رئیس انجمن مددکاران اجتماعی در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد؛

سه گروه درمدرسه نیازمند مداخلات روانشناسی و آموزش‌ هستند

از ظرفیت مددکاران اجتماعی در اجرای طرح «نماد» استفاده شود/در کنار دانش‌آموزان اولیا و مربیان نیز آموزش‌های روانشاسی دریافت کنند

تهران (پانا) - رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بر ضرورت استفاده از ظرفیت مددکاران اجتماعی در اجرای طرح نماد تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۴۰۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
سه گروه درمدرسه نیازمند مداخلات روانشناسی و آموزش‌ هستند

سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه دانش‌آموزان ۱۲ سال به‌صورت مستمر در مدرسه حضور دارد، اظهار کرد: «این زمان بهترین فرصت برای ارتقای سلامت روانی و اجتماعی تمامی افراد است تا در ایام کودکی و نوجوانی بتوان نسلی سالم در کشور تربیت کرد. آموزش‌وپرورش محیطی است که دانش‌آموزان و اولیا به آن اعتماد دارند، گفت: «دانش‌آموز، اولیای مدرسه و اولیای منزل در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند و نظام پایش به برنامه‌های ارتقایی کمک می‌کند و در این راستا آموزش‌وپرورش می تواند، آسیب‌ها را شناسایی کند و برنامه‌ریزی دقیق‌تری درباره وضعیت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان داشته باشد.»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ارزیابی وضعیت سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان بر مبنای علمی بسیار اهمیت دارد، گفت: «پایش و غربالگری دانش‌آموزان مرحله‌ بسیار مهمی است زیرا در این مرحله اگر هر دانش‌آموزی به هر دلیلی به توجه بیشتر نیاز داشت، از سوی اولیای مدرسه مورد توجه قرار می‌‌گیرد تا در صورت نیاز برای او مداخلاتی انجام شود.»

وی ادامه داد: « بخشی از مداخلات و آموزش‌ها نباید فقط مختص دانش‌آموزان باشد بلکه اولیای مدرسه و اولیای خانه هم باید آموزش ببینند زیرا بیشترین ارتباط دانش‌آموز با سه گروه همکلاسی‌ها، اولیای خانه و اولیای مدرسه است. بنابراین می‌توان گفت که در کنار استفاده از ظرفیت‌های درون سازمانی آموزش‌وپرورش و مدارس می‌توان از ظرفیت سایر سازمان‌ها به‌ویژه مددکاران اجتماعی نیز برای اقدامات مداخله‌ای استفده کرد.»

این مددکار اجتماعی با بیان اینکه مددکاران اجتماعی همکاران خوبی با نظام آموزش‌وپرورش هستند، گفت: «این همکاری می‌تواند آینده بهتری را برای دانش‌آموزان رقم بزند. در این زمینه راه‌اندازی مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی و دسترسی دانش‌آموزان به خدمات می‌تواند به کمتر شدن ریسک آسیب‌های اجتماعی کمک کند.»

* طرح «نماد» سال‌هاست از سوی آموزش‌وپرورش اجرا می‌شود. در این طرح از طریق ارائه مشاوره و مداخلات اجتماعی زمینه مصون‌سازی دانش‌آموزان از آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌شود و مراقبت از دانش آموزان در مقابل رفتارهای پرخطر، آموزش ۱۰ مهارت زندگی، غربالگری، حمایت روانی و اجتماعی، خدمات مشاوره و مددکاری و مهارت آموزی به دانش آموزان، والدین و معلمان در دستور کار قرار دارد و در سال تحصیلی جاری بیش از ۲۰ هزار مدرسه طرح «نماد» را اجرایی خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار