رئیس قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:

عدم اجماع نخبگانی یکی از دلایل عدم اجرای مناسب سندتحول بنیادین است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها: مشکلات موجود نباید مانع رزمندگی و مجاهدت‌ در آموزش و پرورش شود

تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در نشست ارائه و نقد اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کردعدم اجماع نخبگانی، دلیل عدم اجرای سند تحول است.

کد مطلب: ۱۳۳۲۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد
عدم اجماع نخبگانی یکی از دلایل عدم اجرای مناسب سندتحول بنیادین  است

علی پارسانیا صبح امروز 28 آذر در نشست ارائه و نقد اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است، اظهار کرد: سندتحول بنیادین آموزش و پرورش در آذر ماه سال ۱۳۹۰ به عنوان یک متن مورد تایید و وفاق برای تحول در حوزه آموزش و پرورش رونمایی شد و مورد تاکید نخبگان و خبرنگاران بود گفت: علی رغم زحمات زیادی که کشیده شد اما این سند چندان در اجرا موفق نبود و عدم اجماع نخبگانی، دلیل عدم اجرای سند تحول است.

وی ادامه داد: نتیجه اقدامات انجام شده برای تحول، در سطح مدرسه چندان ملموس نبوده است. یکی از دلایل تشکیل این قرارگاه با دستور وزیر، همین مشکلاتی است که در عدم وفاق برای اجرای سند وجود داشت.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی‌سازی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه از این پس، به صورت هفتگی جلسات ثابتی در موضوعات تخصصی و خاص ذیل اجرای سند تحول، ایده‌ها، تجربیات و نگاه‌ها خواهیم داشت گفت: شش زیرنظام در سند تحول داریم که هرکدام مسائل و اولویت‌های اساسی دارد. امیدواریم این نشست بتواند طلیعه خوبی برای برگزاری نشست‌های آتی جهت ترویج این فضای گفتمانی باشد.

پارسانیا در ادامه، الزامات تحول را بیان و اظهار کرد: الزام نخست، فهم و اراده عمومی از ضرورت، مقصد و فرایندهای تحول است. آیا به این فهم مشترک که مدرسه چرا باید متحول شود رسیده‌ایم؟ تا این اتفاق نیفتد بعید است تحول آنطور که مدنظر بوده است محقق شود. الزام بعدی نگرش ملی به تحول است. وزارت آموزش و پرورش هر بدنه و با هر وزیری به تنهایی نمی‌تواند تحول را محقق کند. مدرسه نهادی ملی است و مشارکت همه دستگاه‌ها و خانواده‌ها را می‌طلبد.

وی با یادآور شدن این موضوع که باید نقاط کانونی تحول به درستی تشخیص داده شود، عنوان کرد: نیازمند شاخص‌های مشخص اجرای سند و نظارت بر این شاخص‌ها هستیم. تخصیص منابع ویژه و هدفمند تحول نیز ضروری است. به عنوان مثال وقتی بودجه‌ای برای رتبه بندی معلمان که جزو راهکارهای سندتحول است، صرف می کنیم باید خروجی‌اش، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت باشد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در اجرایی‌سازی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش به سمت تمرکززدایی و اختیار دادن به مدارس باید حرکت کنیم، این امر نیازمند اصلاح قوانین و مقررات است. قوانین فعلی، مانع تحقق این مهم هستند. تحول در این فضای سیاست زده، مشکل است.

پارسانیا با بیان اینکه نهاد هماهنگ کننده در وزارتخانه جهت اجرای سندتحول نداریم عنوان کرد: هر معاونتی کار خودش را در راستای اجرای سندتحول می کرده است. یک سری تمهید مقدمات نیاز است و با سرانه آموزشی کوچکی که تخصیص می یابد دست ما برای اجرای بسیاری از برنامه ها بسته می‌شود. به عنوان مثال به مربی پرورشی نیاز داریم، آیا همه مدارس مربی پرورشی و تربیتی دارند؟.

وی تاکید کرد که یک سند جامع گفتمان سازی تدوین شده و باید به مرحله اجرا برسد. معتقدم حداقل 70 درصد سند قابلیت تحقق دارد. مقاومت ساختار اداری برای اجرای سند بسیار بالاست، همچنین با عدم سازوکار شفاف تامین منابع مالی برای اجرای سند مواجهیم. برنامه سالانه باید حتی المقدور به بودجه گره بخورد.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: آموزش و پرورش را به عنوان مجموعه‌‌ای فاخر و موثر در کشور می‌دانیم و همه باید به این موضوع معتقد باشیم که اگر اتفاقات مثبتی در تمامی ارگان‌ها و مراکز رخ می‌دهد، ماحصل فعالیت‌های انجام شده و به ثمر نشسته در آموزش و پرورش است.

رستمی با بیان اینکه اگر کاری را که انجام می‌دهیم برای خداوند باشد، آثار و برکات آن کار در زندگی ما مشاهده خواهد شد، گفت: در نظام حکمرانی تعدد انگیزه‌ها و گرایش‌ها را علی‌رغم محورهای مهمی که همراه با هدایت‌های مقام معظم رهبری هست، می‌بینیم اما نباید اجازه دهیم تا این تعدد انگیزه‌ها مانع رسیدن به هدف شود. کسانی که مسئولیت پذیرفته‌اند در این راه نباید دچار سستی شوند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: دشمن را به عنوان مجموعه‌ای هوشمند و طراح مانع تراش باید دید، تصور نکنید اگر تمامی انگیزه‌ها و افکار در حوزه ماموریتی شما به کار گرفته نمی‌شود ناشی از کم‌کاری است، بی تردید نقش شیاطین را نباید نادیده بگیرید.

وی در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که پس از ۹ سال انجام شد، پرداخت و عنوان کرد: مقام معظم رهبری در آن جلسه نکات با برکت فراوانی را فرمودند اما یکی از موضوعاتی که روی آن تاکید داشتند، بحث تعطیلی معاونت پرورشی بود‌. ایشان فرمودند اثرات این تعطیلی تا سال‌های سال باقی می‌ماند و حتی پس از برگرداندن معاونت پرورشی، بازهم جبران نخواهد نشد.

رستمی در پایان خطاب به جامعه فرهنگی کشور، تاکید کرد: در مهم‌ترین سنگر قرار دارید، مشکلات موجود نباید مانع رزمندگی و مجاهدت‌ شما شود، در این مسیر هیچ کوتاهی پذیرفته نمی‌شود و باید با اخلاص تمام گام برداشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار