رئیس ستاد اقامه نماز کشور در گردهمایی مدیران مدارس غیردولتی:

از فواید نماز خواندن برای دانش‌آموزان بگوییم

تهران‌(پانا) - رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت نماز یک فعل تمام ساحتی است که برای نهادینه شدن آن همه نهادهای تعلیم و تربیت باید باهم همکاری کنند از فواید نماز خواندن برای دانش‌آموزان بگوییم، گفت‌و‌گوی رو در رو کار معلمان و کار امور تربیتی است.

کد مطلب: ۱۳۳۰۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد
از فواید نماز خواندن برای دانش‌آموزان بگوییم

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی؛ رئیس ستاد اقامه نماز کشور در دوره آموزش و توانمندسازی مدیران مدارس غیردولتی، طرح مبین (مدیریت برنامه های یاوران نماز) خطاب به مدیران مدارس غیردولتی که همزمان در ۶ قطب کشوری تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، فارس و خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به جایگاه رفیع معلمی اظهار کرد: تنها کسی که انسان می‎سازد معلم است، البته معلمی که قرآن معرفی می‌کند، شرایط و ویژگی‌های مهمی دارد و معنی حقیقی وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ است و در واقع تقسیم علم و دانش می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که، وزارت آموزش و پرورش باید در راس وزارتخانه‌ها باشد، خاطرنشان کرد: هر وزارتخانه و نهادی هرکاری که می‌کند، باید سهم نسل آینده را هم در نظر بگیرد، لذا بخشی از خدمات خود را به دانش آموزان که آینده سازان کشور هستند، ارائه دهد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بر همکاری همه نهادها در امر تعلیم و تربیت تاکید و اظهار کرد: نماز یک فعل چند ساحتی است که توجه به ابعاد گوناگونی چون؛ اخلاق، نظافت، زیبایی، عدالت، نظم، تغذیه حلال، حفظ ارزش ها و .... را در فلسفه خود دارد، لذا همه نهادهای تربیتی باید فعالیت لازم را در کارهای پرورشی، قرآنی و به ویژه نماز داشته باشند، تا بر نهادینه شدن هرچه بیشتر این کار مقدس در جامعه سهم داشته باشند.

قرائتی با اشاره به این که علم باید توام با بارمعنوی باشد، گفت: بهترین راه بندگی، نماز است و امور تربیتی باید برنامه موثری در حوزه نماز ارائه دهد و پاسخ دهی به سوالات دانش آموزان در خصوص نماز را امر مهمی دانسته و به سوالات دانش آموزان پاسخ داد، حتی اگر پاسخ را ندانیم باید پاسخ را بیابیم و توجه داشته باشیم که تمام سوالات مربوط به چرایی نماز نیز در قرآن وجود دارد.

وی اضافه کرد: در واقع تمام نهادهای آموزشی باید با یک برنامه ریزی دقیق و موثر علم نافع و مفید به معنای واقعی را به دانش آموزان ارائه دهند که رشد و تعالی در آن باشد و در این مسیر، باید مهارت آموزی را مبنای آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها قرار داد تا نتیجه تحصیلات، کارآمدی و اشتغال‌زایی در جامعه باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور شهیدان نواب صفوی و رجایی را در امر تربیت دارای نقش موثر دانست و گفت: افراد این چنینی باید در جامعه و در حوزه تربیت وجود داشته باشند.

وی با تاکید بر این که نماز را باید با شیوه‌ای شیرین به دانش آموزان آموخت، امیدآفرین بودن را امری حائز اهمیت خواند و گفت: باید در همه فعالیت‌های تربیتی به طور مستمر بازنگری انجام شود تا مطابق با نیاز شرایط و افراد، فرآیند تربیتی شکل گیرد.

قرائتی گفت: ستاد اقامه نماز تشکیل شده و معلمین باید دوره تخصصی نماز را ببینند و باید تلاش کنیم تا همه افراد حداقل یک کتاب مربوط به نماز را بخوانند، اگر اخلاق را در راس امور قرار دهیم و اخلاق مدار باشیم، آموزش‌های ما هم اثرگذار خواهد بود،لذا هیچگاه خود را فارغ‌التحصیل ندانید چون مسیر علم و آگاهی باید ادامه داشته باشد. روحانیون باید از مردم، در میان مردم و با مردم باشد و نیت افراد برای انجام کارها باید خدایی باشد.

وی اضافه کرد: راه نزدیک کردن دانش آموزان به نماز ایجاد عشق به خداوند در دل آن‌هاست. کسی که به عظمت خداوند پی ببرد، آمریکا و آمریکائیان در نظرش خار و ذلیل و کوچک خواهد شد.

رئیس ستاد اقامه نماز با طرح این سوال که آیا خداوند به نماز خواندن ما نیاز دارد، گفت: این سوال را برای دانش آموزان توضیح دهیم که خداوند به نماز خواندن بندگانش نیازی ندارد و نماز خواندن برای خود افراد است.

وی ادامه داد: از فواید نماز خواندن برای دانش آموزان بگوییم گفت و گوی رو در رو کار معلمان و کار امور تربیتی است.

قرائتی افزود: ما اسلام را نشناختیم، باید بدانیم تمام هستی برای انسان است و بهترین بندگی خدا، نماز است در نماز بهترین جا سجده و سجده آخر است.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به جایگاه زن در اسلام و قرآن اضافه کرد: تربیت یک دختر با تربیت چند پسر مساوی است. بر روی تربیت فرزندانمان به ویژه دختران تمرکز کنیم.

وی عنوان کرد: آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مهارت محور شوند فرزندان ما باید بر اساس مهارت فارغ التحصیل شوند تا دولت در زمینه اشتغال نیز مشکل نداشته باشد.

قرائتی بیان کرد: باید به فرزندانمان امید تزریق کنیم، به سوالات آنان پاسخ دهیم و گفت و گوی رو در رو با آنان داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار