سومین نشست مجلس برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲؛

مصوبات بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ الزام وزارتخانه‌های نفت و نیرو به ارائه تخفیف ۵۰ درصدی برای حق انشعاب آب مدارس

تهران (پانا) - نشست علنی نوبت سوم امروز مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۵۰۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد
مصوبات بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ الزام وزارتخانه‌های نفت و نیرو به ارائه تخفیف ۵۰ درصدی برای حق انشعاب آب مدارس

نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (شنبه 6 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی ماده واحده لایحه بودجه سال 1402 کل کشور با بند الحاقی(5) تبصره (5) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند الحاقی(5) تبصره (5) این لایحه آمده است: ‌ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) و شرکت‌های وابسته و تابعه مجازند تا سقف یکصدهزار میلیارد (100.000.000.000.000)ریال اوراق مالی اسلامی براساس توافقنامه‌ای که با وزارت امور اقتصادی و دارایی امضاء می‌کند، منتشر نماید.

شرط معافیت کسب و کارهای اشخاص حقیقی در پلتفرم‌های داخلی مشخص شد

نمایندگان در ادامه با بند (ط) و (ی)تبصره (6) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند (ط) تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 آمده است: درآمد کسب و کارهای اشخاص حقیقی در سکو(پلتفرم)های داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال 1401 فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود.

بر اساس بخش درآمدی بند (ی) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1402: آن بخش از کالاها و خدمات شرکتهای ایرانی طرف قرارداد با شرکتهای خارجی که کالا و خدمات مورد نیاز شرکتهای پیمانکاری خارجی را در طرح‌های مورد تعهد طرف خارجی، تأمین می‌نمایند با تصویب شورای اقتصاد، مشمول تبصره (3) ماده (10) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب 1400 می‌باشند.

بهای گاز و برق مشترکان واحدهای مسکونی، تجاری و روستایی برای سال ۱۴۰۲ مشخص شد

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی ماده واحده لایحه بودجه سال 1402 کل کشور با بند (د) تبصره (6) ماده واحده این لایحه با 156 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند (د) تبصره (6) ماده واحده لایحه آمده است: به استناد ماده(12) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ سه هزار(3.000) ریال، از هر واحد مسکونی مشترکان برق مبلغ دو هزار (2.000) ریال و از هر یک از واحدهای تجاری مشترکان گاز و برق مبلغ بیست هزار (20.000) ریال اخذ و ‌‌به‌عنوان منابع داخلی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. برای مشترکان روستایی، مبالغ فوق‌الذکر معادل پنجاه ‌‌درصد (50%) است و مشترکان فاقد انشعاب گاز از پرداخت معاف می‌باشند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده نخواهد بود.

تعیین جریمه برای مصرف بی رویه آب شرب توسط مشترکان در سال ۱۴۰۲

نمایندگان همچنین با بند (الف) تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 با 172 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس بند (الف) تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 کل کشور؛ ‌وزارت نیرو از طریق شرکتهای آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر نرخ آب‌بها به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تا دو برابر بیش از الگو پانزده درصد(15%) نرخ آب‌بها را افزایش دهد و از مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کرده‌اند به ازای هر متر مکعب مازاد، سی و پنج درصد (35%) نرخ را افزایش و از آنان دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده نخواهد بود.

تعیین عوارض برق مصرفی مشترکان شهری/ مشترکان روستایی از عوارض معاف شدند

وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی بخش درآمدی ماده واحده لایحه بودجه سال 1402 کل کشور با بندهای (ب) و (ج) تبصره 6 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند (ب) تبصره (6) ماده واحده لایحه آمده است: درآمدهای وصولی مرتبط به این بند به ردیف درآمدی شماره 110516 جدول شماره (5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور، عوارض سهم شهرداری‌‌ها و دهیاری‌ها و سهم وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان حسب مورد به حساب مربوط واریز می‌شود.

همچنین وکلای مردم در خانه ملت بند (ج) تبصره (6) ماده واحده این لایحه را با 166 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

بر اساس بند (ج) تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه عوارض موضوع ماده (5) قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب 10/8/1394 به میزان ده‌درصد (%10) مبلغ برق مصرفی در سقف شصت و شش هزار میلیارد (66.000.000.000.000) ریال تعیین می‌شود. مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز و برق چاههای کشاورزی مجاز از شمول حکم این بند معاف می‌باشند.

در ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق آمده دولت موظف است برای تأمین بخشی از منابع لازم جهت اجرای طرح‌های توسعه و نگهداری شبکه های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک عوارض مصرف هر کیلووات ساعت برق را در بودجه سالانه پیش بینی نماید. وجوه حاصل شده به حساب شرکت توانیر نزد خزانه داری کل کشور واریز و صددرصد (۱۰۰%) آن صرفاً بابت کمک به اجرای طرحهای مذکور هزینه می‌شود.

مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و افراد ناتوان از پرداخت حق بیمه همگانی حوادث طبیعی معاف شدند

در ادامه با بند (هـ) تبصره (6) این لایحه با 168 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در جلسه موافقت شد.

در بخش درآمدی بند (هـ) تبصره (6) ماده واحده لایحه آمده است: در اجرای مواد (2) و (4) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی مصوب 5/8/1399 حداکثر حق بیمه پایه سالانه هر واحد مسکونی دارای انشعاب قانونی برق در سال 1402 مبلغ یک میلیون (1.000.000) ریال تعیین می‌شود که سهم مالکان به میزان سالیانه دویست و چهل هزار (240.000) ریال توسط وزارت نیرو از طریق درج در قبوض برق واحدهای مسکونی دریافت و به حساب صندوق مذکور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. مالکان واحدهای مسکونی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و سایر افرادی که از پرداخت ناتوان هستند، معاف از پرداخت این حق بیمه هستند.

همچنین نمایندگان با بخش درآمدی بند (و) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1402 موافقت کردند که به شرح زیر است:

و- نرخ تعرفه شرکتهای معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی توسط شورای اقتصاد تعیین می‌شود. معادل یک در هزار مالیات و عوارض ارزش‌افزوده وصولی از طریق سامانه مؤدیان به ردیف درآمدی شماره 110519 واریز می شود.

بر اساس ماده (2) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی: حداکثر حق بیمه هر واحد مسکونی هرساله با پیشنهاد صندوق، توسط دولت در لوایح بودجه سنواتی درج شده و به تصویب مجلس می رسد. حداکثر تعهد صندوق به ازای هر واحد مسکونی و حق بیمه پایه مربوط با رعایت حداکثر حق بیمه مذکور متناسب با میزان خطرخیزی مناطق کشور و شهری یا روستایی بودن آن به موجب آیین نامه ای است که به پیشنهاد صندوق به تصویب هیأت وزیران می رسد.

همچنین در ماده 4 قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی آمده است: درصدی از حق بیمه پایه از طریق درج در قبوض برق واحدهای مسکونی از مالکان آنها دریافت و به حساب خزانه داری کل کشور واریز می شود. خزانه داری کل کشور موظف است ظرف مدت یک هفته پس از وصول، مبالغ مذکور را به صندوق واریز کند؛ الباقی حق بیمه پایه توسط دولت در ابتدای هر سال از محل اعتبار ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ و اصلاحات بعدی آن مستقیماً به حساب صندوق پرداخت می‌شود.

تعیین شرایط محاسبه نرخ صفر مالیاتی یا معافیت مالیاتی برای فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی

براساس بند (ح) ماده واحده لایحه بودجه 1402 که نمایندگان با آن موافقت کردند؛ سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است در مورد اشخاص موضوع بندهای (ط)، (هـ)، (ک)، (د)، (ی)، (ح) و فعالیت‌های قرآنی موضوع بند (ل) ماده (139) قانون مالیات‌های مستقیم که به علت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و یا دفاتر و اسناد و مدارک حسب مورد برای عملکرد سال‌های 1390 لغایت 1399 مشمول برخورداری از معافیت یا نرخ صفر مالیاتی نشده‌اند، با دریافت اظهارنامه مالیاتی و دفاتر و اسناد و مدارک در سال 1402، نسبت به اعمال معافیت یا نرخ صفر مالیاتی برای مواردی که تمام مالیات هر سال از سال‌های مذکور آنها کلا پرداخت نشده است، اقدام و کلیه ‌جریمه‌های پرداخت نشده (اعم از قابل بخشودگی و غیرقابل بخشودگی) اشخاصی که نسبت به پرداخت مالیات اقدام نموده‌اند مورد بخشودگی قرار دهد.

واردات خودرو آمبولانس از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف شد

در بخش درآمدی بند (م) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1402 که مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت آمده است: واردات خودروی آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور، هلال احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشگاههای علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور و خیرین بیمارستان ساز با مجوز وزارت بهداشت و علوم پزشکی در سال 1402 از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

الزام وزارتخانه‌های نفت و نیرو به ارائه تخفیف ۵۰ درصدی برای حق انشعاب آب مدارس و خوابگاه‌های خیرساز

نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (شنبه 6 اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، در آخرین بررسی امروز، با بند (ک) تبصره 6 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (ک) تبصره 6 لایحه مذکور؛ به وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند، به مدارسی و خوابگاههای متأهلی که حداقل پنجاه درصد (50%) آن توسط خیرین ساخته می‌شود، تا پنجاه درصد (50%) تخفیف برای حق انشعاب، توسعه شبکه، حق وصل شمارشگر(کنتور) آب، گاز و فاضلاب، افزایش جریان الکتریکی(آمپراژ) و حق وصل شمارشگر برق ارائه نماید.

همچنین از آنجا که تصویب بند (ل) تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، به دو سوم آرای نمایندگان نیاز داشت، وکلای مردم در خانه ملت با 117 رأی موافق، 52 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در صحن با تصویب آن مخالفت کردند.

از آنجا که با حذف بند مذکور نیز مخالفت شده بود، این بند برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع شد.

در بند (ل) تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 کل کشور که برای بررسی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد، آمده بود: در سال 1402، اجرای حکم تبصره (7) ماده (105) و تبصره ماده (131) قانون مالیات‌های مستقیم موقوف الاجراء می‌گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار