یک روانشناس کودک در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

راه‌هایی برای کاهش استرس دانش‌آموزان در ایام امتحانات

تهران (پانا) - یک روانشناس حوزه کودک و نوجوان معتقد است با بیان اینکه استرس در ایام امتحانات از طریق جامعه و خانواده به کودکان تحمیل می‌شود، گفت با از بین بردن فضای رقابتی در میان دانش‌آموزان و جایگزین کردن فضای مشارکتی بین آنها، می‌توان از استرس آنها در ایام امتحانات و فضای مدرسه کم کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۷۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد
راه‌هایی برای کاهش  استرس دانش‌آموزان در ایام امتحانات

فاطمه قاسم‌زاده، روانشناس کودک در گفت‌وگو با پانا درباره استرس دانش‌آموزان در ایام امتحانات اظهار کرد: «استرس دانش‌آموزان در این ایام، دارای دو علت است. یک علت بُعد اجتماعی در جامعه است و یک علت آن هم طبیعی است که به روش‌های آموزشی مربوط می‌شود و طبیعی است که استرس در ایام امتحانات بیشتر می‌شود.»

این روانشناس کودک و نوجوان تصریح کرد: «در روش‌های آموزشی، رقابت وجود دارد و از آنجا که امتحانات به آمادگی دانش‌آموزان مربوط است برخی عوامل موجب ایجاد استرس در دانش‌آموز می‌شود. در این میان مدرسه به‌خاطر نوع آموزش و روش‌های تدریس نقش مهمی دارد و از آنجا که آگاهی دانش‌آموزان در چاچوب فعلی نظام آموزشی شکل گرفته است، طبیعی است اولین مساله در میان دانش‌آموزان استرس آنها در ایام امتحانات است.»

ایجاد فضای رقابتی در میان دانش‌آموزان آسیب‌هایی دارد

وی ادامه داد: «نقش خانواده‌ها در ایجاد استرس نیز بسیار اهمیت دارد. ایجاد فضای رقابتی در میان دانش‌آموزان آسیب‌هایی دارد. خانواده‌ها باید سعی کنند انتظار منطقی از دانش‌آموز خود داشته باشند. باید بدانند یادگیری بچه‌ها باهم متفاوت است. برخی‌ از طریق چشم یاد می‌گیرند، برخی‌ با آموزش شنیداری بهتر ارتباط می‌گیرند. بنابراین روش‌های یادگیری متفاوت هستند. در صورتی که خانواده باید به‌جای فضای رقابت، فعالیت‌های مشارکتی را به کودکان فرا دهند زیرا بخشی از یادگیری کودک از طریق دوستان و همسالان کودک است که از طریق روش‌های مشارکتی انجام می‌شود و اثرگذاری بهتری دارد.»

قاسم‌زاده تصریح کرد: «با از بین بردن فضای رقابتی در میان دانش‌آموزان و جایگزین کردن فضای مشارکتی بین آنها، می‌توان از استرس آنها در ایام امتحانات و فضای مدرسه کم کرد. مگر اینکه استرس کودک آنقدر زیاد باشد که نیاز به روش درمانی داشته باشد و درست نیست که از سنین کودکی با دارو درگیر شوند.»

این روانشناس کودک و نوجوان در توصیه به خانواده دانش‌آموزان در ایام امتحانات نیز گفت: توصیه به والدین این است که سطح توقعات خود را پایین بیاورند. متاسفانه کسب نمره 20 و رقابت به خانواده‌ها سرایت کرده است در صورتی که در هر فرد 9 نوعِ هوش وجود دارد و ممکن است کودکی در یک درس علاقه بیشتری داشته باشد و نمره خوبی کسب کند اما در یک درس دیگر اینگونه نباشد، بنابراین مهم‌ یادگیری کودک است و والدین باید به این مساله توجه کنند.»

وی تاکید کرد: «خانواده‌ها در ایام امتحانات باید آرامش را در فضای خانه ایجاد کنند و رفتار خود را با دانش‌آموزان تغییر دهند تا از میزان استرس آنها در فضای آموزشی کاسته شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار