مواجهه آموزش و پرورش با زیست مجازی با توجه به مسائل هویتی، تربیتی و فرهنگی چگونه باید باشد؟

تهران (پانا) - نشست «متاورس و مدرسه» به همت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار و در آن برحرکت به سوی فناوری‌های نوین و لزوم برنامه‌ریزی جهت حکمرانی در لایه‌های مختلف تأکید شد.

کد مطلب: ۱۳۳۸۳۶۶
لینک کوتاه کپی شد
مواجهه آموزش و پرورش با زیست مجازی با توجه به مسائل هویتی، تربیتی و فرهنگی چگونه باید باشد؟

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی موضوع " نسبت میان مدرسه و آموزش و پرورش رسمی با فناوری‌ها و دنیای جدید" را مطرح کرد و گفت: سوالی که در این زمینه پیش می‌آید این است که وقتی از متاورس و نسبت آن با آموزش و پرورش صحبت می‎کنیم چه انگاره ذهنی از این مسئله داریم. شاید در وهله اول این تصور است که متاورس ابزاری است که به ما امکان‌های آموزش جدید را می‌دهد که البته تلقی غلطی نیست اما همه حقیقت نیز نیست.

وی با تأکید بر اینکه فناوری‌ها و ابزارهای متاورس هم‌اکنون دیگر صرفاً یک ابزار نیستند یادآور شد: فناوری‌ها به شدت ارزش پایه؛ مبتنی بر ارزش و شکل‌دهنده ارزش‌ها هستند و در این شرایط است که ما در نظر می‌گیریم مواجهه با این فضا با توجه به مسائل هویتی، تربیتی و فرهنگی چگونه باید باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تا حد امکان دیدگاه جامعی از دنیای جدید به دست آورد و متناسب با این فهم با این دنیا ارتباط برقرار کرد.

در ادامه حجت الاسلام دکترعلیرضا قائمی‌نیا دانشیار گروه معرفت شناسی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی به موضوع"مبانی فلسفی و الهیاتی متاورس" پرداخت و با اشاره به جنبه‌های مثبت و منفی متاورس گفت: زمانی که در مورد جنبه الهیاتی متاورس صحبت می‌شود به معنای نفی کامل این فناوری نیست بلکه می‌خواهیم به همه جوانب آن توجه شود، متاورس یک فراجهان و جهان موازی با جهان واقعی است.

وی تبدیل اطلاعات به تجربه؛ شبیه‌سازی واقعیت و دشوار بودن تمایز قائل شدن بین فضای واقعیت و فضای متاورس و قابلیت ارزش واقعیت افزوده و عدم تعین را از ویژگی‌های مهم متاورس برشمرد و گفت: به اعتقاد برخی از پژوهشگران متاورس آزمایشگاه فلسفه و یا آزمایشگاه زندگی است و نکته مهم این است که در این فضا مفاهیم و تجارب دینی چه شرایطی پیدا خواهند کرد.

دکتر ناصر مزیّنی دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران نیز موضوع «متاورس و هوش مصنوعی» را تشریح کرد.

دکتر ناصر فروغی‌فر استاد دانشگاه به موضوع «متاورس و بلاک چین» پرداخت و با توضیح بلاک‌چین و چگونگی کار آن نکاتی درباره آینده این پلتفرم و نسبت آن با رمز ارزها ارائه کرد.

وی که دکتری پژوهش هنرمطالعات فضای مجازی و هنر را دارد در مورد ویژگی‌های بلاک چین و تفاوت آن با متاورس گفت: غیرقابل هک بودن و تغییر ناپذیری؛ فراهم کردن امکان تایید سریع اطلاعات؛ فراهم کردن امکان تراکنش‌های رمزنگاری در فضای امن و محافظت شده از مهم‌ترین این ویژگی‌هاست.

توکن‌های بی‌همتا؛ معرفی ارزهای دیجیتال برتر در زمینه متاورس؛ نمونه‌هایی از پروتکل‌های رمزنگاری که عناصر متاورس را در خود جای داده‌اند؛ ویژگی‌های کلیدی متاورس؛ کاربردهای کلیدی بلاک چین در تناسب با محیط متاورس از دیگر مواردی بود که دکتر فروغی آن‌ها را تشریح کرد.

محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای به موضوع «متاورس و بازی وارگی» پرداخت.

دکتر مهدی قلی زاده به موضوع «متاورس و آموزش و پرورش» پرداخت و مجموعه‌ای از فناوری‌ها بودن؛ همگرایی دنیای مجازی و دنیای واقعی؛ دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند؛ هویت دیجیتال؛ تجربه فراگیر و چند حسی؛ محتوای غیرمتمرکز و قابل ویرایش؛ و تعامل تجسم یافته و چند وجهی را مهم‌ترین موارد در تعریف هرچه کامل‌تر متاورس برشمرد.

وی ضمن تأکید بر یادگیری ترکیبی؛ فعالیت یادگیری؛ هدف یادگیری؛ صحنه یادگیری؛ تعامل یادگیری؛ هویت یادگیرنده؛ زمان و مکان؛ منبع یادگیری و ارزیابی یادگیری را ابعاد متاورس در آموزش و پرورش دانست.

اردوان مجیدی پژوهشگر تعلیم و تربیت و برنامه درسی دیگر سخنران این برنامه بود که موضوع «متاورس و آینده» را تشریح کرد.

این اقدام تحولی به صورت زنده از کانال سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) پخش شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار