دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش:

اعتکاف بهترین زمان برای مانور معنوی در مدارس است

تهران (پانا) - دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گفت‌ اعتکاف بهترین زمان برای یک مانور معنوی در سطح مدارس است که نهادینه شده و باید مورد استفاده قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۳۴۱۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
اعتکاف بهترین زمان برای مانور معنوی در مدارس است

حمید نیکزاد در نشست هم‌اندیشی معاونان پرورشی و فرهنگی استان های سراسر کشور و روسای قرآن، عترت و نماز که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد اظهار کرد: همکاری حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش همواره وجود داشته و دغدغه‌ هایی همواره وجود داشته است. پیش از انقلاب هم اتفاقاتی افتاده است در واقع این ارتباط بین سیستم آموزش عمومی و روحانیت بوده است.

وی افزود: از سال ۸۵ در توافقات صورت گرفته، ستاد همکاری‌ها ایجاد شد و برنامه‌هایی را سرلوحه کار خود قرار دادند که یکی از مهم‌ترین آنها اجرای طرح امین (حضور روحانیون در مدارس) است که برکت آن بر کسی پوشیده نیست.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش ادامه داد: مطلبی که براساس سند تحول بنیادین و راهکارهای آن باید مورد توجه قرار دارد، استفاده از همه ظرفیت‌هاست، یکی از مباحث آمیخته شده با آموزش و پرورش بحث حضور روحانیون و حوزه علمیه است که در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی امضا، برنامه‌هایی ایجاد و کمیته‌ای تشکیل شده است.

حجت الاسلام نیکزاد یادآور شد: از سال ۹۸ به بعد ۳۷ برنامه تعیین شد که بخشی از آن برش‌های استانی بوده که هر سال هم به ادارات ارسال و تفاهم‌نامه اجرایی می‌شد.

وی با بیان اینکه کمیته‌های همکاری سابقه بیش از ۱۵ ساله دارند، عنوان کرد: امروزه نقدی که بر شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها وارد می‌شود، این است که شوراها رویکرد اجرایی صرف دارند، به طور مثال به این موضوعات پرداخته می‌شود که چند مدرسه نیاز است و چه مشکلاتی وجود دارد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در استان‌ها به یک رویکرد آموزشی و تربیتی نیاز داریم، گفت: نگاه و رویکرد بیش از بحث اجرا، تحقق رویکرد تربیتی است که باید با محوریت نماینده ولی فقیه در استان‌ها عملی شود.

حجت الاسلام نیکزاد درباره برنامه‌های کمیته‌ها نیز اظهار کرد: رویکرد ستاد همکاری‌ها در عرض با برنامه‌های معاونت فرهنگی نیست، در بحث کمیته‌های همکاری در استان‌ها نقدهای بسیاری داشتم، از عنوان، اعضا و روش کار که باید با نظر مدیران پرورشی انجام شود. همچنین رویکرد و تغییر در شیوه‌نامه کمیته‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ایده‌های نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها ظرفیت مناسبی است، گفت: باید این حساسیت را در وجود ائمه جماعات بیشتر و ارتباط را نزدیک‌تر کنیم، مقام معظم رهبری اعلام کردند که ائمه جمعه پدران معنوی در استان‌ها و شهرستان‌ها هستند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: با هماهنگی که با شورای سیاستگذاری‌های ائمه جمعه داشتیم، امام جمعه تهران همکاری مناسبی با ما داشتند و برنامه‌ای برای آموزش ائمه جمعه در راستای رویکرد آنها برای حضور در داخل مدرسه داریم که آموزش رویکرد را باید با شورای هماهنگی ائمه جمعه انجام دهیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: در بحث کمیته رویکرد، اعضا و نحوه برگزاری جلسات، روش و ثبت کار باید نظرات ارائه شود و با رویکرد جدید این بحث را ادامه دهیم.

حجت الاسلام نیکزاد ادامه داد: امسال باید ظرفیت کمیته‌های همکاری پای کار اعتکاف بیاید، اعتکاف فعالیتی است که همه ساله از سوی سازمان دانش آموزی انجام می‌شود، از نهادهای مختلف درخواست سرانه کردیم، اعتکاف بهترین زمان برای یک مانور معنوی در سطح مدارس است که نهادینه شده و باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: بسیاری در اتفاقات اخیر کشور، آموزش و پرورش را متهم کردند البته توجه به آموزش و پرورش وجه با برکت این اتفاق بود اما باید نشان دهیم در مدارس ما دانش آموزان بسیاری اهل معنویت هستند، در این راستا باید نشان دهیم آموزش و پرورش برای معنویت برنامه دارد.

وی در دستورالعمل‌های ارسال شده به استان‌ها یادآور شد: در دوره جدید با توجه به تکلیف وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه‌های علمیه کشور رویکرد را به روز رسانی کردیم اما ۱۷ برنامه به استان‌ها ارسال شده است که برای همه آنها برنامه تدوین شده و دستورالعمل اجرایی نوشته است که در ۱۰ روز آینده به استان‌ها ارسال می‌شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: طرح امین جهت گیری تحولی بوده است، رویکرد وجود داشت که با نگاه آموزش و پرورش به روز رسانی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار