رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور:
واحد معماری مدرسه باید به دروس مهندسی ساختمان در دانشگاهها اضافه شود
تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت اهمیت توجه به معماری در ساخت مدارس میطلبد که واحد معماری مدرسه به رشتههای مهندسی مرتبط در دانشگاهها اضافه شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، حمیدرضا خانمحمدی در مراسم اختتامیه نخستین رویداد ملی مدارس آینده که روز سهشنبه -۲۰دی- با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: اگر در جامعهای به آموزش و پرورش با تمام جزئیات توجه شود همه مشکلات خودبهخود حل خواهد شد. وقتی مدارس ما همهجانبه ساخته شوند دانشآموزان هم مورد انتظار سند تحول تربیت میشوند.
وی افزود: زمانی مستشاران خارجی برای طراحی ساختمانهای ما نقشه میکشیدند. اما امروز به برکت انقلاب اسلامی جوانان ایران در ردههای بالای مهندسی قرار دارند و از این ظرفیت باید در زمینه طراحی مدرسههای باکیفیت و متناسب با نیازهای دانشآموزان ایران اسلامی بهره گرفت.
این مسئول با اشاره به اهمیت جزئیات در طراحی نقشه و معماری مدارس گفت: مدارس بسته به اقلیم و فرهنگ هر منطقه میتوانند در طراحی و معماری متفاوت باشند. حتی تفاوت نقشه مدرسه دخترانه و مدرسه پسرانه با در نظر گرفتن علایق و سلایق این دو گروه و همچنین توجه به مقاطع تحصیلی و ردههای سنی مهم است و باید لحاظ شود.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همایش ملی مدارس آینده باید نقشه راهی برای مدرسهسازی آینده باشد. این رویداد فرصتی برای تبدیل فعالیت صرف مدرسهسازی به یک کار علمی مشترک با بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است.
خانمحمدی گفت: دبیرخانه این همایش به فعالیتش ادامه فعالیت دهد و کارگروه مشترکی از سازمان نوسازی، بنیاد برکت، دانشگاهیان، سازمان پژوهش و حوزههای تاثیرگذار مرتبط با این بخش تشکل شود. مدیران کل نوسازی مدارس در استانها نیز آمادگی ارتباط با مراکز دانشگاهی در این زمینه را دارند. دانشگاه مرز دانش است و باید تبادل شایسته با دانشگاه برقرار شود.
وی اظهار کرد: باید با تعامل و هماندیشی به الگویی مناسب برای مدرسهسازی برسیم که همه الزامات و پیشنیازهای یک مدرسه ایدهآل در آن لحاظ شود. در این رویکرد هم نباید به خوب راضی شویم، بلکه باید از خوب به نقطه عالی برسیم.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف باید برنامهریزیها را در سه سطح اولویتبندی کنیم. در سطح نخست تجهیزات مد نظر قرار دارند و باید در این بخش به روز آمدی خوبی برسیم. سطح دوم به فضای کالبدی، ساخت و معماری ارتباط دارد که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به نگاهی مبتنی بر اقلیم، فرهنگ و هویت معماری ایرانی-اسلامی نیاز دارد. سطح سوم نیز اتصال مدارس آینده به دانشگاه فرهنگیان و معلمان آینده است.
خانمحمدی اقتصاد مدرسه را نیز از نکات مهم مورد توجه برای مدارس آینده عنوان کرد و گفت: نکته مهم دیگر توجه به بحث اقتصاد مدرسه است. مدارس آینده باید خودگردان باشند تا چرخه فعالیت گستردهشان به دلیل محدودیتهای مالی متوقف نشود.
وی افزود: مدارس آینده باید نقشی محوری در جامعه پیرامونی و محلهها ایفا کنند و وقتی کانون تربیت و پیشرفت محله باشند باید وسیعتر دیده شوند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه جریان مدرسه سازی باید به جهاد مدرسهسازی تبدیل شود، اظهار کرد: الزامات مدرسهسازی برای مدارس آینده را در فرآیند جهاد مدرسهسازی نیز باید لحاظ کنیم تا جریان فعالیتهای خیرین و مشارکتهای مردمی نیز به سمت الگویی که طبق سند تحول در نظر گرفته شده هدایت شود.
خانمحمدی گفت: همانطور که عزمی جدی برای حذف بخاریهای غیراستاندارد و مدارس تخریبی به کار گرفته شده، باید برای ایجاد محیطهای یادگیری تلفیقی و مدارسِ مناسب آینده نیز تلاش کنیم که تحقق این امر به تحولآفرینی مدیران دستگاههای مرتبط در سراسر کشور نیاز دارد.
ارسال دیدگاه