مدیر آموزش و پرورش کلات:

اولیا برای دستگاه تعلیم و تربیت سرمایه هستند

کلات (پانا) - مدیر آموزش و پرورش کلات عنوان کرد اولیا برای دستگاه تعلیم و تربیت یک سرمایه هستند.

کد مطلب: ۱۳۳۷۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد
اولیا برای دستگاه تعلیم و تربیت سرمایه هستند

رمضان پروانه، مدیر آموزش و پرورش شهرستان کلات در نشست با اولیا بیان کرد به تعبیر حضرت علی شش معرفت که هر انسانی برای رشد و پیشرفت خود باید آن را بیاموزد به این شرح است. معرفت خداشناسی: اگر خداشناسی را به دانش آموزان بیاموزیم و این معرفت در وجود آنها شکل بگیرد، دیگر دغدغه ای برای دینداری، نماز خواندن، حرکت در مسیر دین و...نخواهیم داشت. دشمن‌شناسی: شیطان دشمن قسم خورده انسان است، اگر ما دشمن را بشناسیم و از او دوری کنیم قطعا موجبات رشد و ترقی ما بوجود خواهد آمد. باید از خود سوال کنیم دشمن چه کسی است؟ دشمن کسی نیست که با ما مخالف و هم عقیده نیست، دشمن کسی است که در پی تحقیر و از بین بردن هویت ماست، خود را بزرگ جلوه می دهد، پس اگر دشمن شناسی را به فرزندانمان بیاموزیم، قطعا در رفتار و عقاید آنها تاثیر خواهد داشت.حق و باطل‌شناسی: حق شناسی منطبق بر عقل و قرآن است. برای حق‌شناسی باید به عقلمان رجوع کنیم. اگر حق و باطل را خوب بشناسیم، قطعا در مسیری که داریم بهتر گام برمی داریم. دنیا شناسی: اگر دنیا شناسی داشته باشیم، قطعا از خداشناسی نیز دور نخواهیم شد. دنیا شناسی و ترک آن منافاتی با داشتن مال و منال ندارد، اما این مال نباید ما را از خدا دور کند. آخرت: همه ما در پیشگاه خداوند مسئولیم، همه ما روزی از این دنیا بار سفر را می بندیم، داشتن این معرفت ها موجبات رشد ما را فراهم می آورند.

وی در ادامه به موضوع جلسه پرداخت و افزود: ما در دستگاه تعلیم و تربیت ماموریتی داریم که به تنهایی قادر به انجام آن نیستیم. دانش آموزان شما تمام وقت خود را در اختیار ما نیستند، باید برای مابقی اوقات آنها برنامه ریزی داشته و در این برنامه ها با شما اولیا وحدت رویه داشته باشیم. اگر در انجام وظایفمان به درک مشترک برسیم، قطعا مشکلات کاهش یافته و به حداقل خواهد رسید.

پروانه گفت: برگزاری اینگونه جلسات نیز به ما کمک خواهد کرد تا ماموریت خود را که همان تربیت تمام ساحتی دانش آموزان است، به خوبی انجام دهیم. ما در آموزش و پرورش سندی به عنوان سند تحول بنیادین داریم که نقشه راه ماست. ما باید در این راستا و طبق همین نقشه پیش برویم. ما نباید آنچه را که می خواهیم به دانش آموزان بیاموزیم، بلکه تربیت ما باید بر اساس سند تحول بنیادین باشد. یک دانش آموز باید در کنار آموزش، تربیت، مسئولیت پذیری، حضور در اجتماع و ... را بیاموزد و در پی ورزش، مهارت آموزی، زیبایی شناختی، خدا شناسی و ... باشد.»

پروانه ادامه داد: در اجرای ماموریتی که داریم نیازمندیم، شما خانواده ها بویژه شما عزیزانی که قبول مسئولیت کرده اید و در انجمن اولیا و مربیان مدارس عضو شده اید، اولیای دانش آموزان نقش بی بدیلی در دستگاه تعلیم و تربیت دارند. شما به عنوان شریک اصلی دستگاه تعلیم تربیت در کنار ما باید حضور داشته و ما را در این مسیری که داریم همراهی کنید. اولیا برای این دستگاه به عنوان سرمایه هستند، اما مشروط بر اینکه بتوانیم در این مسیر به یک درک مشترک برسیم.

وی بیان کرد: در سند تحول بنیادین بر آینده پژوهی تاکید شده است،یعنی در آینده باید یک دانش آموز بتواند تشکیل خانواده داده و خانواده او نیز موفق باشد و آنها در آینده با آسیب مواجه نشوند. سند تحول بر مسئولیت پذیری آنها تاکید کرده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: تربیت ما نباید هتلی باشد، دانش آموز باید از عهده انجام کارهای شخصی خود برآید، نه اینکه ما همه وسایل مورد نیاز او را فراهم کنیم، در هنگام رفتن به مدرسه نخ کفش های او را ببندیم،کوله او را ببندیم و بعد راهی مدرسه شود، این کار غلط است و از مسئولیت پذیر شدن آن جلوگیری می کند. اگر افرادی را که سختی بیشتری دیده اند بنگریم خواهیم دید که موف‌قتر بوده اند. تاب آوری دانش آموزان پایین است، اگر دانش آموز زمین می خورد نباید دائما به او کمک کنیم تا از جای خود بلند شود بلکه باید خودش از عهده این کار برآید.

مدیر آموزش و پرورش کلات تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم فضای مجازی است که به آفت و آسیب تبدیل شده است. باید خانواده ها سواد رسانه ای خود را بالا ببرند و هر آنچه را که در این فضای آلوده منتشر می شود را قبول نکنند. در فضای مجازی جای مظلوم و ظالم، جلاد و شهید، حق و باطل و ... را عوض می کنند. سواد رسانه ای و تعقل در این موارد می تواند از بروز آسیب های جدی جلوگیری کند.

وی در ادامه به بیان برخی دیگر از آسیب هایی‌ که دامنگیر خانواده ها شده پرداخت و افزود: امیدواریم برای رفع این آسیب ها و جلوگیری از معضلات، شما عزیزان همکاری لازم را داشته باشید.

پروانه در این جلسه با توجه به برگزاری امتحانات نهایی و داخلی دانش آموزان، فراهم کردن محیطی امن و آرام و به دور از دغدغه در محیط خانه برای تحصیل آنها را لازم دانست و تصریح کرد: دانش آموز نباید از مشکلات داخل خانه آگاه شود، آرامش این عزیزان را به هم نریزیم تا امتحانات را با موفقیت پشت سر بگذارند. اگر در مدارس مشکلاتی وجود دارد، مدرسه مرجع رسیدگی به مشکلات است، اولیا و مدرسه باید اختلافات موجود را از بین برده و با هم ارتباط تنگاتنک و نزدیکی داشته باشند.

رمضان پروانه، مدیر آموزش و پرورش شهرستان کلات سپس افزود: ما برای اداره مدارس، نیازمند امکانات و تجهیزات هستیم که دولت خوشبختانه در این زمینه کمک های خوبی داشته است. هدف ما از تشکیل انجمن اولیا و مربیان به معنای جمع آوری پول نیست، مسائلی وجود دارد که به دست اولیا حل خواهد شد. از ظرفیت اولیا به خوبی باید استفاده کرد. اولیا می توانند در کنار مدرسه باشند و با هنرهای خود تعلیمات لازم را به همکاران بدهند.

وی گفت:از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۵۰ میلیون تومان به مدارس شهر زاوین کمک شده است. شهرستان کلات ۷۰ درصد مدارس سنگی استان را در خود جای داده است. با پیگیری های صورت گرفته مدارس و فضاهای جدیدی در شهرستان یا به بهره برداری رسیده و یا در دست ساخت است.

مدیر دستگاه تعلیم و تربیت کلات در ادامه به تشریح اقدامات و توفیقاتی که در آموزش و پرورش بدست آمده است پرداخت و افزود: بسیار خرسندیم در سال تحصیلی گذشته با برنامه ریزی و همت همکاران عزیزمان قبولی های خوبی در دانشگاه ها به دست آمد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری شما عزیزان، هزینه هایی که برای دانش آموزان می شود، تبدیل به سرمایه شود. برای بدست آوردن برخی از توفیقات،باید چیزهای دیگری را فدا کنیم و بتوانیم تعالی فرزندانمان را فراهم کرده و با پیگیری های اثربخش و همراهی شما برای پیشبرد اهداف دستگاه تعلیم و تربیت گام برداشته و موانع را از مسیر برداشته و به موفقیت برسیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار