در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

مدارس غیردولتی استیجاری‌اند؛ مدارس دولتی فرسوده

سازمان اراضی کمک کند تادست آموزش و پرورش برای جابجایی مدارس قدیمی‌تر به نوساز باز باشد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی عموماً استیجاری‌اند و مدارس دولتی فرسوده شده‌اند از آموزش و پرورش خواست تا به‌صورت جدی با سازمان اراضی وزارت راه برای تامین زمین جهت مدرسه‌سازی وارد گفت‌وگو شود.

کد مطلب: ۱۳۳۷۴۵۷
لینک کوتاه کپی شد
مدارس غیردولتی استیجاری‌اند؛ مدارس دولتی فرسوده

اولویت اول شهر تهران باید ایمن‌کردن فضای مدارس موجود باشد زیرا این شهر در خط زلزله و گسل است و امنیت جان دانش‌آموزان اولویت دارد. به گفته محسن بهارلو، معاون پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش شهر تهران، میانگین تراکم دانش‌آموزی کشور 24 نفر و تهران ۳۲ نفر است و این یعنی به‌صورت میانگین در هر کلاسی ۸ دانش‌آموز اضافه‌ وجود دارد.

بهارلو در گفت‌وگو با پانا گفته بود: «در برخی از محلات تهران به دلیل عدم وجود اعتبار مدرسه خالی از دانش‌آموز است. شهروندان می‌بینند یک مدرسه خالی است و از طرفی آموزش‌وپرورش هم می‌گوید من مدرسه ندارم و ممکن است برایشان سؤال شود. این مدرسه خالی ناامن است و ما نمی‌توانیم در این مدرسه دانش‌آموز سر کلاس بنشانیم.»

تهران از نظر فضای آموزشی فقیر است

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره ایمن‌نبودن مدارس تهران عنوان کرد: «امنیت مدارس موضوع مهمی است. با توجه به اینکه دانش‌آ‌موزان این مرزوبوم در آن تحصیل می‌کنند باید همه سازمان‌های مرتبط با آموزش و پرورش روی این مسئله حساس باشند. درواقع آموزش نیازمند این است که یک جای مناسبی باشد تا آنجا آموزش جاری شود اما شهرهای بزرگی مانند تهران باوجود بزرگ‌بودن، ازنظر فضای آموزشی فقیر هستند.»

مدار غیردولتی استیجاری‌اند مدارس دولتی فرسوده

شاکری اظهار کرد: «یکی از موضوعات پرمخاطره در شهرهای بزرگ این است که مدارس غیردولتی در فضاهایی هستند که به‌عنوان فضای آموزشی ساخته نشده‌اند و عموماً استیجاری هستند و از سوی دیگر مدارس دولتی هم دچار فرسودگی شده‌اند.»

وی افزود: «در حوزه عمرانی اعتبارات مختلفی وجود دارد ولی سازمان برنامه و بودجه و دولت باید درباره این موضوع مهم صحبت کنند و برای این موضوع اولویت قائل شوند. این موضوع که نوسازی مدارس فرسوده اولویت برنامه‌های توسعه‌ای قرار نمی‌گیرد ازاین‌جهت است که متولیان امر درباره دغدغه‌هایشان با ارگان‌های مرتبط و مجلس صحبت نمی‌کنند.»

آموزش و پرورش کمک‌های خیرین را با کمک مشاورین متخصص به سمت اثرگذاری بیشتر ببرد

شاکری با اشاره به اهمیت فعالیت خیرین مدرسه‌ساز در تمامی سال‌هایی که گذشت، عنوان کرد: «موضوع کمک نهادهای مختلف مهم است ولی اثرگذار بودن این کمک‌ها هم باید موردتوجه قرار گیرد. اقتصاددان‌ها یا کارشناسان متخصصی که به موضوع سازه آشنایی دارند به آموزش و پرورش مشورت بدهند تا اقدام اثرگذارتری انجام شود و در مدت زمان کوتاه‌تر بتوان به بیشترین نتیجه رسید.»

تأمین ساختمان برای جابجایی مدارس قدیمی‌تر به نوساز

وی افزود: «با توجه به اینکه اکنون منطقه 22 دچار کمبود مدرسه است و هجوم جمعیت به سمت منطقه 5 زیاد است خوب است سازمان اراضی وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری تهران با آموزش و پرورش همکاری کنند تا ساختمان ایمن برای مدارس این منطقه تأمین شود و همچنین آموزش و پرورش برای جابجایی دانش‌آموزانش دستش باز باشد و بتواند ساختمان‌های قدیمی‌تر را یا بازسازی کند یا تبدیل به احسن کند تا قابل استفاده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار