌های این حوزه هم وجود دارد، مسابقات فرهنگی و هنری، مسابقات قرآنی، برگزاری مناسبت‌ها و بازدیدها و اردوها و اردوهای پیشرفت و ... که همگی باید منسجم و در یک راستا و با یک هدف باشد تا امر تربیت محقق شود.»

این عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: «نگاه دیگر در حوزه تربیتی و پرورشی نهادهای همکار با آموزش و پرورش هستند. نقص عمده‌ای که الان در حوزه عدم اجرای سند شاهد هستیم نهادهای همکار در حوزه پرورشی هستند. صداوسیما در راس است، نهادهایی مانند سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد و ... پایه پیوست فرهنگی اینها همگی باید مدرسه باشد و مدرسه اگر محور باشد و همه دستگاه‌ها متمرکز روی مدرسه باشند، خروجی آن برای آینده یک نگاه تحولی خواهد شد، تربیت را محقق خواهند کرد، مسیر مشخص خواهد بود؛ به‌طوری که بچه‌ها احساس خواهند کرد که همه تحولات از مدرسه آغاز می‌شود و می‌توانند مدرسه را به عنوان کانون تحول خود هم به لحاظ آینده شغلی خود و هم تحصیلی بدانند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار