سرپرست اداره‌کل انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش خبر داد:

سکوی مدرسه ملی اولیاء راه‌اندازی می‌شود

تهران (پانا) - سرپرست اداره‌کل انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش از راه‌اندازی طرح مدرسه اولیاء و مربیان در راستای استفاده از ظرفیت خانواده‌ها برای ایجاد یک رابطه تعاملی خوب بین انجمن اولیاء و مدرسه خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۴۹۸۳۴
لینک کوتاه کپی شد
سکوی مدرسه ملی  اولیاء راه‌اندازی می‌شود

گردهمایی نمایندگان منتخب انجمن های اولیاء و مربیان و مدیران مدارس برتر صبح امروز چهارشنبه سوم اسفند ۱۴۰۱ در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

در ابتدای این گردهمایی، شهلا باقری، سرپرست اداره‌کل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش با بیان اینکه مصوبه کلی برای قرارگیری قانونی انجمن اولیاء و مربیان ذلیل نظام تعلیم و تربیت در سال ۱۳۵۸ از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است، اظهار کرد: این نگاه در شورای انقلاب وجود داشت که والدین باید پا به ‌پای مدرسه برای تربیت همه جانبه و تربیت حکیمانه مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: انجمن‌های اولیاء و مربیان دارای جایگاه و منزلت خاصی هستند و حتی در دوران بی‌توجهی به آن‌ها، جایگاه مردمی خود را حفظ کردند و امروز همه اینجا جمع شده‌ایم تا با برگزاری این گردهمایی از انجمن‌های برتری که با توجه به محدودیت‌های موجود فعالیت داشته‌اند و دارای عملکرد خوبی بوده‌اند، تقدیر و تشکر به‌عمل آوریم.

باقری در ادامه با اشاره به سیاست‌های کلی خانواده که در سال ۹۵ از سوی رهبر معظم ابلاغ شد، گفت: ما باید ظرفیت‌های خودمان را در این زمینه فعال کنیم و موضع خانواده محوری را در انجمن‌ها و سازمان‌ها تحقق ببخشیم. تلاش‌های بسیاری در وزارت آموزش و پرورش در این خصوص صورت گرفت و براساس تلاش‌های انجام شده، خوشبختانه توانستیم انجمن‌های اولیاء و مربیان را از یک مرکز غیر انتفاعی به سطح مدیرکلی وزارتخانه برسانیم و در این حوزه ۲۶ وظیفه در آیین‌نامه برای ما معین شده است.

وی با بیان اینکه سواد‌آموزی والدین یکی از۲۶ وظایف تعیین شده برای اداره‌کل انجمن اولیاء و مربیان است، عنوان کرد: سازمان نهضت سواد آموزی متولی اصلی این امر است و ما نیز به عنوان یک وظیفه این موضوع نگاه می کنیم تا نهضت سوادآموزی والدین به سرانجام برسد.

سرپرست اداره‌کل انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معاونت‌های تربیتی باید خانواده محور باشند، بیان کرد: خانواده محور بودن به این معنا نیست که فقط در کلان بگوییم خانواده مهم است، بلکه باید برنامه‌‌ریزی‌های خوبی براساس اثرگذاری برخانواده‌ها انجام شود و مس از ان ارزیابی‌های لازم صورت گیرد.

باقری افزود: ما در حد وظایف در نظر گرفته شده باید سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام دهیم و براساس تمهیداتی که اندیشیده می‌شود وظایف‌مان را از طریق ریل گذاری تنظیم کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای دستیابی به تربیت حکیمانه و حکمرانی خانواده باید راهکارهای صحیح ارائه شود، گفت: سکوی مدرسه ملی اولیاء یکی از راهکارها است که در گردهمایی امروز از این طرح رونمایی خواهد شد. در این مدارس مهارت‌آموزی و آموزش‌های لازم به خانواده‌ها ارائه می‌شود. در این طرح از ظرفیت خانواده ها استفاده می‌کنیم و یک رابطه تعاملی خوب بین انجمن اولیاءو مربیان و مدرسه به وجود خواهد آمد.

در ادامه این مراسم احمد محمودزاده، رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه مسئله تربیت که هدف و غایت نهایی آموزش و پرورش است، اظهار کرد: امر تربیت، امری پیچیده است. تربیت در بطن تعلیم و تعلیم قراز دارد و حتی پیش نیاز و مقدمه آن است و از تمامی نهادهای پیرامون تاثیر خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تربیت مستلزم مشارکت تمامی عوامل اجتماعی سهیم در آن به‌ویژه اعضای اصلی این اجتماع یعنی خانواد ، مدرسه، رسانه و سازمان های مردم نهاد در دوران معاصر است. تعلیم و تربیت فقط در مدرسه اتفاق نمی‌افتد.

محمودزاده با بیان اینکه خانواده به عنوان تاثیرگذارترین نهاد در امر تربیت همواره یار و یاور آموزش و پرورش بوده است، گفت: در دهه‌های گذشته از اقتدار و اعتبار آموزش رسمی کاسته شدا و در سایه تحولات و ارتقا سطح علمی و تحصیلی جامعه، بر نقش خانواده افزوده شده است. این کاهش و افزایش همزمان باید مورد بازنگری قرار گیرد و همچنین زمینه چیستی و چرایی در رابطه با تعاملات تربیتی خانه و مدرسه را فراهم ساخته است، در نتیجه ضروری است تا چگونگی ارتباطی میان مدرسه و خانه مورد مطالعه قرار داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه در شرایط حال حاضر جامعه ایجاد همکاری و تعامل بین نهاد خانه و مدرسه، به‌منظور رسیدن به اهداف تربیتی را ضروری ساخته است، بیان کرد: باید تعاملات مدنظر براساس نظامی منسجم ایجاد شود که دستاوردهای مهمی را می‌تواند داشته باشد از جمله رشد و بالندگی در مباحث گوناگون و ایجاد اسنجام بین نهادهای تربیتی برای مقابله با تهدیدهایی کع در دوره کودکی جوانانی و نوجوانی وجود دارد.

وی افزود: امروز با یک سوال اساسی در جریان تربیت مواجه هستیم؛ اینکه که چگونه با منابع تاثیرگذار در تربیت دانش‌آموزان مواجهه داشته باشیم. متاسفانه درباره اینکه چه موضوعی می‌تواند تعامل بین مدرسه و نهاد خانواده را به وجود آورد به عنوان مفهوم تبیینی، پژوهش اجتهادی رخ نداده و موضوع مشخص وجود ندارد. برخی اوقات مشارکت چند وجهی به عنوان موضوع اصلی تعامل مطرح می‌شود، اما درباره این نوع از مشارکت نیز چیزی مشخص نشده است. باید از خودمان بپرسیم چه اتفاقی باید رخ دهد تا این تعامل سازنده به وجود؟

محمودزاده ادامه داد: در مرحله اول برای به وجود آمدن این تعامل نیاز به اندیشه‌ورزی و نظریه‌پردازی داریم. برقراری تعاملات سازنده بین مدرسه و خانه نیازمند نظریه‌پردازی مرتبط و صحیح است، همچنین در حوزه رفع موانع برای تعامل نیز باید خوب عمل کنیم، نگرش‌های غلط باید اصلاح شود‌. پس از مرتفع ساختن دو مورد قبلی نیز باید ایجاد راهبرد برویم تا به فهم مشترکی از برقرای تعامل برسیم.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند تحولی دولت، نگاه خوبی به بحث ایجاد تعامل بین نهاد خانواده و مدرسه شده است، عنوان کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بحث مشارکت تمامی ارکان تربیتی بارها مورد اشاره قرار گرفته است، در سند انتظار دولت نیز به موضوع اثرگداری خانواده و تعامل آن با مدرسه اشاره شده که نشان از اهمیت فراوان این موضوع دارد‌. رویکرد دولت تعاملی است و وزارت آموزش و پرورش نیز این حرکت را شروع کرده، خوشبختانه بخشی‌هایی در این رابطه در معاونت‌های مختلف فعال شده است و انجمن‌های اولیاء و مربیان نیز نقش مستقیمی را می‌تواند در افزایش کیفیت این حوزه از آموزش و پرورش ایفا کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار