مدیر دبستان شهید فریدوند منطقه ۱۴:

آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان تضمین‌کننده جامعه‌ای بهتر با جوانانی مسئولیت‌پذیراست

تهران (پانا) - مدیر دبستان شهید فریدوند منطقه ۱۴، عمل بازیافت را مهم‌ترین مفهوم در ساختار مدیریت پسماند دانست و آموزش مهارت‌های اجتماعی نظیر جمع‌آوری و تحویل اصولی زباله‌های بازیافتی را ضامن جامعه‌ای بهتر با جوانانی مسئول‌تر عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۲۶۷۳
لینک کوتاه کپی شد
آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان تضمین‌کننده جامعه‌ای بهتر با جوانانی مسئولیت‌پذیراست

ویژه برنامه آموزش ساخت خلاقانه کاردستی با مواد بازیافتی توسط کارشناسان مدیریت پسماند از کودکان با هدف نهادینه کردن و آموزش چهره به چهره بازیافت برای دانش آموزان در دبیرستان شهید فریدوند منطقه ۱۴ برگزار شد.

سید محمدرضا فاطمی خو؛ مدیر دبستان شهید فریدوند در خصوص برگزاری این برنامه در گفت‌وگو با پانا گفت: «در ایران زباله‌ها یا در خاک دفن شده یا سوزانده می‌شوند و حتی گاه در طبیعت رها می‌شوند. همه این راه‌ها برای محیط زیست بسیار خطرناک هستند و باعث فرسایش خاک، آلودگی هوا، زشت شدن مناظر طبیعی و همین‌طور نامناسب کردن محیط برای حیات وحش می‌شوند. بهترین روش دفع زباله استفاده از دستگاه زباله محو کن و یا زباله خوردکن است که هم زباله های تر را از بین برده و هم بازیافت آن را ساده می‌کند.»

وی ادامه داد: «بازیافت از هدر رفتن منابع سودمند و سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌کند و مصرف مواد خام و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. با این کار، تولید گازهای گلخانه‌ای نیز کاهش می‌یابد. بازیافت، مهم‌ترین مفهوم و ساختار در مدیریت پسماند است که آموزش این عمل به دانش آموزان، از اهداف مهم آموزش و پرورش است.»

فاطیمی خو با بیان اینکه باید مسئله پسماندهای ارزشمند و غیرارزشمند را مدیریت کرد تا پسماندهای ارزشمند از غیرارزشمند جدا شده، بازیافت شود و به چرخه زندگی بازگردد و با پسماندهای غیرارزشمند نیز بتوان سوخت ها را تامین کرد، گفت: «با مدیریت صحیح، می توان آمار دفن زباله را در شهر تهران به عدد صفر رساند، زیرا مسئله بازیافت بارها برای شهروندان توضیح داده شده و فرهنگ‌سازی‌های لازم انجام شده، اما زیرساخت‌های قوی برای تحویل گرفتن پسماند شهروندان، متأسفانه هنوز شکل نگرفته است.»

مدیریت دبیرستان شهید فریدوند در پایان گفت: «سرچشمه مواد اولیه بازیافتی یا به عبارتی بازیافتنی‌های بیشتر، خانه‌ها و صنایع هستند. برای آسان‌تر کردن کار بازیافت معمولاً دو نوع جداسازی مواد صورت می‌گیرد که تفکیک در مبدأ و تفکیک در مقصد نام دارند. تفکیک در مبدأ در سطح شهر و خیابان‌ها و فروشگاه‌ها از طریق سبدها و سطل‌های جداسازی مواد انجام می‌شود، ولی برای تفکیک در مقصد مکان ویژه‌ای به نام مرکز بازیافت مواد در نظر گرفته شده‌ است که آموزش بازیافت زباله های خانگی به دانش آموزان راهی برای گسترش این فرهنگ در جامعه دانش آموزی است.»

دانش آموز خبرنگار: فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار