مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۸:

انجمن‌های اولیا و مربیان بازوان اجرایی مدیران مدارس هستند

تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۸ شهر تهران، این اعضا را بازوان اجرایی مدیران مدارس دانست.

کد مطلب: ۱۳۳۷۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد
انجمن‌های اولیا و مربیان بازوان اجرایی مدیران مدارس هستند

منصور هدایتی فرد در دیداری صمیمانه با روسای انجمن اولیاء و مربیان مدارس منطقه درباره انجمن اولیاء و مربیان گفت: ذهنیتی از قبل وجود داشته که انجمن اولیاء و مربیان صرف دریافت کمک های مالی است و هم‌اکنون نباید وجود داشته باشد، چرا که انجمن اولیا و مربیان به عنوان بازوی اجرایی مدیران و با نقش مشاوره‌ای باید حضور داشته باشند. یکی از پل های ارتباطی و تقویت مشارکت اولیاء در مدارس و فرآیند آموزش انجمن های اولیاء و مربیان است. برای اینکه روند تعلیم و تربیت به سهولت و در چارچوب مطلوبی انجام شود چاره‌ای جز همکاری اولیاء وجود ندارد.

مسئول تعلیم و تربیت آموزش و پرورش منطقه ۱۸ با تأکید بر این که بخشی از مسئولیت و رسالت تعلیم و تربیت بر عهده اولیاء دانش آموزان است، اظهار کرد: مسئولیت و رسالت تعلیم و تربیت تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست، بلکه مشارکت و تعامل اولیاء نیز مکمل فرآیند تعلیم و تربیت است، بنابراین باید فرهنگ مشارکت و تعامل و همچنین مسئولیت‌پذیری در بین اولیاء با فعالیت در انجمن های اولیاء و مربیان تقویت شود.

هدایتی در ادامه بیان کرد: در آیین نامه اجرایی مدارس که از سوی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده ۲۶ مورد در خصوص وظایف و حدود اختیارات انجمن اولیاء و مربیان ذکر شده، بنابراین بخشی از فعالیت‌های مدارس به لحاظ قانونی باید با حضور انجمن اولیاء و مربیان انجام شود.

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۸ با اشاره به این که مشارکت اولیا در امر تعلیم و تربیت یک مسئولیت اجتماعی است، یادآور شد: خانه و مدرسه زمانی می توانند رسالت آموزشی و تربیتی خاص خود را به نحو مطلوب انجام دهند که هر یک شناخت تربیتی کافی داشته باشند و نقش تربیتی خاص خود را ایفا کنند.

وی ادامه داد: مدیر، شورای مدرسه، انجمن اولیاء و مربیان، شورای دانش آموزان و شورای معلمان پنج رکن اصلی آموزش و پرورش هستند، بنابراین قرار گرفتن انجمن اولیاء و مربیان به عنوان سومین رکن نشان از اهمیت آن در امر آموزش دارد.

هدایتی با تاکید بر این که مدرسه مهم ترین نهاد اجتماعی، تربیتی و آموزشی است، متذکر شد: اگر انجمن های اولیاء و مربیان حضور موثر و مستمر نداشته باشند تعلیم و تربیت کامل نیست، بنابراین باید مشارکت حداکثری اولیا در مدارس را داشته باشیم.

وی انجمن اولیاء و مربیان را از قدیمی ترین و مردمی ترین نهاد مشارکتی در آموزش و پرورش قلمداد کرد و گفت: مشارکت والدین در فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدرسه، بستر مناسبی را برای برقراری تعامل فکری، مشورتی و تبادل نظر در مسائل مربوط به آموزش و پرورش دانش آموزان فراهم می‌کند و زمینه ارتقاء شاخص‌های تعلیم و تربیت را هموار می‌کند.

وی افزود: در سازمان یونسکو توصیه شده باید راهبردهایی ایجاد شود که خانواده در امر آموزش و پرورش فرزندان خودشان مشارکت کنند و تشکیل انجمن های اولیاء و مربیان یکی از این راهکارها است. کودکان و نوجوانان در گرو هماهنگی و کوشش دو طرفه خانه و مدرسه هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار