خاستگاه نیروی انسانی آموزش و پرورش و زیرساخت انسان سازی و تمدن سازی، تحقیق و پژوهش است

تهران(پانا) - علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت در همایش تجلیل از منتخبین بیست و پنجمین دوره معلم پژوهنده، پژوهشگران برتر و دانش‌آموزان، بر انجام تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد انسان ساز، تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۹۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد
خاستگاه نیروی انسانی آموزش و پرورش و زیرساخت انسان سازی و تمدن سازی، تحقیق و پژوهش است

همایش تجلیل از منتخبین بیست و پنجمین دوره معلم پژوهنده، پژوهشگران برتر، دانش آموزان برگزیده، عوامل اجرایی و پژوهشی فعال شهر تهران با حضور علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت، علی محبی؛ رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، محسن بهارلو؛ معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع، امیر علیجانی؛ سرپرست معاونت آموزش متوسطه و مدیران آموزش و پرورش مناطق نوزده گانه در تالار فرهنگ، برگزار شد.
علیرضا کریمیان؛ با تاکید بر اهمیت ترسیم روند تحقیق و پژوهش اظهار کرد: امروز ما بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را در اختیار داریم که دورنما و افق روشن و بسیار مهمی را برای ما ترسیم کرده است، اینکه ما کجا هستیم و به کجا می خواهیم برسیم.
وی با اشاره به اینکه خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی نکات قابل تامل در بیانیه گام دوم انقلاب است و عمده مخاطب مقام معظم رهبری در این بیانیه، نیز نسل جوان و نوجوان هستند افزود: سرمایه اصلی کشور و همچنین رکن اساسی تمدن سازی، نیروی انسانی است و خاستگاه نیروی انسانی، آموزش و پرورش است به همین منظور باید توجه داشت که سرمایه انسانی ساختن و دست یابی به این هدف بلند و بزرگ مهم، یقینا نیازمند امکانات اولیه که همان تحقیق و پژوهش است خواهد بود.
کریمیان با بیان اینکه آموزش و پرورش برای تجربه حقیقی تحول و رساندن خود به نقطه ایفای نقش در تمدن سازی باید تحقیق و پژوهش را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهد، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم تبریز، دانشمند و پژوهشگر را شرط استمرار نظام جمهوری اسلامی دانستند و لذا برای رسیدن به این نقطه، ما نیازمند زیرساخت های لازم هستیم چراکه تا زیرساخت نباشد نمی توان تولید داشت.
وی با تاکید بر این امر که زیرساخت تحقیق و پژوهش که خود زیرساخت تمدن سازی است؛ در آموزش و پرورش شکل می گیرد افزود: اگر گام های بلند و محکمی در آموزش و پرورش برداریم اتفاق مهم و ارزشمند تمدن سازی محقق خواهد شد و در حیطه پژوهشگری باید به پژوهش های بنیادین نسبت به پژوهش های کاربردی توجه بیشتری داشت، زیرا توجه صرف به پژوهش های کاربردی، نوعی غفلت از پژوهش و تحقیق موثر است و می تواند آسیب زننده باشد.

مدرسه پژوهنده مدرسه ای است که معلم آن، شوق و اشتیاق پژوهشگری در دانش آموزان ایجاد می کند

در ادامه علی محبی؛ رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، هفته پژوهش را نماد تجلیل از پژوهشگران و فناوران دانست که طی آن، عملکرد یکساله پژوهشگران معرفی و بررسی می شوند که هرچه مطلوب تر باشد، فرآیند پژوهشی سال بعد را بهتر مشخص می کند.
وی با اشاره به اهمیت و جایگاه علم و پژوهش در مبانی دینی و علمی گفت: در قرآن، روایات و سیره معصومین علیهم السلام، تحقیق و پژوهش بسیار مورد توجه بوده است و پژوهش رکن اساسی و بقای نظام آموزشی هر کشور است.
محبی بروز بیشتر مشکلات را ناشی از اعمال بدون فکر و تحقیق دانست و افزود: سازمان پژوهنده یعنی سازمان یادگیرنده، یعنی سازمانی که هیچ طرحی را ارائه نمی کند مگر پیوست تحقیقی داشته باشد. مدرسه پژوهنده نیز یعنی مدرسه ای که معلم آن، شوق و اشتیاق پژوهشگری در دانش آموزان ایجاد می کند. از این منظر، باید آموزش و پرورش را از نظر وضعیت پژوهشی مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم و برای سنجش وضعیت پژوهشی آن باید ورودی های پژوهشی آموزش و پرورش بررسی شوند.
وی در ادامه گفت: چیزی مهم تر از انسان برای پیشرفت و توسعه وجود ندارد و به همین دلیل برای تضمین آینده هر کشور، باید به فضای آموزش و پرورش که انسان ساز است نگاه کرد.
محبی تعریف پژوهش را جست و جو گری برای یافتن حقیقت قلمداد کرد و گفت: کلید واژه های اصلی مدیریت، تدبیر و خلاقیت هستند که تدبیر وابسته به دوراندیشی است و خلاقیت مبتنی بر یافتن راه های نو و جدید است که همه با تحقیق و پژوهش حاصل می شود.
در حاشیه این مراسم مسئولین حاضر، از نمایشگاه تالیفات پژوهشی دانش آموزان و فرهنگیان پژوهشگر، بازدید به عمل آوردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار