چهارمین نشست مجلس برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲؛

مصوبات بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ معافیت‌های مالیاتی مؤسسات کنکوری و آموزشی لغو شد

برق، گاز و آب مدارس رایگان شد/ خودروهای بالای ۳ میلیارد، مالیات پرداخت می‌کنند

تهران (پانا) - چهارمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۵۰۹۱۶
لینک کوتاه کپی شد
مصوبات بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ معافیت‌های مالیاتی مؤسسات کنکوری و آموزشی لغو شد

مجلس شورای اسلامی صبح امروز و در چهارمین نشست بررسی لایحه بودجه، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، بند ن تبصره ۶ این لایحه را جهت رفع بررسی بیشتر به کمیسیون مذکور ارجاع داد.

در بند (ن) تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 آمده است؛ به منظور اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، صادرات کلیه مواد و محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی مندرج در لیست آئین‌نامه اجرایی بند(ص) تبصره(6) قانون بودجه سال 1401 در تمام نقاط کشور مشمول مالیات بر درآمد شده و از ابتدای سال 1402، حداقل نیم درصد(0.5%) از ارزش صادراتی این کالاها به عنوان عوارض صادراتی أخذ خواهد شد. میزان دقیق این عوارض در دستورالعملی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت نفت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد تعیین خواهد شد. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به وصول منابع حاصل از این بند، همچنین مالیات بر درآمد موضوع بند (ص) تبصره (6) قانون بودجه سال 1401 کل کشور مصوب 25/12/1400 و نیز حقوق ورودی(مطابق بند(د) ماده(1) قانون امور گمرکی مصوب 22/8/1390 و اصلاحات بعدی آن) کلیه ماشین آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه ای تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی حقوق گمرکی آن به مأخذ یک درصد(1%) محاسبه می‌شود، اقدام و منابع حاصل را به ترتیب به ردیف های درآمدی شماره های 110520، 110518 و 110418 جدول شماره(5) این قانون واریز کند.

همچنین در پیشنهاد مطرح شده از سوی مجتبی توانگر آمده است به منظور اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، صادرات کلیه موارد مندرج در فهرست تصویب نامه هیات وزیران موضوع بند (ص) تبصره 6 قانون بودجه سال 1401 در تمام نقاط کشور مشمول مالیات بر درآمد شده و از ابتدای سال 1402 حداقل نیم درصد از ارزش صادراتی این کالاها به عنوان عوارض صادراتی اخذ خواهد شد. میزان قطعی این عوارض در دستورالعملی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت نفت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ظرف مدت 2 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد و تعیین خواهد شد. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به وصول منابع حاصل از این بند، همچنین مالیات بر درآمد موضوع بند (ص) تبصره 6 قانون بودجه سال 1401 کل کشور مصوب سال 1400/12/25 و نیز حقوق ورودی مطابق بند (هـ) ماده یک قانون امور گمرکی مصوب 1390/8/27 و اصلاحات بعدی آن کلیه ماشین آلات و تجهیزات و قطعات مواد اولیه و واسطه ای صنعتی، معدنی و کشاورزی که حقوق گمرکی آن به مأخذ یک درصد محاسبه می شود و اقدام و منابع حاصل به ترتیب در ردیف های درآمدی شماره 110520، 110518 و 110418 جدول شماره(5) این قانون واریز کند.

مالیات و عوارض بر ارزش‌افزوده واحدهای خدماتی ملی به حساب خزانه استان‌ها واریز می‌شود

همچنین نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1402، با جز (ع) تبصره (6) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند (ع) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: مالیات و عوارض ارزش‌افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پیمانکاران طرح(پروژه)‌های واقع در استان به حساب استان محل استقرار واحد تولیدی با رعایت جزء (2) ماده (38) و ماده (39) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب 2/3/1400منظور می‌شود. مالیات و عوارض بر ارزش‌افزوده واحدهای خدماتی ملی به نسبت سهم هر استان از جمعیت کشور، به حساب خزانه استان ذی‌ربط واریز می‌شود.

مالیات پزشکان شاغل در مراکز درمانی دولتی و خصوصی ۱۰ درصد حق‌الزحمه آن‌ها تعیین شد

مجلس در ادامه جلسه امروز با جز (ف)تبصره (6) ماده واحده این لایحه موافقت کرد. در بخش درآمدی بند (ف) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ده‌ درصد (10%) از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی که به‌موجب دریافت وجه صورت‌حساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می‌شود به‌عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. مالیات علی‌الحساب این بند شامل کلیه پرداخت‌هایی که به‌عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق قوانین بودجه سنواتی پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود. حکم ماده (199) قانون مالیات‌های مستقیم در اجرای این بند جاری است.

دریافت عوارض ۱۰ درصدی از عرضه‌کنندگان بازی‌های رایانه‌ای

نمایندگان مردم در خانه ملت در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند (ق) تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه سال 1402 کل کشور موافقت کردند. براساس بند (ق) تبصره 6 ماده واحده لایحه مذکور؛ ‌سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از عرضه‌کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و پیشانه بازی (کنسول) عوارضی معادل ده درصد (10%) قیمت فروش را اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

بخشودگی ۷ واحد درصد مالیاتی برای فعالیت‌های تولیدی

وکلای ملت در ادامه با بندهای (ش)و (ت)تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند. در بخش درآمدی بند (ش) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: ‌به‌منظور تسریع و تسهیل رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، اختیار سازمان امور مالیاتی در تبصره ماده (100) قانون مالیات‌های مستقیم ‌در‌خصوص معافیت مؤدیان از انجام بخشی از تکالیف قانون مذکور از قبیل نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهارنامه مالیاتی، به حداکثر «صد برابر» میزان معافیت موضوع ماده (84) قانون مالیات‌های مستقیم افزایش می‌یابد.

بند (ش) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه نیاز به رأی دو سومی مجلس داشت که با 190 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

در بخش درآمدی بند (ت) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: در راستای سیاست‌های حمایت از تولید، نرخ مالیات موضوع ماده (105) قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌های ذی‌ربط در فعالیت‌های تولیدی در سال 1401 معادل هفت واحد درصد کاهش می‌یابد. این بخشودگی علاوه بر سایر معافیت‌ها و بخشودگی‌ها و مشوق‌های قانونی اشخاص مذکور است.

بند (ت) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه نیاز به رأی دو سومی مجلس داشت که با 183 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

تعیین مالیات برای لوکس‌سواران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند(خ) تبصره (6)ماده واحده این لایحه موافقت کردند. در بخش درآمدی بند (خ) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: ‌انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سی میلیارد (30.000.000.000) ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد(1%) می‌گردند.

مجلسیان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور،، جز ۴ بند ث تبصره ۶ را به تصویب رساندند. بر اساس این مصوبه، به‌منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاست‌گذاری در معافیت‌های مالیاتی:

۴- معافیت‌های مالیاتی تمام مؤسسات آموزشی و کمک آموزشی از جمله مؤسسات کنکور دانشگاه‌ها اعم از کنکور سراسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) و انتشارات کمک آموزشی، لغو می‌شود.

واحدهای مسکونی لوکس از مالیات معاف شدند

نمایندگان مجلس بند (ذ) تبصره 6 ماده واحده این لایحه را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 ارجاع دادند.

لازم به ذکر است در جریان بررسی این بند، ابتدا نمایندگان، با اصلاح پیشنهادی محمدرضا صباغیان بافقی در ردیف 1 تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه سال 1402 با 152 رأی موافق، 63 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن عبارت «واحدهای مسکونی» در این ردیف حذف شد.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن ارجاع این ردیف براساس ماده 153 به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 کل کشور برای بررسی بیشتر گفت: به نظر من با حذف عبارت «واحدهای مسکونی» در این بند، ابهاماتی به وجود می آید. در شرایط کنونی ویلاهای غیرمجاز مالیات نمی‌دهند و تخریب نمی شوند و از ویلاهای مجازی که ساخته می‌شوند نیز مالیات می‌گیریم و به صورتی دیگر آنها را مجازات و تنبیه می‌کنیم.

رئیس مجلس در این خصوص گفت: از طرف دیگر در بند (ذ) تبصره 6 برای اخذ مالیات از ویلاها قید جمعیتی 100 هزار نفر آورده شده و این درحالی است که اغلب ویلاها در شهرها و محیط های بسیار کوچک هستند. از این رو با توجه به ابهامات مذکور بند مربوطه را به کمیسیون تلفیق ارجاع می دهیم تا مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

مدارس دولتی از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف شدند

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند(ض) تبصره (6) ماده واحده این لایحه موافقت کردند. در بخش درآمدی بند (ض) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش در‌صورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف هستند. هرگونه اعطای معافیت غیر از این بند ممنوع است.

در جریان رسیدگی به این بند از لایحه بودجه، نمایندگان روش‌هایی برای رایگان‌ کردن هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس در نظر گرفتند؛ از جمله عودت هزینه‌ها و یا به روز کردن ملاک میزان الگوی مصرف آنها و یا حذف الگوی مصرف از متن بند (ض) تبصره (6) ماده واحده لایحه مطرح کردند که هیچ‌کدام رأی موافق نمایندگان را کسب نکرد.

فروش ۴۰۰ میلیاردی اموال برای تامین غذا و پوشاک زندانیان

اعضای خانه ملت در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند الحاقی 3 تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 موافقت کردند. براساس بند الحاقی 4 تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 ؛ درآمد ناشی از فروش اموال منقول و غیرمنقول در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به استثنای اموال در اختیار ولی فقیه مندرج در ردیف شماره 210200 جدول شماره(5) این قانون به مبلغ چهار هزار و چهارصد میلیارد(4.400.000.000.000) ریال افزایش می یابد و درآمد حاصل را پس از گردش خزانه به ردیف 108200 جدول شماره (7) بابت غذا و پوشاک زندانیان واریز کند.

مجوز مجلس به وزارت راه برای واردات ماشین آلات راهسازی با عمر کمتر از ۵ سال

همچنین در ادامه نمایندگان با بند الحاقی 3 تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 با 130 رأی موافق، 43 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. براساس بند الحاقی 3 تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 ؛ وزارت راه‌ و شهرسازی(سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) مجاز است در راستای نگهداری راههای کشور وتجهیزات توسعه راهدارخانه ها جهت مقابله و پیشگیری نسبت به واردات ماشین آلات وتجهیزات مورد نیاز راهداری با عمر کمتر از پنج سال ساخت با استفاده از معافیت حقوق ورودی اقدام کند.

در پایان، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی نوبت صبح امروز یکشنبه مجلس، اعلام کرد: ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از ساعت ۱۴ امروز از سرگرفته خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار