برگزاری آیین سنتی سمنو پزان همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)

تهران (پانا) - همزمان با ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا، آیین سنتی «سمنوپزان» توسط گروه جهادی کرکوک همراه با مراسم روضه‌خوانی و عزاداری برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۳۳۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری آیین سنتی سمنو پزان همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)

سمنوپزان یک رسم آیینی و سنتی در کشور است که در فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س) به نیت حضرت فاطمه(س) و 5تن آل عبا برگزار می شود.

سمنوپزان یکی از سنت‌های آئینی مردم ایران است که سال‌ها قدمت دارد و در این مراسم در کنار پختن سمنو، روضه و عزاداری نیز انجام می‌شود. نذر پخت سمنو ویژه و یادگار حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» است که به نقل از گذشتگان، شیرینی سمنو از شیرینی شیره جوانه گندم نیست؛ بلکه از اثر انگشت آن حضرت است.

بر اساس این گزارش، در این آئین حاضران در امر پخت سمنو، در کنار استماع مدیحه سرایی مداحان، به درخواست حاجات خود در حین هم زدن سمنو می پردازند و پس از پایان یافتن پخت، سمنو را بین مردم شهر توزیع می کنند که از آن به‌عنوان رزق و روزی حضرت زهرا(س) در خانه عزاداران یاد می شود.

گفتنی است که مراسم سمنو‌پزان طبق سنوات گذشته در شب شهادت مادر سادات؛ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بعد از نماز مغرب و عشا شروع می شود و تا اذان صبح روز بعد ادامه می یابد و در جریان این مراسم بانوان شرکت کننده ضمن ذکر صلوات برای حضرت فاطمه(س)، به اجرای دعاهای مربوط به این آئین می‌پردازند.

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار