در گفت‌وگو با پانا تشریح شد؛

فاکتورهای ایمنی در مدارس

مدارس بهترین فرصت برای فرهنگ‌سازی و ترویج ایمنی هستند

تهران (پانا) - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه و مسکن ضمن تشریح فاکتورهای ایمنی در مدارس بر لزوم بازدید دوره‌ای از مدارس به‌منظور بررسی ایمنی ساختمان‌های آموزشی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۹۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
فاکتورهای ایمنی در مدارس

علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت توجه به ایمنی در مراکز آموزشی گفت: «فاکتورهای ایمنی در مدارس مشابه فاکتورهای ایمنی در کلیه ساختمان هاست، اما با تغییرات اساسی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در واقع فاکتورهای ایمنی به شکل عمومی برای همه ساختمان‌ها یکی است اما ساختمان‌ها بر اساس نوع کاربری مولفه‌های اختصاصی دیگری برای خود دارد.»

وی با بیان اینکه ساختار و سازه ساختمان در مراکز آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: «سازه این ساختمان‌ها باید مقاوم و از استحکام مناسبی برخوردار باشد. این ساختمان‌ها باید در مقابل حریق و زلزله مقاوم باشند. در این میان شرایط قرارگیری راه‌های خروج در یک مدرسه بسیار اهمیت دارد زیرا در صورت وقوع حادثه دانش‌آموزان باید بتوانند با سرعت مناسب و ایمن از ساختمان خارج و به یک فضای امن منتقل شوند.»

بیت‌اللهی تصریح کرد: «با توجه به اینکه تعداد نفرات در مدرسه زیاد است، راه‌های خروج باید از نظر جانمایی و ظرفیت بررسی شود. باید عرض راهرو، پلکان و درب‌ها متناسب با دانش‌آموزان باشد. علاوه بر این وجود سیستم اعلام حریق و کپسول خاموش کننده و سایر تمهیدات ایمنی و تدافعی در مدارس لازم است. ایمنی در تاسیسات برقی ساختمان‌های آموزشی نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم ایمنی در مدارس است.»

این زلزله‌شناس تاکید کرد: «مدارس بهترین فرصت برای فرهنگ‌سازی و ترویج ایمنی هستند و اگر دانش‌آموزان از همان ابتدا با ایمنی آشنا شوند، موجب به وجود آمدن یک تحول در افزایش سطح فرهنگ ایمنی خواهد شد.»

وی خاطرنشان کرد: «متولیان نظام آموزشی باید مدارسی قدیمی را ملزم کنند که توسط متخصصان مرتبط با سازه و استحکام بنا، اقدامات لازم برای تطبیق با شرایط ساختار بنا با نوع کاربری را انجام دهند و مقاوم‌سازی انجام شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار