معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

اجرای رتبه‌بندی معلمان برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور است

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، مدیران مدارس را محور تحول در آموزش و پروش بیان کرد و گفت هدف اجرای رتبه‌بندی معلمان برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور است.

کد مطلب: ۱۳۴۹۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
اجرای رتبه‌بندی معلمان برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور است

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش؛ محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست مجازی با اعضای شورای معاونان اداره کل و آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان کرمان حضور یافت.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: افزایش سهم دانش‌آموزان در رشته ریاضی - فیزیک در دستور کار است، باید بررسی کنیم که عملکرد معلمان ما چقدر در بهبود فرایندهای یاددهی - یادگیری موثر بوده است؟ باید بعد از اجرای رتبه‌بندی شاهد هدف اصلی که ارتقا در نظام تعلیم و تربیت کشور است، باشیم.

وی افزود: آموزش مهارت‌های نرم باید از دوره ابتدایی شروع شود که مدل سخت آن در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش جلوه‌گر می‌شود. در متوسطه اول، درس کار و فناوری برای مهارت‌آموزی وجود دارد که زمینه کسب شایستگی‌ها را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند که در بخش زیادی از مدارس متوسطه اول، این درس به درستی تدریس نمی‌شود که مغایر با مفاد سند تحول بنیادین است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: باید از مدیران و روسای آموزش و پرورش خواست که برای حوزه آموزش، وقت بگذارند، شما مدیران و روسای آموزش و پرورش تا چه میزان گزارش از روند بهبود آموزش دانش‌آموزان ارائه کرده‌اید؟ تا چه میزان به مسائل اصلی نظام تعلیم و تربیت که یادگیری آموزشی و تربیتی است، پرداخته‌اید؟ اگر مدیری به این موارد توجه نکند، دارد از کانون اصلی تحول و آنچه به طور مستقیم در فرایندهای یاددهی - یادگیری موثر است، غفلت می‌کند.

کاظمی خطاب به مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان کرمان گفت: تا چه اندازه بحث‌های مهارتی را دنبال می‌کنید؟ تا چه اندازه به موضوع هوش مصنوعی و تقویت تفکر الگوریتمی توجه کرده‌اید؟ باید بپذیریم که از آموزش تفکر طراحی غفلت کرده‌ایم، رهبری فرموده‌اند "در زمینه موضوع هوش مصنوعی و کدنویسی باید به 10 کشور برتر دنیا برسیم"، در کشورهای پیشرفته دنیا با دانش‌آموزان ۹ سال به بالا در این زمینه کار می‌کنند که باید این مطالبه را از دبیران داشته باشیم.

وی افزود: چقدر مهارت‌آموزی اثربخش در دوره متوسطه دوم داشته‌ایم؟ دانش‌آموز یا هنرجوی دیپلم ما چقدر مهارت برای ورود به بازار کار دارد؟ از همه ظرفیت‌های درون و برون‌سازمانی آموزش و پرورش باید استفاده کرد. تمام این موارد برگرفته از یک هدایت تحصیلی مناسب است، هدفگذاری شده تا پایان برنامه هفتم توسعه، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به ۴۵ درصد افزایش داده شده و ضمن اینکه ۲.۲ درصد افزایش پوشش هنرجویان هنرستانی نسب به سال قبل اتفاق افتاده است. با همین نگاه هدایت تحصیلی را دنبال کرده و با مشارکت معاونت پرورشی و فرهنگی و معلمان و مشاوران زمینه انتخاب رشته آگاهانه را باید فراهم کرد.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ترک تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای کمتر از رشته‌های نظری است، تصریح کرد: هدایت تحصیلی ما مناسب نیست، هدایت را باید با مشارکت معلمان پیش برده، حتما موضوع توسعه متوازن و افزایش سهم آموزش‌های مهارتی را دنبال می‌کنیم.

کاظمی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته مدیر مدرسه به معنای واقعی راهبر آموزشی است، گفت: محور تحول مدارس، مدیران هستند؛ برای توانمندسازی مدیران چقدر تلاش شده است؟ کانون اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین، مدرسه و محور این تحول مدیر و ابزار این تحول معلمان هستند، مدیران مدارس کمتر به کلاس درس توجه دارند. برنامه درسی لزوما کتاب درس نیست. کتاب، یکی از اجزای برنامه درسی است و با استفاده از ظرفیت قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین، الگو و مدل خوبی طراحی شده که به دنبال اجرایی‌سازی این الگو هستیم.

وی در پایان با تاکید بر استفاده از ظرفیت اولیای دانش‌آموزان و معلمان ادامه داد: اولیا هم می‌توانند نقش موثری در فرآیند یاددهی - یادگیری داشته باشند که از این ظرفیت و از مشارکت آنان باید بهره برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار