مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش:

طرح شهید سلیمانی ۴۰ درصد به فضاهای ورزشی آموزش و پرورش اضافه کرده است

ایلام (پانا) - مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد طرح شهید سلیمانی ۴۰ درصد به فضاهای ورزشی آموزش و پرورش کشور اضافه کرده است.

کد مطلب: ۱۳۴۵۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد
طرح شهید سلیمانی ۴۰ درصد به فضاهای ورزشی آموزش و پرورش اضافه کرده است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام، مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در دوره آموزشی معلمان، کارشناسان و کارشناس مسئولان تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان ایلام، ضمن تبریک دهه‌ فجر، از مدیرکل آموزش و پرورش استان، اعضای شورای معاونین، معاون تربیت بدنی و سلامت و رئیس اداره تربیت بدنی این اداره کل و سایر همکاران به منظور برنامه ریزی و اجرای این دوره‌ آموزشی برای معلمان، کارشناسان و کارشناس مسئولان تربیت بدنی ۱۴ منطقه و شهرستان آموزش و پرورش استان ایلام تقدیر و تشکر کرد.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: به عنوان یک معلم تربیت بدنی که در مناطق محروم و مدارس برخوردار خدمت کرده ام می‌گویم که معلمان تربیت بدنی نقش بسیار مهم و موثری در تربیت همه‌جانبه دانش آموزان از طریق اجرای درس تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی دارند.

مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی دانش آموزان در این گردهمایی ضمن تبریک دهه‌ فجر، از مدیرکل آموزش و پرورش استان، اعضای شورای معاونین، معاون تربیت بدنی و سلامت و رئیس اداره تربیت بدنی این اداره کل و سایر همکاران به منظور برنامه ریزی و اجرای این دوره‌ آموزشی برای معلمان، کارشناسان و کارشناس مسئولان تربیت بدنی ۱۴ منطقه و شهرستان آموزش و پرورش استان ایلام تقدیر و تشکر کرد.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: به عنوان یک معلم تربیت بدنی که در مناطق محروم و مدارس برخوردار خدمت کرده ام می‌گویم که معلمان تربیت بدنی نقش بسیار مهم و موثری در تربیت همه‌جانبه دانش آموزان از طریق اجرای درس تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی دارند.

وی گفت: مبنای برنامه ریزی و سیاست گزاری و اجرای فعالیت های ورزشی در وزارت آموزش و پرورش و نظام بزرگ تعلیم و تربیت، سند تحول بنیادین است. در این سند که به عنوان نقشه راه و مبنای سیاست گزاری است، هم در مبانی نظری، هم در اهداف کلان و عملیاتی و هم در راهکارهای آن، به بحث تربیت بدنی خوب پرداخته شده است تا آن جایی که در ساحت های تربیتی ششگانه‌ آن، یک ساحت زیستی و بدنی وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین در برنامه‌ی درسی ملی که ۱۱ حوزه‌ یادگیری دارد از پایه‌یاول تا پایه‌ دوازدهم بر اساس مصوبه‌ شورای عالی آموزش و پرورش بایستی ۲ ساعت درس تربیت بدنی در برنامه‌ هفتگی وجود داشته باشد این یعنی به درس تربیت بدنی خوب پرداخته شده‌ است. اینکه ما در کل کشور کمبود منابع انسانی و یا فضاهای ورزشی داشته باشیم بحثی جداگانه است. اما این موارد در اسناد و نقشه‌ی راه که سند تحول بنیادین است، خوب دیده و به آن پرداخته شده و به عنوان اینکه ما بتوانیم از طریق تربیت بدنی، تربیت همه‌جانبه دانش آموزان را داشته باشیم این هم به آن توجه شده است و نقش معلمان تربیت بدنی برای تحقق این مورد به دلیل اینکه دانش آموز به درس تربیت بدنی علاقه دارد، بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سه مولفه‌ مهم برای اجرای این امر وجود دارد، افزود: ۱) محتوا، ۲) منابع انسانی، ۳) فضا و تجهیزات. در بحث محتوا سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از پایه‌‌ی اول تا پایه‌ی دوازدهم به کتاب راهنمای معلم خوب توجه کرده است. هرچند که نیاز است مورد به‌روزرسانی شود. در بحث منابع انسانی نیز ما در کشور ۳۳ هزار معلم متخصص تربیت بدنی داریم که بسیاری از آن‌ها در مقطع ارشد و دکتری در گرایش های مختلف و در دانشگاه های معتبر در کشور تحصیل کرده و هرکدام جایگاه خاص و دانشی دارند که میتوانند این دانش را خوب به دانش آموزان منتقل کنند. در صورتی که این معلمان بازنشسته شوند از طرق مختلف مانند مانند دانشگاه فرهنگیان و یا آزمون استخدامی ماده‌ی ۲۸ کمبود نیروی انسانی نیز برطرف می شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در استان ایلام، نسبت به استان های دیگر کمبود چندانی در بحث منابع انسانی وجود ندارد. در این استان نزدیک به ۳۵۵ معلم تربیت بدنی متخصص داریم البته جدای از اینکه تعدادی از معلمان تربیت بدنی در مشاغل کارشناسی و کارشناس مسئولی تربیت بدنی و یا مدیریت مجتمع های ورزشی و یا سایر حوزه های شاغل هستند.

وی گفت: الان که در خدمت شما هستیم در هفته‌ی تربیت بدنی، ۱۰۱۷ فضا افتتاح شده است و در ایام دهه مبارکه‌ی فجر از این ۲۱۰۰ فضای ورزشی، ۵۴۶ فضای ورزشی در حال افتتاح است. امیدواریم که تا پایان این سال تحصیلی کل ۲۱۰۰ فضا کاملا افتتاح شود.

وی اضافه کرد: از این ۲۱۰۰ فضا، ۱۰۹۰ زمین چمن مصنوعی درون مدرسه‌ای بوده ۲۷۳ فضا زمین ساحلی بوده، ۲۵۴ سالن ورزشی سقف بلند ۶۰۸ متری و ۴۸۳ کلاس درسی تربیت بدنی و یا سالن ورزشی کوچک در مدارس دخترانه بوده است. یعنی اینکه ۴۰ درصد به تعداد فضاهای ورزشی آموزش و پرورش کشور اضافه شده است. هر ظرفیتی که در کشور وجود دارد باید کمک دهد که این مهم محقق شود و این نگرش ایجاد شود که مدارس ما به عنوان یک فضای تربیتی به شمار می رود و از آنجایی که فضای ورزشی هم یک فضای تربیتی است نباید به مدارس صرفا به عنوان یک فضای آموزشی نگاه کرد. اگر اعتقاد داریم که معلم تربیت بدنی می تواند از طریق اجرای درس تربیت بدنی و اجرای فعالیت های ورزشی به تربیت همه جانبه‌ی دانش آموز کمک کند، پس فضای ورزشی باید یک فضای ایمنی باشد که معلم بتواند با فراغ بال کار آموزشی و تربیتی خود را در آن انجام دهد.

وی گفت: ما زمانی می‌توانیم راهبردها و استراتژی‌هایمان را در حوزه تربیت بدنی مدارس اجرایی کنیم یعنی اینکه زمانی میتوانیم توسعه کیفی درس تربیت بدنی و فعالیت های مکمل درس تربیت بدنی، استاندارد سازی فضا و تجهیزات، توانمند سازی منابع انسانی را داشته باشیم که منابع انسانی‌مان باکیفیت و آگاه باشند و آموزش ببینند.

جعفری تصریح کرد: امروز نیز معلمان تربیت بدنی استان ایلام اینجا دور هم جمع شده اند تا به بهانه‌ی دوره های آموزشی‌ای که معلم تربیت بدنی، استعدادیاب ورزشی باشد، معلم تربیت بدنی بداند و آگاه باشد و با آگاهی از راهکارهای پیشگیری از آسیب های ورزشی، نسبت به مسائلی که ممکن است در اجرای این درس و در مدرسه اتفاق بیفتد، آگاهی پیدا کرده و پیشگیری لازم را انجام دهد. معلم تربیت بدنی حتی می بایست نسبت به مسائل حقوقی آگاهی یابد. در این دوره از ظرفیت اساتید مجرب استفاده می شود.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها هرچقدر که دوره های مختلف آموزشی را به صورت های حضوری و مجازی و در قالب کارگاه و همایش ها و به شکل های مختلف، برنامه ریزی کرده و تدارک ببینند، و این معلمان تربیت بدنی از این طریق خود را بروزرسانی کرده و دانش را به دانش آموزان منتقل کنند باز هم کم است چون هدف ما تربیت همه جانبه‌ی دانش آموز است و ما باید بتوانیم راهبردهای توسعه کیفی درس تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی را در مدارس اجرا کنیم.

جعفری اضافه کرد: در طرح شهید سلیمانی از ۲۱۰۰ فضای ورزشی، ۵۱ فضا شامل استان ایلام شده است که این تعداد شامل ۳۶ چمن مصنوعی، ۵ سالن ورزشی سقف بلند و ۹ کلاس درس تربیت بدنی بوده که اعتبار این‌ها به صورت کامل نیز پرداخت شده است. علاوه بر این هم اعتباری که برای بهسازی زمین چمن مصنوعی شهید بیگ محمدی درنظر گرفته شده بود به صورت کامل پرداخت شده است.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: دهکده‌ی ورزشی دانش آموزی، یک مجموعه ورزشی درجه ۷ است و این یعنی به صورت کامل بوده که ان شاءالله کمک خواهیم کرد این مجموعه نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار